שתף קטע נבחר

הפסד על ירידת ערך

בתנאי השוק היום ובהתאם לרכב אתם עשויים להפסיד כמעט מחצית מערכו בשלושת השנים הראשונות. לא חבל על הכסף?

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

אז הגיע הזמן לקנות מכונית חדשה. מדובר בתהליך חגיגי ומשמח שמיליוני ישראלים עשו במהלך עשרות שנים מאז קום המדינה. אלא שבמהלך עשרות השנים שחלפו שינה ענף הרכב הישראלי את פניו שוב ושוב וכיום, בשנת 2018, נמצא ענף הרכב הישראלי במקום הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאז קום המדינה בכל הקשור להתייחסותם של ישראלים למכונית.

 

 (צילום: ליהי קרופניק) (צילום: ליהי קרופניק)
(צילום: ליהי קרופניק)

 

למי שאינו בקיא, עד שנות התשעים ואפילו עד העשור הקודם, מכונית נחשבה ל"השקעה", כלומר נכס שלא אמור לרדת בערכו באופן משמעותי ואף להימכר בעתיד במינימום של הפסד. הבעיה היא שבעולם הדברים לא פועלים כך: מכוניות באירופה ובארה"ב מאבדות מערכן מהר ומוחלפות מהר. עם השנים ועם הצגתן של יותר ויותר מכוניות בשוק הרכב הישראלי והצגת מימון זמין, חדלו המכוניות בישראל לשמור על ערכן "כמו מניות" והחלו לאבד ערך באופן משמעותי.

 

בקיצור: סיפורי הסובארו של שנות השמונים, ששומרת על הערך מיליון קילומטרים ואפשר גם להחליף לה מנוע היו ואינם עוד: כיום מכונית היא מוצר צריכה בסיסי ביותר, שאחרי כמה שנים מוצא בית חדש, לרוב עוד במהלך חייו מוצגים מוצרים הרבה יותר מתקדמים ממנו והרבה יותר אופנתיים ובטוחים ממנו וערכו יורד. פעם היו לנו רק מכוניות משפחתיות, היום יש קטגוריות רבות: מיני, סופר-מיני, כביש שטח ועוד ועוד, כולן נוגסות זו בזו ופוגעות ביכולת שמירת הערך.

 

אז כמה ערך מכוניות מאבדות בישראל במשך שלוש שנים? התשובה עלולה להטריד מאוד את מי שחושב שמכונית היא תכנית חיסכון: על-פי נתונים שנאספו ממחירוני הרכב הגדולים והמובילים, מכוניות מדגמים פופולאריים מאבדות מערכן כעשרה אחוזים בשנה הראשונה. ואלה עוד החדשות הטובות: אם מדובר בדגמים שאינם פופולאריים, ירידת הערך היא 20% בשנה הראשונה.

 

בשנה השנייה קיים כמובן עדיין הפסד, אך הוא פחות חמור: בדגמים פופולאריים שמונה אחוזים נוספים יורדים מן המחיר ואילו בדגמים פחות פופולאריים מדובר ב-15%. כיאה למוצר שאינו שומר על ערכו, ירידת הערך ממשיכה בשנה השלישית לכחמישה אחוזים בדגמים פופולאריים ועד עשרה אחוזים בדגמים שפחות פופולאריים.

 

המתמטיקה פשוטה: בדגמי מכוניות מסוימים אנו חווים ירידת ערך של 45% תוך שלוש שנים. אגב, ירידת הערך הזו היא ירידת ערך על הנייר, בפועל אף אחד לא מבטיח לנו שנצליח למכור את המכונית במחיר המבוקש - יתכן שנאבד עוד יותר כסף במעמד המכירה.

 

נתונים כאלה אינם מעודדים במיוחד אם אתם מתייחסים למכונית כתכנית חיסכון, שכן הימים האלה חלפו: כיום יותר ויותר ישראלים מעדיפים להתייחס למכונית כפי שמתייחסים לסמארטפון: מוצר שמישהו אחר אחראי על תחזוקתו, התשלומים עליו נוחים וכאשר הוא איבד מערכו קל להחליפו.

 

כיום הדרך הטובה ביותר להימנע מירידת הערך הניכרת היא לבחור בליסינג פרטי תפעולי ולשלם רק על השימוש ברכב, ללא צורך לשלם סכום גדול לצורך קנייה. בליסינג, במקום להקריב סכום הנושק למאה אלף שקלים ויותר, משולמת מקדמה נוחה אשר נקבעת על-ידי החוכר. לאחר מכן החוכר משלם תשלומים נוחים אשר מתאימים לסדר העדיפויות וליכולת התשלום, ובסוף התקופה משולם תשלום סופי. התשלום הסופי יכול לסירוגין גם לשמש כמקדמה עבור המכונית הבאה, וכך החוכר נשאר תמיד עם מכונית חדישה - חסכונית ובטוחה - שעליה משולם תשלום חודשי נמוך.

 

מגוון המכוניות גדול וכולל את רוב הדגמים הפופולאריים, והחוכר יכול גם להחליף מכונית באמצע התקופה. כל זאת מבלי לספוג ירידת ערך צורבת. אך ההימנעות מאובדן הערך היא רק נדבך בודד בעסקה הכוללת: בליסינג תפעולי פרטי, חברת הליסינג היא האחראית לתחזוקת הרכב: טיפולים, טסטים, אפילו החלפות צמיגים: לחברת הליסינג יש אינטרס מובהק שהמכונית תישמר במצב מצוין לצורך מכירה, לכן היא מטופלת באופן המקצועי ביותר, ובלי שהחוכר יצטרך לפנות בעצמו למוסך.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בשיתוף שלמה
צילום: ליהי קרופניק
כביש מלא
צילום: ליהי קרופניק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים