שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    העסקים שהוקמו לפני המדינה: מרכיבים ג'יפים ליד התחנה המרכזית
    בישראל לא נותרו הרבה בתי עסק קטנים שהוקמו לפני יותר מ-70 שנה, ועדיין פועלים. באחד מהם, שהוקם על ידי יוצא הצבא הבריטי ומוכר כיום חלפים ואביזרים, עוד הרכיבו פעם ג'יפים במקום ומסרו ישירות ללקוחות. פרק ראשון בפרויקט מיוחד לכבוד בתי העסק שפועלים עוד מלפני קום המדינה

    במשק הישראלי פועלים עדיין 800 חברות ועסקים שהוקמו עוד לפני קום המדינה - כך עולה מנתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi. בין חברות ועסקים אלה, שמספרם עמד לפני כ-12 שנים על כ-2,500, ניתן למצוא ענקיות תרופות, בנקים גדולים, חברות ביטוח ומפעלי תעשיה ומסחר ענקיים. אך אם מחפשים היטב, ניתן למצוא גם בתי עסק קטנים שנשארו במשפחה והצליחו להחזיק מעמד יותר מ-70 שנה. זהו הסיפור של "ב. ינוביץ חלפים ואביזרים לג'יפים":

      

    כתב: צחי שדה, תחקיר והפקה: עדי ברמן    (צילום: אבי חי | עריכה: גלעד ילון)

    כתב: צחי שדה, תחקיר והפקה: עדי ברמן    (צילום: אבי חי | עריכה: גלעד ילון)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    "ב. ינוביץ חלפים ואביזרים לג'יפים" הוקמה בשנת 1947 ע"י ברנרד ינוביץ, ברחוב השומרון בתל אביב, סמוך לתחנה המרכזית הישנה, וכיום מנוהלת על ידי אחיינו, איציק אלון.

     

    העסקים שהוקמו לפני המדינה: הפלאפל של הבריטים  

    העסקים שהוקמו לפני המדינה: על פרוות מלאכותיות וחלומות 

    העסקים שהוקמו לפני המדינה: המתנה של גולדה

     

    "המקום הזה הוא בית שני"

    "היינו עובדים הרבה עם משרד הביטחון והצבא", מספר אלון בראיון ל-ynet, "עוד כשהייתי ילד קטן באתי לעזור פה כשהייתה הרבה עבודה, אחרי מלחמת ששת הימים. גם אחרי מלחמת ההתשה הייתה פה הרבה עבודה".

     

    לפי אלון, בשנות ה-50 וה-60 מכרו בבית העסק ישירות ללקוחות לא רק את חלקי החילוף אלא את הג'יפים עצמם, שהורכבו במקום. " לדוד שלי היה אישור מהמפעל להרכיב גיפים. הג'יפים היו מגיעים בארגז, הוא היה מרכיב אותם פה, לוקח אותם לרישוי והקליינטים היו מוציאים אותם מפה".

     

    ב. ינוביץ' חלפים ואביזרים לג'יפים ()
    כאן היו מרכיבים ג'יפים. מנוע שמחכה לימים טובים יותר

    "היה פה מצעד יום העצמאות בשנות ה-60, כשבפתח שלנו עברו טנקים. אחד העובדים פה, שהיה עובד ותיק, 40 שנה, החזיק אותי על הכתפיים, זה היה בית שני המקום הזה", נזכר אלון בילדותו, שהעסק היווה חלק בלתי נפרד ממנה.

     

    לדבריו, הצטרפותו לעסק המשפחתי לא היתה מובנת מאליה: "אחרי הצבא רציתי לעשות דברים אחרים. אבל אז במהלך הלוויה של קרוב משפחה, דוד שלי נצמד אלי ואמר לי: 'נו אתה בא לעבוד?' אמרתי לו: 'דוד, יש לי תוכניות אחרות, אתה איש קשה והרבה אחיינים לא החזיקו פה מעמד'. אז הוא שאל אותי: 'כמה אתה מרוויח בצבא?' הייתי אז בקבע. אמרתי לו, משהו כמו 3,000 לירות לחודש. הוא אמר לי: 'אצלי תקבל 5'. עניתי לו: 'דוד, מתי אני בא?'".

     

    70 שנה של עבודה והסתגלות למציאות משתנה

    במציאות בה נסגרים עשרות אלפי עסקים קטנים בשנה, גם עסק שהחזיק יותר מ-70 שנה לא יכול להיות בטוח בעתידו. אלון יודע כי יצטרך להמשיך ולהתאים עצמו למציאות המשתנה.

     

    "כשאני מסתכל קדימה, אני די מוטרד מהמגמות העולמיות – רכב אוטונומי וכניסה של חברות אונליין", הוא אומר, אך מביע ספק כי חובבי הג'יפים יסכימו בעתיד לרכוש רכב שלא יאפשר להם שליטה על ההגה: "לדעתי בתחום של 4 על 4 זה לא יתפוס (הרכב האוטונומי, צ.ש) כי אנשים מחזיקים את הרכבים האלה מתוך אהבה אמיתית לרכבי שטח, ולטיולים ולאהבת הארץ. אבל כל הזמן צריכים להיות מחודדים לקראת מה שבא אלינו ולהגיב בהתאם".

     

    איך אתם מתמודדים עם העובדה שניתן לקנות חלקים באינטרנט? 

    "זו בעיה ובעיה קשה. אנשים מעדיפים להביא את הדברים מחוץ לארץ, כמו כל מיני מתווכים, שהם דואגים לכל נושאי המכס ומשרד התחבורה. מכיוון שאין להם את האופרציה של אחזקת מלאי בהמון כסף, עובדים, שכירויות, וארנונה מטורפת, אז הם עובדים על רווח קטן מאוד. אנשים היום קונים אצלנו את 'הדברים המתכלים' מה שנקרא, אבל כשמדובר בכסף הגדול הם מעדיפים ללכת למתווכים, שיש להם רק לפטופ קטן ומעבירים לאנשים בחצי מחיר ממה שאני יכול לתת".

     

    איציק אלון ב. ינוביץ' ()
    איציק אלון בין המדפים

    "המדינה מתמודדת עם זה בצורה לא הכי טובה", טוען אלון, "אנחנו נמצאים תחת רגולציה של משרד התחבורה, של מעבדות שבודקות אותנו, ואותם אנשים, 'מתחלקים' בין הבדיקות האלה והרבה פעמים מצליחים להביא דברים ללא כל בקרה. וזה דברים שמשפיעים לנו על הענף".

     

    "אני יודע שהיום איגוד לשכות המסחר, שאנחנו חברים בו, מנסה להלחם בזה, אבל לדעתי הסיכויים לא טובים כי זו מגמה כלל עולמית. גם אנשים בחו"ל שאני מדבר איתם, מאוד מוטרדים היום מהאונליין. אז יכול שאנחנו נפתח את האתר שלנו יותר, ויכול להיות שנרד במלאים, במקומות אחסון, ונראה מה קורה".

     

    העסק של אלון העסיק במשך השנים כשבעה עובדים בממוצע, והיום הם מחפשים מחסנאים ועובדי לוגיסטיקה נוספים לחנות. אך נראה כי במציאות של היום מדובר במשימה לא פשוטה. "אנשים לא רוצים לעבוד במקצוע הזה יותר", מספר אלון, "יש לי מודעות שרצות כבר כמה חודשים, בכל מיני אתרים ואפליקציות, אבל קשה מאוד למצוא, אנשים לא באים לענף הזה של לוגיסטיקה ומחסנאות. המקצועות האלו הולכים ונעלמים".

     

    לדברי תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi, "המשק הישראלי נחשב אמנם למשק כלכלי צעיר במונחים בינלאומיים, אולם במהלך תקופה של מספר עשורים הצליחה ישראל לייצר משק כלכלי איכותי, המורכב גם מחברות יציבות. החברות הוותיקות הן נקודת אור אופטימית בתקופה שבה נסגרים בכל שנה בישראל מעל ל-40 אלף עסקים, עסקים שמנסים לשרוד את השנים הראשונות של חייהם בסביבה עסקית תחרותית וקשה.

     

    "אותם מאות אלפי עסקים קטנים, שמהווים את מרבית העסקים במשק, הם גם העסקים שנמצאים בסיכון הגבוה היותר, ככל שהממשלה תשכיל לתמוך בעסקים הקטנים כך צמיחת המשק תגדל ונראה עוד עסקים שמצליחים לפעול באופן יציב במשך עשרות שנים".

      

    תחקיר והפקה: עדי ברמן

     

     

     


    פורסם לראשונה 06/04/2018 09:14

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "העסקים שהוקמו לפני המדינה: מרכיבים ג'יפים ליד התחנה המרכזית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים