שתף קטע נבחר

שיטת המולטיברסיטה מגיעה לאוניברסיטת חיפה

במוקד שיטת המולטיברסיטה עומדת התפיסה כי שוק העבודה של העתיד דורש ידע רב תחומי וארגז כלים שכולל יכולות רחבות, בנוסף להתמקצעות הספציפית

אוניברסיטת חיפה השיקה את מהפכת המולטיברסיטה, שתיושם כבר החל משנת הלימודים הקרובה, בקמפיין רחב היקף. במוקד שיטת המולטיברסיטה עומדת התפיסה כי העתיד נמצא בשילובים, וכי כדי להיות מוכנים למקצועות העתיד, יש לשלב יותר מתחום אחד כדי ליצור ידע משולב ורב תחומי, תוך כדי הקניית כלים יישומיים.

 

כחלק משיטת המולטיברסיטה החדשה יוכלו הסטודנטים לבצע סמינר מסכם בסביבה רב תחומית באחד מבין מרכזי המחקר האינטרדיסציפלינריים של האוניברסיטה, כגון המרכז למשפט וסייבר, המרכז לחקר שלטון החוק במצבי חירום, מרכז ספרא לחקר המוח בלקויות למידה, המרכז לחקר האסטרטגיה ימית ועוד.

 

 (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
(צילום: אלעד גרשגורן)
 

במוקד שיטת המולטיברסיטה עומדת התפיסה כי שוק העבודה של העתיד דורש ידע רב תחומי וארגז כלים שכולל יכולות רחבות, בנוסף להתמקצעות הספציפית. כך למשל, שילוב שבין משפטים וכלכלה יאפשר לבוגרים להיות יותר מ"רק" עורך דין, אלא כזה שיודע לשלב את תחום המשפט עם ידע כלכלי נרחב.

 

בוגרים של השילוב בין פסיכולוגיה וכלכלה יוכלו להשתמש בידע בנוגע להתנהגות האנושית כדי להיות כלכלנים טובים יותר. דוגמה נוספת למקצוע העתיד נעוץ בשילוב שבין מדעי הקוגניציה ומערכות מידע. בשנים האחרונות, החוקרים מבינים שהמוח האנושי פועל במקרים רבים באופן רשתי, בצורה דומה מאוד לדרך שבה רשתות ממוחשבות פועלות. לכן, מסבירים באוניברסיטת חיפה, ידע בתחום מערכות תקשורת הנלמד בחוג למערכות מידע הוא קריטי לתחום חקר המוח וההתנהגות, וההפך - כדי לדמות עד כמה שניתן את ההתנהגות האנושית, מתכנתים צריכים לדעת מה גורם להתנהגות אנושית. דוגמאות אלה הן רק חלק מאינספור השילובים האפשריים, שיוצגו במלואם ביום הפתוח של האוניברסיטה.

 

נדבך נוסף בשיטת המולטיברסיטה הוא האפשרות של הסטודנטים, לא חשוב באיזה חוג או פקולטה הם בחרו ללמוד, לבצע סמינר ועבודה מסכמת במרכז מחקר של האוניברסיטה. מטרת נדבך זה הוא לאפשר לסטודנטים לקבל כלים מעשיים למחקר רב תחומי, תוך הקניית ארגז כלים להשתלבות בשוק העבודה. כך למשל, ניתן יהיה לבצע עבודה מסכמת במרכז למשפט וסייבר, שיקנה כלים מעשיים בתחומים כמו זכויות יוצרים, דיני קניין רוחני ועוד. או למשל, עבודה מסכמת במכון קיסריה ליישומים במדעי המחשב, שיכולה להכשיר סטודנטים לתחומים במדעי הרוח הדיגיטליים. אפשרות נוספת תהייה לשלב בין מרכזים שונים, וכך לבצע עבודה משותפת למרכז לחקר גגות ירוקים ולמרכז לחקר משאבי הטבע והסביבה.

 

"אנחנו צריכים לאמן אנשים בשביל תפקידים שעדיין לא קיימים, לפתור בעיות שעדיין לא נוצרו, על-ידי שימוש בטכנולוגיה שעדיין לא הומצאה - זהו האתגר הגדול של האקדמיה במאה ה-21. אנחנו מאמינים שהצעד הראשון והמתחייב הוא להתחיל ולשבור את החומות בין התחומים. המטרה שלנו היא לא רק שהסטודנטים שלנו ילמדו תחומים שונים, אלא גם להקנות להם את הכלים כדי לאפשר לכל תחום להפרות את התחום האחר. לשם כך צריך גמישות מחשבתית, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא, יכולת לעבד נתונים ולדעת כיצד להשתמש בהם בכל פעם בצורה שונה. זהו ארגז הכלים שיאפשר להתמודד עם העולם המשתנה תדיר של ימינו", אמר נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין.

 

רקטור האוניברסיטה, פרופ' גוסטבו מש, הוא בין הסוציולוגים הראשונים בישראל ששילב את התחום הטכנולוגי במחקריו וכיום הוא חוקר מוביל בתחום הסוציולוגיה של הרשתות החברתיות. "האוניברסיטאות ניבנו במשך מאות שנים כשכל דיסציפלינה מתבצרת סביב עצמה ומראה למה היא שונה מדיסציפלינות אחרות. גם הלימודים הדו חוגיים היו כמו שני חצאים שלא מתקשרים זה עם זה. אנחנו מנסים לגרום ל'חצאים' הללו להתחיל לדבר זה עם זה ולהגיע לשלם שגדול מסכום חלקיו", הוא אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות Lowshot
אוניברסיטת חיפה
צילום: באדיבות Lowshot
מומלצים