שתף קטע נבחר

80 מטר מתחת לאדמה: תחנת הרכבת החדשה בירושלים

מת"א לירושלים ב-28 דקות: הבוקר נחנך טרמינל נוסעים ברכבת מרכז בת"א, ובערב פסח ייפתח רשמית הקו המהיר לבירה, שיעבור במנהרה הארוכה בארץ ומעל גשר הגבוה מ-100 מטר. הצטרפו לסיור בתחנת האומה החדשה

 

 

תשע שנים לאחר תחילת העבודות על הקו המהיר ירושלים-תל אביב, רואים את האור בקצה המנהרה, ובמקרה של הקו החדש מדובר במנהרה הארוכה בישראל, 11.6 קילומטרים. בתחנת האומה שבכניסה לירושלים עושים את ההכנות האחרונות לקראת פתיחת הקו באזור פסח. צפו בסיור בתחנת האומה.

 

כמו כן נחנך הבוקר (יום ה') טרמינל נוסעים חדש בתחנת סבידור מרכז בתל אביב. לפי רכבת ישראל, הטרמינל יאפשר גישה נוחה ומהירה יותר לאחת התחנות העמוסות בארץ, שבה עוברים מדי יממה כ-50 אלף נוסעים בממוצע. הטרמינל הצפוני החדש, שגודלו יותר מאלף מטרים רבועים, יחבר את תחנת הרכבת לגשר מודעי, ותהיה לו יציאה ישירה גם לכיוון מתחם הבורסה ברמת גן ושכונות צפון תל אביב.

 

 

תחנת האומה. כ-80 מטרים מתחת לאדמה (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
תחנת האומה. כ-80 מטרים מתחת לאדמה(צילום: אוהד צויגנברג)

השר כץ בטקס חנוכת הטרמינל בסבידור (צילום: יובל חן) (צילום: יובל חן)
השר כץ בטקס חנוכת הטרמינל בסבידור(צילום: יובל חן)

בקו הרכבת המהיר לירושלים יש מסילה כפולה. חלקה הצפוני הושלם בשבוע שעבר, והעבודות על השלמת תחנת האומה עדיין בעיצומן כדי לעמוד בדד-ליין. "את הבינוי השלמנו ואנחנו עובדים על כל מה שקשור במערכות הכריזה, השליטה והתקשורת", אמר דרור ספורו, מנהל מנהלת הקו המהיר. "אנחנו מעריכים שתוך חודש מהיום נהיה מוכנים לבדיקות כדי להתחיל בנסיעות במועד שנקבע".

 

אז מתי נוכל לנסוע מירושלים לתל אביב ב-28 דקות? שר התחבורה ישראל כץ הכריז כי הרכבת תחל בנסיעתה בערב פסח - וכבר בליל הסדר יוכלו הנוסעים להשתמש ברכבת החדשה. "אלפי נוסעים יעלו על הרכבת לירושלים וממנה לכל חלקי הארץ בפסח. זה חיבור וחיזוק אמיתי של ירושלים", אמר כץ.

כץ. "חיבור וחיזוק אמיתי של ירושלים" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
כץ. "חיבור וחיזוק אמיתי של ירושלים"(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

מערב פסח תפעל הרכבת במתכונת הרצה למשך שלושה חודשים, שבהם הנסיעה תהיה ללא תשלום. אף שכל רכבת יכולה להכיל כאלף נוסעים, בתקופת ההרצה תוגבל כמות הנוסעים לכ-700-600 נוסעים, ואלה יידרשו להירשם מראש לנסיעה באמצעות אתר האינטרנט. ככל הנראה, כל נוסע יוכל לרכוש עד ארבעה כרטיסים מראש, לכיוון אחד או הלוך חזור, לפחות 24 שעות לפני הנסיעה.

 

בשלב הראשון תעמוד תדירות הקו המהיר על שתי רכבות בשעה. בהמשך, כשיושלם תוואי הרכבת הדרומי, תעלה תדירות הקו תעלה לארבע עד שש רכבות בשעה, בהתאם לשעות העומס. כשיושלם מיזם "קשת מודיעין", המחבר את מודיעין לקו המהיר לירושלים, יופעלו רכבות ישירות ממודיעין לירושלים.

 

הקו המהיר לבירה הוא אחד המיזמים השאפתניים שהוקמו בישראל, ועלותו כשבעה מיליארד שקלים. הקו החדש יחליף את מסילת הרכבת ההיסטורית שהוקמה בסוף המאה ה-19 על ידי העות'מאנים.

מערכת של גשרים ומנהרות באורך של כ-22 ק"מ (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
מערכת של גשרים ומנהרות באורך של כ-22 ק"מ(צילום: אוהד צויגנברג)

זמן הנסיעה ברכבת מתל אביב לירושלים, דרך בית שמש, אורך כיום כשעה וחצי. כדי לקצר את הזמן לשליש התמודדו המתכננים עם אתגרים הנדסיים, ובראשם השיפוע התלול שהרכבת נדרשת לעלות מהשפלה, שנמצאת קרוב לגובה פני הים, ועד להרי ירושלים, שמתנשאים לגובה של 800 מטרים.

 

המתכננים ביקשו גם לצמצם את הפגיעה בסביבה, והפתרון לשני הדברים הוא מערכת של גשרים תלויים וחמש מנהרות באורך של כ-22 קילומטרים. מנהרות הרכבת נכרו באמצעות מכונת כרייה ענקית שהובאה במיוחד מחו"ל. המכונות חוצבות בהר, מוציאות את העפר החופה, אוטמות את הקירות בלוחות בטון ומתקדמות פנימה לתוך ההר. משקלה של כל מכונת קידוח הוא כ-2,500 טונות, אורכה מגיע לכ-150 מטרים וקוטרה הוא עשרה מטרים.

 

אתגרי "האומה" ועם הפנים ל"טראמפ"

ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה כבר עובדים על השלב הבא של הקו, שיגיע למרכז העיר ירושלים ולתחנה הסופית, תחנת הכותל המערבי, שתיקרא על שם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

 

תחנה אחרת שכבר אתגרה את הצוותים היא תחנת האומה על שם הנשיא לשעבר יצחק נבון, שרציפיה נמצאים בעומק של כ-80 מטרים מתחת לאדמה. מדובר באילוץ שנכפה על המתכננים בגלל הגובה של ירושלים.

הרציפים בתחנת האומה. מקלט אטומי לשעת חירום (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
הרציפים בתחנת האומה. מקלט אטומי לשעת חירום(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)
 

המעליות לרשות הנוסעים (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
המעליות לרשות הנוסעים(צילום: אוהד צויגנברג)

מערכת של דרגנועים תסייע לנוסעים לרדת לרציפים (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
מערכת של דרגנועים תסייע לנוסעים לרדת לרציפים(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

במקום להעלות את הרכבת - הוחלט להוריד את התחנה, והיא תשמש גם כמקלט אטומי בזמן חירום. התחנה מתפרסת על כ-70 אלף מ"ר ותוכל להכיל עד כ-4,000 נוסעים בעת ובעונה אחת. חלל התחנה העליונה נבנה מזכוכית והוא כולל 40 עמודי פלדה בגובה של 13 מטרים ומעליהם צוהר ענקי בקוטר 21 מטרים.

 

זמן הנסיעה הקצר, 28 דקות, נשמע חלומי - אך בפועל תהיה הנסיעה ארוכה יותר בגלל הבידוק הביטחוני והירידה אל הרציפים שבבטן האדמה. עם זאת, לפי המתכננים מדובר בשבע דקות לכל היותר. כאלף נוסעים צפויים לעלות ולרדת לכל רכבת באמצעות שלוש מעליות מהירות, בעלות יכולת קיבול של 35 נוסעים, ובאמצעות מערכת דרגנועים.

הכניסה לתחנה (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
הכניסה לתחנה(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

במשרד התחבורה מתגאים בחיבור של תחנת האומה לתחנה המרכזית שנמצאת ממול ולתחנת הרכבת הקלה הצמודה, דבר שיקל על נוסעי התחבורה הציבורית להתנייד. תושבי ירושלים שרוצים להגיע עם הרכב מהבית, להשאיר אותו סמוך לרכבת ולנסוע - יצטרכו למצוא בהתחלה פתרון עצמאי. מול התחנה נבנה כעת חניון עם כ-1,300 מקומות חניה, והוא יתחבר גם במעבר תת-קרקעי לתחנת הרכבת, אך השלמתו תיארך שלוש שנים.

 

הקו המהיר יעצור רק בתחנת ההגנה בתל אביב, בעקבות פרויקט חשמול הרכבת. מדובר בתוספת של עוד אלפי נוסעים לתחנת הרכבת הצפופה ממילא. במשרד התחבורה ציינו כי השקיעו מיליון שקלים בשדרוג תחנת ההגנה כדי להיערך לתוספת הנוסעים. לאחר השלמת פרויקט החשמול תעצור הרכבת בכל תחנות תל אביב.

 

עם השלמת התוואי הדרומי יעצרו חלק מהרכבות גם בנתב"ג, עצירה שצפויה להאריך את זמן הנסיעה בכשתי דקות. זוהי בשורה עבור הירושלמים, שרק לאחרונה החלו ליהנות מאוטובוס ישיר בין הבירה לנמל התעופה. בירושלים מקווים כי קו רכבת ישיר יעודד תיירים לצאת משדה התעופה ולהגיע ישירות לעיר.

 

קובי בליטשטיין, סמנכ"ל תשתיות ברכבת ישראל, סיפר באולפן ynet על הקו החדש: "המערכת היא מערכת חדשנית, זו פעם ראשונה שאנחנו מפעילים רכבת בחשמל בארץ. עד היום הרכבות הופעלו בדיזל. כל הטכנולוגיה היא חדשה, גם האתגרים ההנדסיים היו פה גדולים וכבירים. אנחנו עוברים על פני הגשר הגבוה ביותר בארץ, גשר של מעל מאה מטר".

 

איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
תחנת האומה. כ-80 מטרים מתחת לאדמה
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים