שתף קטע נבחר

איש המחירון

מתי הוא מקטר כשהוא פותח את המחירון, איך כמעט הסתבך עם המאפיה במזרח אירופה ומה השתנה בשוק המשומשות מאז שהילד שעלה מבולגריה הפך לשמאי הלאומי: לוי יצחק בבדיקת ערך

 

אחד על אחד עם לוי יצחק

 

"תמיד אומרים לי, בטח האוטו הפרטי שלך שומר הכי טוב על הערך שלו", משתף לוי יצחק תלונה ותיקה על מחירון הרכב שלו. "אבל תמיד דאגתי שהמכוניות שלי יהיו ברמה הגבוהה יותר של הפחתת הערך. שלאף אחד לא יהיה מה להגיד".

אז במה נוהג האיש שקובע כמה שוות המכוניות של כל השאר? "אני נוהג ביגואר XJ, חלום שהיה לי הרבה שנים לפני שהגשמתי אותו. יש לי עוד חלומות מוטוריים שאני כבר לא אגשים. גם ככה פותחים עלי עיניים, אז יש מכוניות שאני לא אסע בהן. ועדיין, עם כל ההיכרות שלי עם השוק והמחירים, כשאני פותח מחירון ומסתכל מה קרה החודש למחיר של היגואר, גם אני מקטר על לוי יצחק".

 


 

טרנדים קמו ונפלו, מלכות מכירות הוכתרו והודחו, טכנולוגיות נולדו והתיישנו, ולוי יצחק שם. הגורם הכי יציב בשוק המשומשות הלא יציב שלנו. כבר 44 שנים, כל חודש, הוא מפרסם את מחירון המשומשות שלו. הראשון שעשה את זה בישראל, ואחד הראשונים בעולם. גם אחרים ניסו, אבל הוא נותר הגורם המשפיע בשוק.

 

היום כבר קשה לזכור, אבל לא תמיד עוצב השוק לפי מחירון לוי יצחק. "השוק היה קטן יותר, ומחירי המכוניות היו נקבעים במיקוח בין קונים למוכרים. הייתי מסתובב אז ב'עיר המכוניות' בגלילות, היכן שהיו מתכנסים קונים, מוכרים וסוחרים, היו יכולים להיות פערים לא קטנים בין עסקאות למכוניות זהות. לא הייתה עקביות".

 

ואז הייתה לאחת מחברות הביטוח בקשה. "החברות לא ידעו איך להעריך שווי של דגמים כדי לקבוע את הפרמיה עבורם, ולכן היו מבקשות ממני הערכות פרטניות. הייתי מקבל 150 לירות לכל הערכה כזאת, ואז שאלו אותי מאחת החברות אם אפשר לקבל בבת אחת הערכת מחיר של כמה דגמים. הצעתי להכין להם רשימת מחירים של כל הדגמים, ושיקנו ממני 60 חוברות תמורת 5 לירות לאחת, שיחלקו לשמאים שלהם. הם התלהבו. אחרי חודש הצטרפה עוד חברה וכבר מכרתי 300 מחירונים. והשאר היסטוריה. רק שנים אחר כך נתקלתי במחירונים מחו"ל כמו ל'ארגוס' הצרפתי, שנבנו לפי אותו רעיון. לא הכרתי אותם כשהחלתי את שלי".

 

המחירון הראשון, שיצא ב-1974, מכיל רק 10 עמודים, עטופים בקרטון. סובארו הייתה היצרן היפני היחידי שהסכים למכור אז בישראל, לא היו אז מכוניות קוריאניות ולאירופים ולאמריקאים היו הרבה פחות דגמים. "יום אחד", מספר לוי, "קיבלתי תלונה שסוחרי רכב מציגים לקונים מחירונים שלי עם מחירים הרבה יותר גבוהים מאלה שאני פירסמתי באותו חודש. אז עוד לא הייתי כזה מוכר ויכולתי להסתובב ביניהם כקונה פוטנציאלי. זיהיתי שהם לקחו את הכריכה של המחירון של אותו חודש, אבל עטפו איתה מחירון בן כמה חודשים, עם מחירים אחרים. חזרתי למשרד ומהחודש הבא הוספתי את תאריך הפרסום לכל עמוד במחירון". בשנים הראשונות נמכר המחירון בעיקר למנויים ולקראת סוף שנות ה־70 עבר לכרומו והחל להימכר בקיוסקים.

 

לוי יצחק נולד בבולגריה, ועלה לארץ עם משפחתו כילד ב-1948. בתחילה הגיעו לפרדס חנה, "אבל אחרי שבוע הודיעו שיש עיר ריקה שקוראים לה יפו וכל אחד יכול לבוא ולתפוס חדר. ככה הגענו ביחד עם עוד 40 אלף בולגרים ליפו והפכו אותה לסופיה הקטנה". כיום הוא מתגורר ברמת השרון, נשוי כבר 52 שנים לרחל, ניצולת שואה שעלתה מהונגריה. שניים משלושת ילדיהם עובדים איתו בחברה, מירון (52) וקארין (40). הבן האמצעי חן, עובד כעורך דין וחי בפראג.

 

כנער מיפו הוא למד בתיכון המקצועי שבח במגמת מכונאות רכב. הוא התגייס לפני מבצע סיני, שירת כמדריך טכני והכשיר מכונאי טנקים. "עד היום אני זוכר כל בורג ב-MX13, טנק קל שצה"ל רכש אז מהצרפתים", הוא מספר. בצבא הפך מיצחק לוי לסמל לוי יצחק. "ראיתי שמתייחסים לזה אחרת, יותר בכבוד, וזה נשאר גם הלאה".

 

אחרי שהשתחרר לימד ברשת אורט וריכז את מגמת מכונאות הרכב. "אני אוהב לעמוד לפני קהל, היום אני עושה את זה כמרצה. אולי אם דברים היו מתגלגלים אחרת הייתי מגיע לבמות אחרות. אבל אני גם אוהב מאוד מכוניות ומכונאות. עד היום כשאני מסתובב בין מוסכים אני נהנה לפגוש מכונאים ותיקים שעוד עברו תחת הידיים שלי. רק לפני יומיים שאלתי נהג ברחוב איך להגיע למקום מסוים, ואני רואה שהוא מתחיל לחייך. 'המורה לוי יצחק, כבר 35 שנה לא ראיתי אותך".

 

מההוראה הגיע לשמאות. "המקצוע הזה היה תפור עלי, הכרתי את תחום הרכב מכל הכיוונים. עשיתי קורס שמאים בבריטניה. היו מרסקים שם מכוניות והיינו צריכים להעריך נכון את הנזקים. אחת העבודות הראשונות שלי בארץ בקביעת ערך של רכבים משומשים הייתה בהזמנת חברת הביטוח 'ציון'. הם תהו בכמה לבטח משאיות באזור הדרום, שכבר אז סבל ממכת גניבות. הם חששו שהערכות הפיצויים שלהם גבוהות מדי. בדקתי והגעתי למסקנה שהם עוד בתת-ביטוח ובגללי העלו את הפרמיות לבעלי המשאיות".

 

עוד לפני שפרסם את המחירון הראשון כבר עסק בהוצאה לאור, כאשר יצר עבור המשטרה אוגדן של כל חוקי התעבורה. "החידוש הגדול שלי היה אינדקס לפי נושאים, כדי לעזור לשוטרים להחליט ביום סעיפי עבירה שונים. הייתי מאוד מרוצה מזה, ומכרתי היטב, עד לרגע שבו נרתעתי מכך ששוטרים התחילו לעצור אותי כנהג, לשלוף את האוגדן הזה ולהחליט לפיו איזה דוח לתת לי".

 

איך השתנה שוק המשומשות מאז שהתחלת לפרסם את המחירון?

"היו למשל שנים שסובארו משומשת עלתה יותר מאחת חדשה. הדרישה הייתה כל-כך גדולה עד שאנשים היו מחכים לעתים שנה עד לאספקה. אז היו חבר'ה שהיו מזמינים אחת, מוכרים אותה עוד לפני המסירה כ'זכות לסובארו', וקיצור תור בדרך למסירה, והיו מזמינים מייד עוד אחת, מוכרים שוב ועוד מרוויחים".

 

קוראים לזה תסמונת העדר.

"נכון. היו שנים שבשוק שלטו שושלות. סובארו ואחריה מיצובישי, ואז מאזדה. בשנים האחרונות ההעדפה השתנתה ממותג לפלח שוק. היום השוק הכי חזק הוא לג'יפונים. אנשים מחפשים רכב גבוה, לפעמים גם 4x4, פחות משנה להם מי היצרן. תסמונת העדר עדיין קיימת, אבל כבר אינה תלוית מותג כמו שהייתה הרבה שנים".

 

כל שינוי שאתה עושה במחירון עלול להפחית מיליונים מהמאזנים של חברות הליסינג. איך אתה מתמודד עם הלחצים?

"צריך להבין שכבר יותר מ-40 שנה פונים אלי בעלי אינטרסים. כולם בוכים. הסיבה לכך שאין להם השפעה היא כי הפניות מגיעות משני הצדדים: קונים רוצים מחירים נמוכים, ומוכרים רוצים מחירים גבוהים. אלה שני כוחות מנוגדים, שמבטלים אחד את האחר. מעולם לא הושפעתי מהפניות האלה".

 

ועדיין, ככל שרכב ותיק יותר הוא נמכר בפער גדול יותר ממחיר המחירון שלו. המחירון לא באמת מייצג תמיד את מחיר השוק.

"כי במכוניות מעל חמש שנים, המחיר מושפע בראש ובראשונה ממצבן. בסוף השוק קובע את המחירים, הקונים תמיד ירצו לשלם פחות, והמוכרים ירצו לקבל יותר".

 

היו בעבר יוזמות להרחיב את המחירון שלך למדינות נוספות. למה זה לא קרה?

"הציעו לי כמעט מכל מדינות מזרח אירופה לפתוח משרד כמו שלי ולפרסם מחירוני רכב. בדקתי את זה, מדובר באזור שבו גדלתי ויש לי קשר מאוד חם אליו. אבל הבהירו לי שם שהמחירונים צריכים להיכתב בהתאם לדרישות של העולם התחתון המקומי שם, ששולט בשוק המשומשות. ואם אפרסם מחירים אחרים, מחכה לי כדור 9 מ"מ ו-5 טון בטון. אז ויתרתי, וזה גם שם קצת בפרופורציות אלת הלחצים שיש עלי בארץ".

 

המכוניות בארץ גם מאוד יקרות ועדיין אנשים ממשיכים לרכוש.

"היום המצב עוד טוב יותר, עד לפני 30 שנה המדינה הייתה גובה מרוכשי רכב גם 'הפקדה': כשהיית קנה רכב חדש הייתה צריך להפקיד למדינה סכום מסוים ממחירו והיית מקבל אותו אחרי שלוש שנים, ללא ריבית והצמדה, כשרובו נעלם. עוד המצאה ישראלית. לכן כשאני מקבל דו"ח חנייה מפקח, אני לא מתעצבן. יחסית לשאר העלויות של אחזקת המכונית, הדלק, הביטוח וירידת הערך החודשית, זה חלק לא משמעותי. אני מסביר את זה לפקחים והם חושבים שאני צוחק עליהם".

 

כמה עלו (בלירות) משומשות בולטות, בנות שלוש, לפי המחירון ב-1974

 

דגם - מחיר

  • כרמל דוכס - 13,000
  • פורד אסקורט - 18,000
  • פולקסווגן חיפושית - 19,000
  • אופל קאדט - 23,000
  • פורד מוסטנג - 41,000
  • דודג' ואליאנט - 45,000 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים