שתף קטע נבחר

נהגי האוטובוס בירושלים מפסיקים לקבל מזומן: "פגיעה בנוסעים"

מיום חמישי יפסיקו נהגי האוטובוס בירושלים לגבות כסף, והתשלום ייעשה רק באמצעות כרטיס רב-קו. הבעיה: רק ברבע מתחנות הטעינה בעיר ניתן לטעון את הכרטיס במזומן. משרד התחבורה: "נבחן תוספת עמדות תשלום"

 

תור לרכישת כרטיסים בתחנה המרכזית בירושלים. ארכיון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
תור לרכישת כרטיסים בתחנה המרכזית בירושלים. ארכיון(צילום: גיל יוחנן)
 

נוסעי האוטובוסים בירושלים חוששים. ביום חמישי הקרוב יחל בעיר פיילוט שבמסגרתו יפסיקו נהגי האוטובוסים למכור כרטיסים במזומן, והנוסעים ישלמו על הנסיעה באמצעות כרטיס הרב-קו בלבד. את הכרטיסים ניתן לטעון בעמדות טעינה וכן באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד, אלא שרבים מנוסעי התחבורה הציבורית בירושלים הם קשישים, חרדים ועניים שאינם מחזיקים בכרטיסי אשראי, וביטול האפשרות לרכוש כרטיסי נסיעה במזומן יפגע בהם. 

 

"זו לא יעילות, זו התעללות בכל אלו שלא בנויים לטכנולוגיה", אמרה אתמול אתי אברהמי (78) שמתגוררת בשכונת רמת בית הכרם. "אני לא נוהגת ונוסעת רק בתחבורה ציבורית. לרוב הקשישים אין מכשיר טלפון חכם והם לא יודעים להשתמש באפליקציה".  

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)
למהלך לביטול התשלום באוטובוסים שתי מטרות עיקריות: שחרור הנהגים מהצורך לשמש גם כקופאים, מה שפוגע בבטיחות הנסיעה ומאריך את זמן הנסיעה משום שהאוטובוס מתעכב בתחנות בזמן שהנהג גובה כסף ומחזיר עודף. בנוסף מאפשר הדבר מתן אפשרות לנוסעים לעלות גם מהדלתות האחוריות, וכך לזרז עוד יותר את העלייה לאוטובוס ולקצר את משך השהייה בתחנות ואת זמני הנסיעה. בבאר שבע בוטל התשלום באוטובוסים כבר בשנה שעברה, ובשנה הקרובה צפוי המהלך להגיע גם לתל אביב.

  

את כרטיס הרב-קו ניתן יהיה לטעון בכ-400 נקודות ברחבי העיר, אך רק בכ-100 מתוכן ניתן יהיה לעשות שימוש במזומן. בדיקה של פריסת הנקודות מוכיחה ריכוז גבוה שלהן במרכז העיר. הבעיה חמורה במיוחד בשכונות בדרום ירושלים. כך, למשל, בשכונת גילה שמונה כ-30 אלף איש יש ארבע נקודות טעינה בלבד, רק אחת מהן במזומן, בקצה השכונה. בשכונות קריית יובל וקריית מנחם, שבהן מתגוררות אוכלוסיות חלשות, אין ולו נקודה אחת שבה ניתן לקנות כרטיס נסיעה במזומן. "להרבה מהקשישים אין כרטיסי אשראי", מחתה אברהמי. "רוב המכונות שהציבו מתאימות רק לכרטיסי אשראי, או שצריך ללכת מרחק גדול עד לחנות שאפשר לשלם בה במזומן".

  

בעקבות התלונות על הקושי של קשישים רבים לטעון את כרטיסי הרב-קו הודיע משרד התחבורה שבתקופת ההסתגלות, שלא הוגבלה בינתיים בזמן, יוכלו הקשישים להמשיך לטעון את כרטיס הרב-קו בנסיעה בודדת ובכרטיס "חופשי יומי" אצל הנהג.  

 

יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון "15 דקות" לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, אמר: "משרד התחבורה אטום לצורכי הנוסעים ופוגע שוב ושוב באוכלוסיות המוחלשות. הרפורמה הזו צריכה להיעשות רק לאחר הצבת מכונות לממכר כרטיסים במזומן בכל רחבי העיר".  

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד מעמיד לרשות הציבור מגוון דרכים לטעינת כרטיס הרב-קו. בירושלים קיימות 400 עמדות הטענה, ב-100 מתוכן ניתנת האפשרות להטעין במזומן ובאשראי, וביתר באשראי. כמו כן, ניתן להטעין את הכרטיס באמצעות אפליקציית 'רב-קו אונליין' וכן במחשב הביתי". במשרד אומרים עוד שבשבועות הקרובים יבחן המשרד עם ועדי ומינהלות השכונות תוספת של עמדות תשלומים במזומן, אם יידרשו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
אוטובוס בירושלים. ארכיון
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים