שתף קטע נבחר

הילדים שכבר לא יחגגו את יום המשפחה

פחות מחודש וחצי לתוך 2018, שישה ילדים קיפחו את חייהם בכביש. יש פתרונות שיצמצמו את הסיכון

יום המשפחה שיצוין השבוע ברחבי ישראל שם בפני החברה הישראלית מראה של מציאות עגומה. כשאומרים משפחה מתכוונים לילדים וכאן מקבלת ממשלת ישראל ציון נכשל גדול בהגנה על הילדים שלה, שלנו.

 

חודש וחצי חלף מתחילת שנת 2018 ומתגבר החשש שתהיה זו שנה קטלנית במיוחד מבחינת ילדי ישראל. שישה ילדים כבר קיפחו את חייהם מתחילת השנה בתאונות דרכים – ילד הרוג אחד בכל שבוע בממוצע.

 

מסוכן להיות ילד במדינת ישראל. לרגל יום המשפחה חובה עלינו להעלות ולדבר על העובדה השערורייתית והמקוממת לפיה ישראל נמצאת במקום השני בשיעור הילדים ההרוגים מתאונות דרכים מקרב המדינות המתקדמות, רק איסלנד מציגה נתונים גרועים יותר. תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בכל העולם. מהנתונים עולה כי חלקם של הילדים ההרוגים בתאונות דרכים הממוצע במדינות ה-OECD עומד של 3% ואילו בישראל חלקם במספר ההרוגים עומד על 7.5% - פי שניים וחצי יותר. הנתונים קשים אף יותר כאשר מחברים גם את נתוני הילדים ההרוגים מתאונות דרכים ביהודה ושומרון, יחדיו נאמד חלקם של הילדים בישראל בתאונות דרכים בשיעור של 8.1%.

יעלה רוזנפלד, שנהרגה בנמל תל אביב ()
יעלה רוזנפלד, שנהרגה בנמל תל אביב
 

הנער ליאל אלמקייס שנהרג בנגב ()
הנער ליאל אלמקייס שנהרג בנגב

משפחת ליפניק מהתאונה בצומת שבי שומרון (צילום: באדיבות המשפחה) (צילום: באדיבות המשפחה)
משפחת ליפניק מהתאונה בצומת שבי שומרון(צילום: באדיבות המשפחה)

 

שקלול נתוני היפגעות הילדים, מצביע על המקום והזמן, המאפיינים את היפגעות הילדים: מרבית הילדים נפצעים כנוסעים ברכב ומרביתם נהרגים כהולכי רגל. אחד מכל ארבעה מאושפזים בבתי חולים כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים הוא ילד. רוב הילדים הנהרגים בתאונות דרכים הם מהחברה הערבית, ילדים נפגעים יותר במהלך חופשות הקיץ והחגים והשעות המסוכנות ביותר עבורם בדרך הן שעות אחר הצהריים.

 

מדינת ישראל מפקירה את הילדים. הסיכון של ילד להיפגע בתאונות דרכים מושפע משימוש ממספר גורמים – השימוש באמצעי בטיחות, מהירות הנסיעה של כלי הרכב ומגורמים הקשורים לבטיחות הרכב ולסביבת הכביש. המשותף לכל התחומים הללו, הוא קיומם של אמצעים שיעילותם מוכחת ושאותם ניתן ליישם כדי להפחית את הסיכונים בדרך. לו היו קובעי המדיניות שמים את חייהם של הילדים בראש סדר העדיפויות, היו מגבירים את המאמצים ומקצים את המשאבים הנדרשים ליישום אמצעים ולהפעלת תוכניות התערבות מתאימות כדי לשפר את בטיחות הילדים בדרך. לאסוננו, זה לא קורה.

 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים דרך זרועות הפרסום שלו מפנים בציניות את האחריות לילדים הקטנים. לא פעם הם מסבירים לנו שהילד נהרג כי הוא לא חצה במעבר חציה, כאילו היה הילד יצור תבוני בוגר ולא נהג כפי שילדים בכל העולם נוהגים, בפזיזות ובחוסר תשומת לב. ילדים טועים ויטעו, במקום להאשים אותם הגיע הזמן להציל אותם. ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באותם מקומות שהם נמצאים תצמצם משמעותית את הסיכון שלהם להיפגע מרכב, גם אם הם טעו והתפרצו לכביש או שנהג הרכב לא הבחין בילד שחוצה את הכביש.

 

בהינף החלטה אחת בלבד ניתן לצמצם משמעותית את הסיכון של הילדים להיפגע בתאונת דרכים. פס האטה קטן וזול מפחית את התאונות ב-40% ולכן הצעת חוק חדשה של חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מבקשת לקבוע כי כל רשות מקומית תחויב בהתקנת אותו פס האטה לפני מעבר חציה בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים, קרי מוסדות חינוך ובתי ספר. מדובר בפתרון זול ואפקטיבי שכל ראש עיר יכול ליישם כבר מחר בבוקר ולהציל את הילד הבא.

 

עבור שש משפחות בישראל, יום המשפחה יהיה השנה יום עצוב ותזכורת על אובדן חיים. עבורן ועבור עוד מאות משפחות שאיבדו את ילדיהן בתאונות דרכים החיים לא ישובו למסלולם. הגיע הזמן שהמדינה תפסיק להאשים את הילדים ותפעל באמת להציל אותם.

 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים