שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אי-מייל בוואטסאפ: הבורות שהפגינו הסנאטורים במהלך עדות צוקרברג היא משל לכולנו
    44 סנאטורים היו אמורים להציב בפני מייסד פייסבוק שאלות קשות, אבל הרבה מהן התגלו כמפגן של בורות טכנולוגית

    "סנאטור, אני לא בטוח שאני לגמרי מבין את השאלה": אם אפשר לציין משהו אחד בהתנהלות של מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, במהלך השימוע ההיסטורי אתמול (ג') בקונגרס - הרי זו היכולת שלו להתאפק ולא לצחוק למשמע כמה מהשאלות המוזרות שהוצגו בפניו על-ידי הסנאטורים. צוקרברג, שהגיע לשימוע לאחר הכנות מקיפות - החל מבחירת החליפה, דרך המימיקה ועד לנכונות להשיב בכנות על שאלות, לא קיבל אותו יחס מצדם של 44 הסנאטורים שהוזמנו לתחקר אותו על פעילותה של הרשת החברתית הפופולרית בעולם.

     

     מארק צוקרברג גבעת הקפיטול (צילום: AFP)
    מישהו פה לא הגיע מוכן. מארק צוקרברג(צילום: AFP)

     

    סנאטורים הם פוליטיקאים, ומובן שאי אפשר לצפות מהם לנהל שימוע שכזה תחת מעטה של טרמינולוגיה טכנולוגית מורכבת. ובכל זאת, במהלך חמש שעות רצופות של שימוע ניכר היה שהרבה מדי זמן מתבזבז על שאלות מביכות או טריוויאליות, כאלה שאפשר בקלות למצוא להן תשובות ברשת, בתנאי השימוש והקהילה של פייסבוק עצמה, או בעמוד מרכז העזרה הנגיש שלה.

     

    ומילא שאלות טריוויאליות כמו "איך משתמשים יכולים לשלוט במידע שנאסף עליהם?", או "איך מידע על משתמשים מגיע לפייסבוק?". הבעיה הגדולה יותר היא שאלות שהבסיס שלהן הוא בורות מוחלטת בכל הנוגע לרשתות חברתיות, לאינטרנט ולשיווק דיגיטלי.

     

    "איך משמרים מודל עסקי כשהמשתמשים לא משלמים על השירות?", שאל סנאטור אורין האץ' מטעם המפלגה הרפובליקנית, המשמש גם כנשיא הזמני של הסנאט. השאלה הזאת היא הוכחה לחוסר יידע בסיסי: לא רק רשתות חברתיות מציעות מודלים עסקיים מבוססי פרסומות; כלכלת הדאטה כולה - אתרים (גם אתרי חדשות ומדיה), שירותי סטרימינג, אפליקציות, משחקים - רובם ככולם מציגים מודלים חינמיים מבוססי פרסום, ולפעמים גם מסלולים בתשלום. התשובה הלקונית של צוקרברג אגב, "סנאטור, אנחנו מריצים פרסומות", רק חידדה את הפער.

     

    "אז כמה קטגוריות מידע פייסבוק מאחסנת?", שאלה הסנאטורית דב פישר, מטעם המפלגה הרפובליקנית. גם כאן, הגבות מיד מתעקמות. מה פירוש "קטגוריות מידע"? לא ברור. צוקרברג מבקש הבהרה אבל לא ממש מקבל אותה. האם פישר מנסה לשאול על כמויות דאטה - על מאות הפטה-בייטים המאוחסנים ב-Hive, השרתים של פייסבוק? או שמא היא שואלת על התוכן - למשל קובצי קול, סרטונים, קובצי טקסט ותמונות?

     

    אבל זה כמובן לא רק עניין של טרמינולוגיה. "כשאני כותב אי-מייל בוואטסאפ, האם זה מיידע את המפרסמים שלך?", שאל הסנאטור בריאן שץ מטעם המפלגה הדמוקרטית. אז נכון, אף אחד לא שולח אי-מייל עם וואטסאפ, מפני שוואטסאפ היא אפליקציית תקשורת מבוססת מסרים מיידיים. אבל גם אם נניח שהכוונה ברורה ורק המונחים התבלבלו - בשנתיים וחצי האחרונות ידוע לכל שוואטסאפ מתקיימת על בסיס הצפנת קצה-לקצה. מה שאומר, שהתוכן של ההודעות עצמן עובר הצפנה ורק אז מגיע לשרתים.

     

    צוקרברג משיב גם הפעם בפשטות, והסנאטור שוב מקשה: "אם שלחתי מייל בוואטסאפ על 'הפנתר השחור', האם אני אראה מודעה של הסרט?". אתם כבר יכולים לנחש את התשובה.

     

     

    במובן מסוים, חמש שעות של הצגה מעל במת הקונגרס שיקפו יותר מכל, עד כמה המשתמש הסביר עדיין לא לגמרי מבין את הטכנולוגיות שמקיפות אותו בצורה כל כך אינטנסיבית במהלך היום-יום. ייתכן שזו גם הסיבה שבגינה רבים ממשתמשי פייסבוק לא ממש מבינים על מה כל המהומה סביב פרשת הפרת הפרטיות. כדי שבפעם הבאה שבה מנכ"ל של תאגיד טכנולוגי בסדר גודל של פייסבוק יועלה על המוקד ויישאל את השאלות הנכונות - כולנו מוכרחים להתחיל להבין קצת יותר את הטכנולוגיה שסביבנו.

     

      

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים