שתף קטע נבחר

איחור, דוחק, לכלוך, בלי מיזוג: אלה קווי האוטובוס הגרועים בארץ

ארגון צרכני התחבורה הציבורית יציג היום בכנסת דו"ח ובו כ-8,000 תלונות על קווי האוטובוס בארץ. הדו"ח מפרט את הקווים שבהם היו הכי הרבה תלונות. משרד התחבורה: "מדובר בסקר חובבני ובלתי מקצועי. יש שביעות רצון גוברת משירותי התחבורה הציבורית"


צפיפות באוטובוס. "תמונה עגומה של שירותי התחבורה הציבורית בישראל" ()
צפיפות באוטובוס. "תמונה עגומה של שירותי התחבורה הציבורית בישראל"

אוטובוסים שלא עוצרים, תדירות נמוכה, דוחק, צפיפות ומושבים מלוכלכים. אלו הן רק חלק מאלפי תלונות שהגיעו לארגון צרכני התחבורה הציבורית שיציג היום - במסגרת שימוע בנושא התחבורה הציבורית בישראל שיתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת - את דו"ח תלונות הציבור השנתי שהוא מפיק.

 

מהדו"ח שהגיע לידי ynet עולה כי מתוך 8,000 פניות שהגיעו לארגון 55% נוגעות לאיחורים ביציאה, אי ביצוע נסיעות ודילוג על תחנות, ליקויים שמהווים הפרת תנאי הרישיון של מפעילות התחבורה הציבורית. 26% מהתלונות הן על שירות לקוי או חסר כמו תדירות נמוכה, צפיפות, אי עצירה בתחנה וחוסר תיאום בין האוטובוסים וזמני יציאת הרכבות. כשמונה אחוזים מהתלונות היו בשל חוויית נסיעה לא נעימה, שישה אחוזים על מידע חסר, וכארבעה על בעיות תשלום.

 

 

בדו"ח הארגון גם נערך מיפוי של הקווים המדווחים ביותר, כלומר הקווים שבהם ניתן השירות הגרוע ביותר. על פי הנתונים, הקו הגרוע ביותר בישראל הוא קו 605 בין נתניה לתל אביב-יפו, המופעל באמצעות חברת נתיב אקספרס. בארגון מוסרים שהתלונות על הקו נערמות ומחמירות: דיווחים על אי ביצוע נסיעות, השארת נוסעים בתחנה, אוטובוסים עם מושבים שבורים, לכלוך, וללא מיזוג.

 

 

במקום השני נמצא קו 55 בין קריית אונו לתל אביב המופעל באמצעות חברת קווים. לפי תשובת משרד התחבורה לבקשה שהגיש ארגון צרכני התחבורה באמצעות החוק לחופש המידע, עולה שבחודש נובמבר לא בוצעו בקו זה יותר מעשרה אחוזים מהנסיעות, ותדירותו הנמוכה של הקו גורמת לדוחק, צפיפות רבה ועומסים כבדים. במקום השלישי נמצא קו 19 של אגד בירושלים. בארגון מדווחים על עלייה בתלונות מאז חודש יולי האחרון בשל צפיפות קיצונית בקו ואי-יציאת אוטובוסים. הקו עמד במרכזה של מחאת הסטודנטים על שירות התחבורה הציבורית הגרוע בבירה.

 

במקום הרביעי נמצא קו 249 של אגד בין פתח תקווה לרחובות ובמקום החמישי קו 6 של אגד, גם הוא בירושלים. במקום השישי: קו 608 בין נתניה לתל אביב המופעל באמצעות חברת נתיב אקספרס, במקום השביעי הקווים 82 ו-66 של חברת דן, בין פתח תקווה לתל אביב. במקום השמיני קו 142 של דן בין בת ים לתל אביב, במקום התשיעי קו 289 של חברת דן, גם הוא בין חולון לתל אביב ואת העשירייה הראשונה חותם קו 1 של דן, שנוסע בתוואי העתידי של הקו האדום בפרויקט הרכבת הקלה, בין פתח תקווה לבת ים.

 

בתור לקו האוטובוס. 90 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית משתמשים באוטובוסים ()
בתור לקו האוטובוס. 90 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית משתמשים באוטובוסים

בפילוח התלונות על פי אזורים - בצפון הארץ הקווים הגרועים ביותר הם 123, 38, ו-3 בחיפה, שבה מפעילת התחבורה הציבורית היא אגד, וכן קו 348 בין עפולה למגדל העמק המופעל באמצעות חברת סופרבוס. במרכז הארץ הקווים שנכנסו לטבלה הארצית של הקווים הגרועים הם 605 ,55, 608, 66 ,82 ו-249. בירושלים, נוסף לקווים 19 ו-6, מובילים גם הקווים: 15, 22 ו-400. בדרום הארץ מככבים בתלונות קווי חברת מטרופולין: קו 58 בין ירוחם לבאר שבע, קו 380 בין באר שבע לתל אביב, קו 70 מבאר שבע לשגב שלום, קו 65 מבאר שבע למצפה רמון וקו 377 מבאר שבע לראשל"צ.

 

בדו"ח גם מפורטות הסיבות שמובילות לשירות הקלוקל של התחבורה הציבורית בקווים המדווחים. בארגון מלינים בין השאר על אי ביצוע נסיעות ואיחורים. "משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור ואינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כגון התמודדות עם מחסור של 3,500 נהגים, הצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית והרחבת האפשרות לעלייה מכל הדלתות", נכתב בדו"ח. בארגון מציינים גם את התכנון הלקוי של קווי האוטובוסים. "לפי נתוני משרד התחבורה, 99 יישובים לא מקבלים שירות של תחבורה ציבורית, וב-50% מהרשויות המקומיות היצע השירות קטן בחצי מההיצע במרכזי המטרופולינים, שגם הוא אינו מספיק" .

 

תחנת אוטובוס, בלי מקום לשבת ()
תחנת אוטובוס, בלי מקום לשבת

השלטים של התחנה על המדרכה ()
השלטים של התחנה על המדרכה

השלט של התחנה לא עובד ()
השלט של התחנה לא עובד

 

מנכ"ל ארגון '15 דקות', גיל יעקב: "8,000 הדיווחים שהגיעו למוקד שלנו בשנה האחרונה מציגים תמונה עגומה של שירותי התחבורה הציבורית בישראל: אוטובוסים שלא יוצאים מהתחנות או שמגיעים באיחור, זמני נסיעה ארוכים מדי ואזורי תעסוקה שמנותקים מהשכונות. במשרד התחבורה עדיין לא מבינים שפתרון משבר התחבורה נמצא בשיפור קווי האוטובוסים, בהם נוסעים 90 אחוז מציבור נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. אנו מצפים ממשרד התחבורה להוסיף באופן מיידי שירות בקווים עליהם הציבור מדווח, לפרסם את פירוט תלונות הנוסעים המגיעות אליו, לקיים בקרה אלקטרונית על המפעילים, ולפתח קווים מהירים לאזורי התעסוקה שבהם חסר שירות, על פי דיווחי הנוסעים".

 

משרד התחבורה: "הנתונים אינם מייצגים"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בישראל פועלים עשרות אלפי אוטובוסים וקרוב ל-500 רכבות המסיעים מדי יום יותר משני מיליון נוסעים. חברות בקרה של משרד התחבורה בוחנות מדי יום ובכל שעות היממה את עמידת חברות התחבורה הציבורית בתנאי הרישיון ובפרמטרים שנקבעו על ידי המשרד. כל חריגה מהם מטופלת במלוא החומרה, כולל הטלת קנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

 

"בשנים האחרונות משרד התחבורה העמיד את נושא התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות של המשרד ואף הוקמה רשות ארצית שנועדה לקדם את התחבורה הציבורית בישראל לרמה המקובלת במערב. מדובר בין השאר בגידול ניכר של השירות באזורים נרחבים בארץ, שילוב טכנולוגיות מתקדמות, הוזלה של עשרות אחוזים במחירי הנסיעה ועוד פעולות רבות שכבר בוצעו".

 

עוד נמסר ממשרד התחבורה כי "הנתונים של ארגון '15 דקות' אינם מייצגים כלל את תמונת המצב הכללית של התחבורה הציבורית. מחקרים מקצועיים, כמו של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וכן נתוני הנסיעות הנאספים מידי יום, מעידים על שביעות רצון גוברת של הנוסעים משירותי התחבורה הציבורית ועל עלייה ניכרת במשתמשים בה.משרד התחבורה ממשיך לפעול להשלמת רשת תחבורה ציבורית מהירה ויעילה בכל הארץ והקמת מערכות הסעת המונים במטרופולינים הגדולים. בתוך מספר שנים עם השלמת רשת רכבות קלות והשלמת שדרוג מערכות ההסעה של התחבורה הציבורית נגיע לרמה המקובלת באירופה.

 

 


פורסם לראשונה 25/02/2018 23:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הצפיפות בתחבורה הציבורית
מומלצים