שתף קטע נבחר

עתיקה מול חדש - וספה PX מול ימאהה TMax

במשך עשרות שנים שלטה בארץ הווספה האיטלקית והמיתולוגית ללא עוררין. עד שהחלו להגיע קטנועים אמינים בהרבה וזולים משמעותית מהמזרח. ואז הגיע ימאהה TMax

 

 

זוכרים את טלוויזיית השחור לבן שקנו השכנים, ערבי צפייה שכונתית משותפת במשחקי מכבי תל אביב? עכשיו תחשבו "70 סופר-HD קמורה עם הילוך איטי מובנה ותפעול קולי. טלפון חוגה שנתקע כי הקפיץ החליד? אז אייפון X. אתם כבר מבינים לאן זה הולך. להעמיד ימאהה TMax חדש - כלי שלמרות התחרות המתעצמת עדיין שומר על מעמדו כטוב בעולם - לצד וספה 125 מודל שבעים וקצת זה נחמד ומחויך, פיקנטי וללא ספק רומנטי. אבל הפער המוטורי בין שני הכלים האלה מסמל את כל הקדמה האפשרית של התעשיה במשך חצי מאה.

 


 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

הטי-מקס התגלגל בפעם הראשונה על כבישים בתחילת האלף הנוכחי ומאז לא הביט לאחור. גם בגלל שלא היה קטנוע מהיר ממנו, אבל בעיקר מכיוון שהקונספט של ימאהה הוכיח עצמו כפנטסטי ושובר-שוק. קחו למשל את ב.מ.וו הגדולה ובעלת הניסיון האדיר בייצור כלים דו-גלגליים מצליחים, כזו שמחזיקה בעצמה במלך בלתי מוכתר על שניים בדמות ה-GS. ניסתה להתחרות והכישלון מהדהד כנראה עדיין באזני מי שנשאר מצוות החשיבה המקורי של מתחרה הטי-מקס הגרמני. ואפשר לנחש שרק מעטים מהם עדיין מקבלים משכורת מב.מ.וו. גם ג'ילרה ניסתה. גם הונדה מנסה. הסיכוי של מישהי מהן לנצח את ימאהה זהה לסיכוי שתראו את זהבה גלאון רוקדת שוב בתשדיר בחירות.

 

 מודרני זה ימאהה (למעלה), בסיסי זה וספה (למטה) (ירון ברנר) (ירון ברנר)
מודרני זה ימאהה (למעלה), בסיסי זה וספה (למטה)(ירון ברנר)

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

הימאהה הוא כלי רכיבה פנטסטי ועל זה אין בכלל ויכוח. כלי שרוכבי אופנועים ותיקים לא מרגישים עליו כאילו הושיבו אותם בעגלת קניות מגושמת, כפי שמרגישים על כמעט כל קטנוע אחר. הוא מצויד במערכות פינוק ונוחות יוצאות דופן, מערכות בטיחות מתקדמות ובידיים הנכונות יבלע כבישים מפותלים בקצב של אופנוע ספורט.

 

 

כן, יש לו תדמית מעט עצבנית וכן, הסיכוי שתמצאו אחד בלי אגזוז אקרפוביץ' מעיר-תינוקות ומראות קטנות ומוזהבות אינו גדול. וכמובן, עדיין תהיו חייבים להתעלם מהעובדה שקולגות שלכם על קטנוע דומה לבושים בדרך כלל בג'ינס קרוע, סניקרס לבנות וטי שירט מתנופפת עם כיתוב ענק ומנצנץ. עניין של ביטחון עצמי אני מניח. אבל תמיד תדעו שאתם רוכבים על אחד הכלים הדו-גלגליים הטובים ביותר שכל סכום כסף יכול לרכושש, וללא ספק על הקטנוע – עם תא אחסון לקסדה וקניות – הטוב בעולם.

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

ועכשיו וספה. אם הטי-מקס היום הוא ה-קטנוע הדו-גלגלי, הווספה הייתה השלטת מבחינה זו בעשורי הביניים של המאה הקודמת ובארץ עד שנות השמונים-פלוס טרום הגעתם של הכלים הסופר-אמינים ואקסטרה פשוטים מהמזרח. וספה הייתה הכלי הדו גלגלי עליו התניידת אם לא היה לך כסף לאופנוע שטח ש"נשאר" כאן על ידי תייר, אופנוע ספורט שהגיע עם מספר שלדה של קורקינט או מוטוגוצי מעשן. השליחים רכבו על וספה, המגניבים רכבו על וספה ולמעשה כל מי שרצה תחבורה אלטרנטיבית לרכב מסיבות של כסף, רומנטיקה או מהירות התניידות. הפקקים אמנם לא היו מייאשים כל כך, אבל מצוקת התחבורה בישראל כבר החלה. אז וספה.

 

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 (ירון ברנר) (ירון ברנר)
(ירון ברנר)

 

עם מקום לשניים בקושי, שקית תלויה על הקיר הקדמי, רגליים על רצפת המתכת ובלם רגל בצורת דוושה שרק לעיתים באמת עבדה. עם גלגל רזרבי(!), עם קיק-סטארטר, ועם משקל שאפשר להרים אותה די בקלות על טנדר אם נגמר הדלק. אבל הווספה הייתה יותר מזה – זוכרים רומנטיקה? אז נכון שלוח המחוונים היה בדיחה. נכון שהמראות רעדו עדיין שעה לאחר כיבוי המנוע ושהעברת הילוכים על הכידון באמצעות סיבוב הידית נתפסת היום כעינוי קואורדינטיבי. המתלים רופסים, הבלמים מגוחכים, מה שיכול לנזול נוזל ובכלל, כל הדבר הזה נראה היום כאילו מישהו החליט אז להתבדח קצת.

 

 

אבל אנחנו יודעים הרי שזה לא ככה. אז, היא הייתה הדבר הכי נכון. וחוץ מזה, יכולים לתאר לעצמכם בחורה יושבת על טי-מקס עם שתי רגליה בצד אחד, שמלה קיצית לבנה מתנופפת ברוח וכל זה בשחור לבן על מרצפות רחובות רומא עם מוזיקה איטלקית נוגה ברקע? הווספה של אז היא היום רומנטיקה. חתיכת מוטוריקה שהיא הרבה יותר מכלי ענייני ופונקציונאלי שנועד להסיע אנשים ממקום למקום בעיר כי אחרת לא יגיעו בזמן. היא משהו שמדבר אל הרגש, אל הלב. שום טי-מקס, גם אם בעוד שלוש שנים יקבל הדגם הבא מנוע סילוני ומראה של F35, לא יעניק אפילו גרם אחד מהדבר הזה. היכונו לקלישאה, אופי.

 

 

ימאהה TMax 530 מודל 2018

מנוע: 2 צילינדרים, 530 סמ"ק, 45 כ"ס

תיבת העברה: ואריאטור, רצועה

שלדה ומתלים: אלומיניום, מזלג טלסקופי הפוך, זרוע עם בולם רב-כיווני בודד

בלמים: דיסק כפול מלפנים ובודד מאחור

משקל: 220 ק"ג

אורך: 220 ס"מ

מהירות מרבית: כ-180 קמ"ש

בעד: מהיר, בטוח, יציב, מרשים, כבד ומאובזר

נגד: עולה כמו אופנוע גדול, יש המון כמותו

 

וספה PX 150 מודל 1990 פלוס

מנוע: צילינדר אחד, שתי פעימות, 150 סמ"ק, 9 כ"ס

תיבת העברה: ארבעה הילוכים עם תפעול מהכידון

שלדה ומתלים: שלדת מונוקוק, יריעות מתכת, מתלה קדמי ואחורי עם בולם בודד

בלמים: תופים מלפנים ומאחור

משקל: 110 ק"ג

מהירות מרבית: 90 קמ"ש

בעד: רומנטיקה, אופי, זולה מאוד לאחזקה

נגד: כל השאר

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים