שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תורת הקבוצות
    זוהר טריינין הגיעה ל"מהנדסות העתיד" בעקבות אחותה הגדולה. הקבוצה שלה מנסה למצוא דרך לייעל את הניווט באזורים ללא קליטת לוויין. טל פרי, אלופת ישראל בשחמט, שוקדת יחד עם בנות הקבוצה שלה על פתרון שיסייע באספקת אנרגיה ומשאבים לאזורי אסון, והקבוצה של מעיין חרדון, צלמת חובבת בזמנה הפנוי, מחפשת אלטרנטיבה אווירית לתחבורה ציבורית. תכירו את דור העתיד של ההנדסה הישראלית

    בשיתוף תעשייה אווירית

     

    100 נערות מ־33 יישובים ברחבי הארץ, כולן תלמידות י"א מצטיינות בתחומי המדעים, החלו לפני פחות מחודש את פרויקט "מהנדסות העתיד 3" שמתקיים

    ביוזמת התעשייה האווירית, "ידיעות אחרונות" ו־Ynet. הן מגיעות מקיבוצים, ממושבים ומערים מרכזיות, מתיכונים ומאולפנות דתיות, ויחד מרכיבות את דור העתיד של מהנדסות ישראל. בעזרת מנטוריות מהתעשייה האווירית הן יעבדו בחודשים הקרובים על עשרה פרויקטים טכנולוגיים פורצי דרך במטרה לענות על בעיות ספציפיות שמחפשות פתרון.

      

    המיזם, שמתקיים זו השנה השלישית, כבר מעמיד דור המשך. זוהר טריינין, בת 16 מרעננה, החליטה להצטרף לפרויקט שנתיים אחרי אחותה ענבר (19), בוגרת השנה הראשונה של "מהנדסות העתיד". לאור התרומה שקיבלה מהתוכנית, ענבר, כיום מאבחנת פסיכוטכנית בצה"ל, שיכנעה ועודדה את זוהר להירשם השנה. "אצלנו במשפחה תחומי המדעים זורמים בדם", מספרת ענבר, שחולמת להמשיך בלימודי רפואה. לדבריה, אבי המשפחה, מהנדס בחברת "סיסקו ישראל", מדרבן ומעודד את חמשת ילדיו ללמוד ולהשקיע במקצועות המדעים כבר מגיל צעיר. "אבא שלנו מאוד ריאלי, ואמא מאוד הומנית. בתיכון למדתי מדעי המחשב, רובוטיקה ופיזיקה במגמת סייבר, ותמיד ידעתי שאני אעסוק בתחומי המדעים", היא מוסיפה.

      

    "בפרויקט לפני כשנתיים הקבוצה שלי עסקה בניסיון להנגיש טיסות לנכים. זו הייתה התנסות מדהימה, להכיר כל כך הרבה בנות עם תחומי עניין משותפים מרחבי הארץ, ומנטוריות שעד היום אני מתייעצת איתן בנוגע לקריירה שלי. היה לי חשוב שאחותי זהר תלך גם לתוכנית שכל כך תרמה לי. המשימה לפתח רעיון ולהנדס אותו זה לא משהו שלומדים בבית הספר. הכל היה מאוד חווייתי ומעשיר".

      

    כמו אחותה הגדולה, גם זוהר, תלמידת כיתה י"א בתיכון "מור מטרו ווסט" ברעננה, מתעניינת במדעים. "אני מרחיבה מדעי ההנדסה, שזה אומר חמש יחידות לימוד באלקטרוניקה ותכנות, ובנוסף אני לומדת חמש יחידות בפיזיקה ועוד חמש יחידות בפרויקט גמר", מספרת זוהר. "אבא שלנו מעודד אותנו ללכת לתחומי המדעים גם בהיבט הפרקטי, מכיוון שמדובר במקצוע חשוב וטוב, אבל בנוסף הוא מאמין שצריכות להיות יותר נשים בתעשייה. אחותי בהחלט דירבנה אותי להצטרף ל'מהנדסות העתיד' כשתיארה את האנשים, הסיורים והפרויקטים השונים".

     

    האחיות טריינין (צילום: באדיבות המשפחה) (צילום: באדיבות המשפחה)
    האחיות טריינין(צילום: באדיבות המשפחה)

      

    זוהר משתייכת לקבוצה מספר 2 בפרויקט, שמנסה למצוא דרך לייעל את הניווט באזורים ללא קליטת לוויין. "במפגש הקודם הגעתי עם רעיון לעשות שימוש בג'ירוסקופ ואקסלרומטר, שהן מערכות אלקטרוניות עם יכולת זיהוי של מיקום לפי יחס מסוים, והכנתי מצגת. מאוד מסקרן אותי לחקור את התחום הזה, ואני שמחה לקחת חלק בתוכנית ולהיות דור המשך של המשפחה".

     

    מבין כל היישובים שמיוצגים ב"מהנדסות העתיד 3", העיר מודיעין מובילה עם לא פחות מ־19 נערות שלוקחות חלק בפרויקט (גם בשנה שעברה מודיעין עמדה בראש הדירוג). אחריה ברשימה נמצאות השנה פתח־תקווה וראשון־לציון עם שמונה נערות כל אחת. יש גם שלוש תלמידות כיתה י"א ממושב תלמי יפה שבדרום (!), שלוש מחיפה וחמש נציגות מבית הספר השש שנתי בכפר הירוק (ראו תמונה למטה). המתמקד במצוינות לימודית וחינוכית. נערות הכפר הירוק לומדות החל מכיתה ז' בבית הספר למחוננים.

      

    אחת מהן היא מעיין חרדון (17) מאבן יהודה, שמצליחה לשלב בבית הספר בין שתי האהבות שלה, אמנות ומדעים. "בית הספר שלנו הוא מאוד מיוחד, אני לומדת 10 יחידות במדעי המחשב וגם משלבת מגמת אמנות", היא מספרת. לפרויקט "מהנדסות העתיד 3" היא נרשמה בזכות סבתה. "סבתא שלי קראה בעיתון על הפרויקט והמליצה לי להגיש מועמדות. על הדרך סיפרתי לעוד חברה מבית הספר וגם היא התקבלה".

      

    את זמנה הפנוי מקדישה חרדון לעיסוק בצילום ופוטושופ. "זה סוג של תחביב שאני לוקחת ברצינות", היא מספרת. ב"מהנדסות העתיד" מעיין היא חלק מקבוצה 10, שמנסה ליצור אלטרנטיבה אווירית לתחבורה ציבורית באזורים אורבניים. "זה נושא מרתק, ומעולם לא הייתי משערת שאעסוק בסוגיה כזו בגיל כל כך צעיר. אנחנו מנסות להנדס רחפן שיטיס אנשים ממקום למקום בתוך ערים גדולות".

      

    במעט הזמן הפנוי שנותר להן במהלך היום עוסקות מהנדסות העתיד הצעירות בפעילויות התנדבותיות, בתחביבים ובספורט. טל פרי (17), גם היא מהכפר הירוק, היא אלופת ישראל בשחמט. "כשהייתי בת שש הסתובבתי ביריד חוגים ליד הבית, ופתאום מצאתי את עצמי מול לוח השחמט", היא מספרת. "אני מתאמנת פעמיים בשבוע ועובדת המון על השחמט בבית. השנה ייצגתי את ישראל באליפות העולם באורוגוואי. את השחמט אני רואה כתחביב ולא כמקצוע לחיים, החלום הגדול שלי הוא להיות יזמית".

      

    גם במשפחת פרי ההתמחות במדעים זורמת בעורקים. "אחי התאום מאוד חזק בתחומי המדעים, ואבא שלי הוא ד"ר למתמטיקה ופיזיקה", אומרת טל. "אמא היא יותר הומנית, ואני שמחה שקיבלתי משני העולמות וחושבת שהם מזינים זה את זה".

      

    פרי חברה בקבוצה מספר 8 בפרויקט, שמנסה למצוא פתרון שיסייע באספקת אנרגיה ומשאבים לאזורים מוכי אסונות. "אחת הבעיות הקריטיות לאחר אסון כמו צונאמי או רעידת אדמה היא דלות במשאבים לניצולים ולכוחות ההצלה. אנחנו חושבות על דרך אווירית לספק אנרגיה ודנות במספר אפשרויות כמו שימוש במל"טים או הצנחת משאבים. מאז שהייתי קטנה נהגתי לשבת מול ערוץ ההיסטוריה ונשיונל ג'יאוגרפיק, ואלה נושאים שאני מחוברת אליהם".

     

    הגל הירוק

      

     (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
    (צילום: יריב כץ)

     

    לא פחות מחמש תלמידות י"א מתיכון הכפר הירוק משתתפות בפרויקט השנה. ליה שרף (ראשונה מימין) משלבת בין מגמת כימיה לתיאטרון ובשעות הפנאי גם רוקדת. גם מעיין חרדון (שנייה מימין) משלבת בין מדעים לאמנות ומטפחת צילום כתחביב. פאני ארבמוביץ' (שלישית מימין) לומדת פיזיקה, מדעי המחשב ורוסית וחולמת להשתלב בענף ההיי־טק. טל פרי (שנייה משמאל) מתמקדת בהנדסת תוכנה ובמעט הזמן הפנוי שנשאר לה היא מצליחה להיות אלופת ישראל בשחמט.

     

    מאיה איוניר (ראשונה משמאל) לומדת פיזיקה, כימיה וביולוגיה ומקווה למצוא יחד עם חברות הקבוצה שלה דרך להגן על טרמפיאדות מפיגועי דריסה

     

    בשיתוף תעשייה אווירית

     

    הכתבה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "תורת הקבוצות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים