שתף קטע נבחר

המטוסים של קים ג'ונג און מוּנעים בעזרת מרק

חברת התעופה של צפון קוריאה, Air Koryo, נשלטת ע"י הצבא. כשהסנקציות חונקות את הכלכלה המקומית מנסה המשטר למצוא יוזמות מקוריות שיכניסו כסף, ופס מוצרי "המותג" של החברה, שכל אנשיה מחיל האוויר, כולל עכשיו מרק בקופסאות שימורים, חיקוי של קולה ואפילו שטיפת מכוניות

האם חיל האוויר של צפון קוריאה משווק מרק בקופסאות שימורים ונסיעות במוניות כדי לשדרג את מסלולי ההמראה שלו? בעוד המדינה הקומוניסטית מתמודדת עם הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו עליה אי פעם בשל תוכנית הגרעין שלה, יש סימנים המעידים שהתשובה לכך חיובית. כשמנסים להבין כיצד ומדוע – מקבלים הצצה מרתקת לאופן שבו מתנהלת כלכלת צפון קוריאה תחת הנהגתו של קים ג'ונג און.

צפון קוריאה אייר קוריו חברת תעופה משווקת מרק כסף ל חיל האוויר (צילום: AP)
"המותג", נוסח צפון קוריאה. סדרת המוצרים שמשווקת Air Koryo בחנויות(צילום: AP)
קו דק מפריד בין צבא צפון קוריאה למגזר הפרטי במדינה. יחידות של צבא צפון קוריאה שולטות במסעדות, בחוות חקלאיות ואפילו בחברת התעופה הלאומית: Air Koryo היא הרבה יותר מסתם חברת תעופה. בשנים האחרונות היא הפכה לאחד המותגים המוכרים ביותר של מוצרי צריכה במדינה המסוגרת.

 

ל-Air Koryo יש רק כ-12 מטוסים פעילים, והם טסים למעט מאוד יעדים – בעיקר בסין ובמזרח הרחוק של רוסיה. היא נחשבת לסמל לאומי ומשמשת כנתיב חשוב אל העולם שבחוץ. החברה מטיסה לא רק אנשים, אלא גם סחורות – ולעתים קרובות אלה אינן עוברות בדיקה קפדנית.

צפון קוריאה אייר קוריו חברת תעופה משווקת מרק כסף ל חיל האוויר (צילום: AP)
תלוש בתחנת דלק שמפעילה חברת התעופה(צילום: AP)

Air Koryo מפעילה לפחות תחנת דלק אחת ובית עסק אחד לשטיפת מכוניות בפיונגיאנג. יש לה צי מוניות משלה והיא מפעילה גם כמה חנויות קמעונאות, בכלל זה חנות בוטיק בנמל התעופה של פיונגיאנג. בחנות הכלבו Potonggang שבמרכז הבירה הצפון קוריאנית יש שדרות מדפים שלמות המוקדשות למותגים של Air Koryo – מארגזים של משקאות אלכוהוליים דרך משקאות סודה דמויי קוקה קולה ועד מזון שימורים כגון מרק פסיון (סוג של ציפור) ואפרסקים.

 

מהלכיה של חברת התעופה משקפים שינוי עמוק שעוברת כלכלת צפון קוריאה: היא אמנם מוסיפה להיות כלכלה סוציאליסטית וריכוזית, אבל תחת שלטונו של קים ג'ונג און ניתן בה מקום הולך וגדל ליזמות בסגנון קפיטליסטי. לא מדובר רק ב-Air Koryo – Naegohyang, יצרנית סיגריות גדולה האחראית למותג היוקרה "7.27", שהוא לפי הדיווחים מותג הסיגריות המועדף על השליט קים עצמו, החלה לשווק מוצרי ספורט. הם נמכרים לצד נייקי, אדידס ומוצרי יבוא יוקרתיים אחרים בחנויות המרכזיות של החברה ליד הרובע הדיפלומטי של פיונגיאנג.

צפון קוריאה אייר קוריו חברת תעופה משווקת מרק כסף ל חיל האוויר (צילום: AP)
נוסעים עולים למטוס של Air Koryo בדרכם לבייג'ינג(צילום: AP)

Air Koryo נהנתה מתנופה גדולה בעקבות החלטת קים לערוך שיפוץ מקיף בנמל התעופה הבינלאומי סונאן בפיונגיאנג. בשנת 2015 נחנך בו טרמינל חדש ונוצץ. בשנה שלאחר מכן החלה Air Koryo להפעיל שירותי מוניות. ב-2016 היא השיקה משקאות קלים, וב-2017 פתחה תחנת דלק ובית עסק לשטיפת מכוניות.

 

קשה לומר כמה רווחיות היו היוזמות האלה עד כה, אבל עם תפוצתם של המוצרים שהיא משווקת בחנויות קשה להתווכח. בירידי מסחר שנערכו לאחרונה השתתפה חברת בת של Air Koryo, ועובדה זו עשויה לרמז כי חברת התעופה שוקלת לייצא סחורות לחו"ל.

צפון קוריאה אייר קוריו חברת תעופה משווקת מרק כסף ל חיל האוויר (צילום: AP)
מטוס של חיל האוויר הצפון קוריאני לצד מטוס מסחרי של Air Koryo(צילום: AP)

קרטיס מלווין, חוקר מהמכון האמריקני-קוריאני באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, אומר כי החברה מנצלת את המוצרים החדשים שלה כדי לממן את שדרוג התשתיות שלה עצמה – בכלל זה שיפוצים של מסלולי המראה ושדרוג של שדות תעופה מרוחקים. מכירת מוצרים הנושאים את התווית של Air Koryo ומיוצרים על-ידי מפעלים צבאיים יכולה לסייע לחיל האוויר הצפון-קוריאני להגדיל את הכנסותיו כך שלא ייאלץ להסתפק רק בתקציב הממשלתי.

 

לפי דו"ח שחיבר צוות מומחים של האו"ם ב-2014 נשלטים חברת התעופה וכל שדות התעופה בצפון קוריאה על ידי חיל האוויר המקומי באמצעות לשכת התעופה האזרחית שהוא מפעיל. לפי הדו"ח, ההערכה היא שכל אנשי החברה הם אנשי חיל האוויר. עובדה זו הופכת את החברה למטרה טבעית לסנקציות הבינלאומיות – וזו סיבה נוספת שיכולה לגרום ל-Air Koryo לשאוף לשווק מגוון רחב יותר של מוצרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
קופסאות שימורים משדרגות את המסלול. מטוסי צפון קוריאה
צילום: AP
מומלצים