שתף קטע נבחר

תקציב פיתוח הרכבת מוכפל, אף ש-90% מהנסיעות - באוטובוסים

ניתוח של תקציב משרד התחבורה מעלה סימני שאלה בנוגע לסדר העדיפויות הממשלתי: השקעה גדולה ברכבת, השקעה מינורית באוטובוסים. המבקרים: "לא כך נוציא את ישראל מהכאוס התחבורתי"

 

 

אוטובוס. משמש את רוב צרכני התחבורה הציבורית (צילום: אסף זגריזק) (צילום: אסף זגריזק)
אוטובוס. משמש את רוב צרכני התחבורה הציבורית(צילום: אסף זגריזק)
 

תקציב משרד התחבורה לשנת 2019 חושף השקעה ניכרת במערך הרכבות לעומת מערך האוטובוסים. זאת על אף שהם משמשים ל-90 אחוז מהנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל. כך עולה מניתוח שהציגו אמש (יום ב') נציגי פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בדיון בוועדת הכספים של הכנסת. 

 

תקציב פיתוח הרכבת הוכפל פי שניים, והגיע לכ-3 מיליארד שקל. תקציב פיתוח התחבורה הציבורית והסעת ההמונים גדל רק ב-200 מיליון שקל. לראשונה נוספה לתקציב פיתוח הכבישים גם תקנה ייחודית לפיתוח נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בסך של 400 מיליון שקל ותקציב הסובסידיה הממשלתית לחברות התחבורה הציבורית יגדל גם הוא בסכום דומה.

 

 



קו הרכבת בין תל אביב לירושלים (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
קו הרכבת בין תל אביב לירושלים(צילום: אוהד צויגנברג)

לדברי נציגי הפורום, בהצעת התקציב אין הפרדה בתקציב המוקצה לפיתוח מערכות להסעת המונים ופיתוח התחבורה הציבורית באוטובוסים: "על פי נתוני העבר, פיתוח התשתיות לתחבורה הציבורית באוטובוסים זוכה לנתח של כ-2% מכלל תקציב הפיתוח ובחלק יחסי של כ-10% מתקציב סעיף פיתוח מערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית. על פי פילוח זה, תקנת פיתוח התשתיות לתחבורה הציבורית באוטובוסים צפויה לגדול ב-20 מיליון שקל בלבד", טען יער אמיר, מנהל הפורום.

 

לפי הצעת התקציב, ניכר שמגמת העלייה בסובסידיות שמעניקה המדינה למפעילות התחבורה הציבורית תימשך. בשנת 2016 הוא עמד על כ-5.5 מיליארד שקל, ובשנת 2019 הוא צפוי להגיע ל-6.8 מיליארד, עלייה של 400 מיליוני שקלים יחסית לאשתקד.

תחנת רכבת. השקעה של 3 מיליארד ש' ב-2019 (צילום: איתמר זיגלמן) (צילום: איתמר זיגלמן)
תחנת רכבת. השקעה של 3 מיליארד ש' ב-2019(צילום: איתמר זיגלמן)
ב-2018 הושקעו יותר מממיליארד וחצי שקל בסבסוד לרכבת ישראל ו-2.5 מיליארד בחברות האוטובוסים. לפי ההערכה של פורום מפעילות התחבורה הציבורית, התוספת השנתית לתקציב הסובסידיה תספיק להפעלתם של שלושה קווים נוספים בלבד. זאת על אף המחסור החמור בשירות יעיל וראוי של אוטובוסים.

 

"ממשלת ישראל עדיין לא השכילה להבין שמערך האוטובוסים שלה צריך חיזוק משמעותי כדי להוציא את ישראל מהכאוס התחבורתי שהיא נתונה בו", אמר אמיר. "המדיניות הקיימת כיום היא לצערי החמרת המצב העתידי – ההשקעה ברכב הפרטי היא הגדולה ביותר ובתחבורה הציבורית ישנה העדפה ברורה של מערך הרכבות. אבל רוב נוסעי התחבורה הציבורית נוסעים באוטובוס.

 

"הם עדיין יהיו חיוניים ודרושים גם בעתיד, משום שלא ניתן לסלול קו רכבת לכל יישוב ולכל שכונה. למרות זאת, פיתוח נת"צים ותשתיות לאוטובוסים ולנוסעים נמצאים במקום האחרון בסדר העדיפויות הממשלתי".

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "הנתונים הכספיים והחישובים המוצגים בנייר העמדה של פורום חברות התחבורה הציבורית והפרטית שגויים ואינם משקפים כלל את המציאות. התוספת התקציבית לשנת 2019 תאפשר גידול של כ-5% מכלל הפעילות בענף התחבורה הציבורית, לעומת שנת 2018. תקציב זה מהווה תוספת של כ-30 מיליון קילומטר נסועה וכ-1.2 מיליון נסיעות אוטובוס בשנה".


פורסם לראשונה 26/02/2018 23:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משי בן עמי
נסיעת מבחן בקו המהיר לירושלים
צילום: משי בן עמי
מומלצים