שתף קטע נבחר

נתיבי תחבורה ציבורית ייפתחו גם למכוניות פרטיות

פיילוט של משרד התחבורה יאפשר למכוניות פרטיות, עם שלושה אנשים לפחות, לנסוע בחמישה נתיבי תחבורה ציבורית נבחרים. בנתיבים יותקנו מצלמות כדי לזהות את מספר הנוסעים במכונית

נתיב תחבורה ציבורית בכביש 20, איילון (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
נתיב תחבורה ציבורית בכביש 20, איילון(צילום: אסף מגל)
מיולי הקרוב יתחיל משרד התחבורה בפיילוט שיאפשר לנהגי רכב פרטי לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית נבחרים בגוש דן ובאזור ירושלים, המיועדים לאוטובוסים. התנאי: שברכב יהיו מלבד הנהג לפחות עוד שני נוסעים. הפיילוט אושר בחוק ההסדרים שעבר לפני כמה ימים בכנסת.

 

הנת"צ הראשון שבו תתאפשר הנסיעה לכלי רכב מרובי נוסעים הוא בכביש 20 (איילון) בין מחלף חולות לצומת חולון, קטע בן 12 ק"מ, המשמש את הבאים מאשקלון, מאשדוד ומיבנה.

 

ברבעון האחרון של השנה, אם וכאשר יתברר שהאכיפה נגד נהגים שייסעו לבדם או עם נוסע אחד נוסף בנתיבים הוכיחה את עצמה, יורחב הפיילוט לנתיבים נוספים: כביש החוף (2), בין צומת גלילות לדרך רוקח, קטע בן ארבעה ק"מ, המשמש את הנכנסים לתל־אביב מצפון; כביש 44 מרמלה לתל אביב, בין מחלף השבעה לצומת חולון, לשני הכיוונים, קטע בן חמישה ק"מ; כביש הכניסה הצפונית לראשון לציון (412), לשני הכיוונים, קטע בן שלושה ק"מ; ונת"צ בכניסה לירושלים, בכביש 1, מאזור מוצא ועד גינות סחרוב בכיוון הבירה, קטע באורך קילומטר וחצי.

 

המהלך אותו אישר שר התחבורה ישראל כץ, לפתוח לנהגי רכב פרטי קרוב ל-40 ק"מ של נת"צים, נועד לעודד נהגים להשאיר את רכבם בבית ולנסוע לעבוד ביחד עם עמיתיהם (קארפול), וכך להוריד את מספר המכוניות הנעות בכבישים בשעות העומס. מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד כיום על 1.2, כלומר - חמישה נוסעים משתמשים בארבעה כלי רכב בממוצע. מצב זה תורם רבות לגודש בכבישים, ואם יהיו יותר נוסעים בכל רכב, יהיו פחות כלי רכב בכביש ויופחת העומס.

 

קנס של 500 שקלים

הבסיס לתוכנית הוא התקנת מערך מצלמות ייעודיות המזהות את מספר הנוסעים היושבים ברכב, באמצעות צילום מכמה זוויות (מקדימה ומהצד), כך שניתן לזהות באמצעותן את הנוסעים במושבים הקדמיים והאחוריים.

 

המצלמות אמורות להתגבר על תנאי ראות בעייתיים, כמו חלונות כהים, וילונות, ואף בובות שנועדו להטעות. הן מסוגלות לקלוט כלי רכב הנעים במהירות של עד 160 קמ"ש ונעזרות בבינה מלאכותית לומדת כדי שיציגו דיוק של 99.5%. כשיזהו שברכב פחות ממספר הנוסעים הדרוש, הן יצלמו את לוחית הרישוי, התמונה תועבר למשטרה, והנהג ייקנס ב-500 שקלים.

מפת כבישי תחבורה ציבורית הנפתחים לתנועת רכבים פרטיים ()
מפת כבישי תחבורה ציבורית הנפתחים לתנועת כלי רכב פרטיים

המערכת מתוכננת לשמור על פרטיות הנוסעים באמצעות הצפנת התמונות וטשטוש פניהם. כמו כן, המערכת כלל אינה שומרת את התמונות, פרט להפרות תנועה המועברות לרשויות כשהן מוצפנות ומטושטשות.

 

המערכת תותקן כבר בשבועות הקרובים בנתיב המהיר בכניסה לת"א. הנהגים בנתיב יכולים לקבל פטור מתשלום אם הם מסיעים שלושה נוסעים ומעלה, אבל מחויבים לשם כך להיכנס לחניון הנתיב המהיר ולעבור בעמדת פטור, שם בודק את הרכב בוחן אנושי.

 

"חייבים לשנות הרגלים"

אם המצלמות יוכיחו את עצמן גם משתמשי הנתיב המהיר יוכלו לקבל פטור אוטומטי בלי להתעכב. השר כץ גם מבקש להקל על משתמשי הנתיב המהיר ולאפשר גם שם נסיעה חינם לנהג שברכבו רק שני נוסעים. המהלך יגביר את העומס בנתיב, שמחויב בחוק להיסגר לכלי רכב פרטיים כשהמהירות הממוצעת נמוכה מ־70 קמ"ש.

 

חברות התחבורה הציבורית חוששות מפגיעה בנוסעי האוטובוסים ()
חברות התחבורה הציבורית חוששות מפגיעה בנוסעי האוטובוסים

 (צילום: עופר עמרם ) (צילום: עופר עמרם )
(צילום: עופר עמרם )

על ביצוע הפרויקט אחראית חברת נתיבי איילון. המערכת תפעל במשך כשלושה חודשי בדיקה במקביל לשיטה הקיימת. "נסיעה שיתופית היא אחד ממרכיבי המפתח בהפחתת הגודש בכבישים. אנחנו חייבים לשנות הרגלים ולנסוע ביחד, כדי להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש", אמר איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון.

 

"המהלך יפגע בנוסעי האוטובוסים"  

בחברות התחבורה הציבורית מזהירים שהמהלך יפגע בנוסעי האוטובוסים, כי נתיבים המיועדים להם ייסתמו במכוניות פרטיות, ולא יהיו מהירים ממסלולים רגילים. יער אמיר, יו"ר פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, אמר כי "לא רק שישראל מפגרת אחרי שאר העולם באורך הנת"צים, אלא שנהגים פרטיים רבים נוסעים בהם ומעכבים את התחבורה הציבורית, ואין כמעט אכיפה. נת"צים נועדו לייצר אמינות ולפיה נוסע יודע בדיוק מתי האוטובוס יוצא ומתי מגיע, כי הוא לא תלוי בפקקים. העמסת הנתיבים בכלי רכב פרטיים תאריך את זמני הנסיעה ותפגע בדיוק של התחבורה הציבורית וביתרון שלה. אם משרד התחבורה מזהה נת"צים שיש בהם תנועה דלילה, שיעביר אליהם עוד קווים ויגביר את הניצול שלהם, למשל קווים מהירים וישירים מהערים שעל איילון מדרום לתל אביב. הכנסת מכוניות פרטיות היא לא הדרך להתמודד".

 

גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות", ארגון צרכני תחבורה ציבורית: "אין לנו התנגדות לכך בנתיבים בינעירוניים, אבל הפתרון הוא השקעה מאסיבית בתחבורה הציבורית, עם הרבה יותר נתצ"ים וקווים מהירים לאזורי תעסוקה".

 

במשרד התחבורה טוענים כי נבחרו חמישה נת"צים לא מלאים, גם בשעות העומס, כך שהתחבורה הציבורית לא תיפגע. שילוב כלי רכב פרטיים רבי תפוסה בנת"צים מקובל בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה וברבות ממדינות אירופה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף מגל
נתיב תחבורה ציבורית בכביש 20
צילום: אסף מגל
מומלצים