שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מאחורי החומה הסינית: כך בונה הענקית הייסנס את הפריצה לעולם
    לא רק טלוויזיות ומקררים, ולא רק בסין: הייסנס מייצרת מסמארטפונים עד מכשירי MRI, ונערכת ברצינות לפריצה עולמית. היא בונה על להיט מקורי: טלוויזיית לייזר עם מסך ענק, מקרן — ותג מחיר נמוך

    "רק טלוויזיות ומקררים? אנחנו שואפים להיות המותג המוביל בעולם בכל תחום טכנולוגי" — כך, בפשטות וללא היסוס מצהיר ד"ר לאן לין, נשיא "הייסנס (Hisense) אינטרנשיונל", מספר 3 בחברת הענק הסינית, כשהוא מארח אותנו במטה החברה בעיר הבית שלה, צ'ינגדאו. "לפני 10 שנים כמעט 90 אחוז מהייצור שלנו היה עבור חברות אחרות.

     

    אבל אז החלטנו לחולל שינוי בחברה: הבאנו אליה כשרונות גדולים, ובמקביל החלטנו לחזק את המותג העצמאי שלנו. ידענו שעלינו להשקיע משאבים רבים במחקר ובפיתוח, לייצר הרבה יותר עבור עצמנו, ודבר חשוב נוסף — אנחנו חייבים לפרוץ אל מחוץ לסין".

     

     

    היום, ב־2018, הם כבר פורצים. החברה מעסיקה מעל ל־70 אלף עובדים ברחבי העולם. חוץ מכ־20 מפעלים שונים שבבעלותה בסין, היא מחזיקה פסי ייצור בצ'כיה, בדרום אפריקה ובמקסיקו, המפיקים בין 5 ל־10 מיליון מוצרים בשנה כל אחד ומופצים בכל רחבי העולם. מה הם מייצרים? מה לא: מסכים, טלוויזיות, מקררים, מצלמות אבטחה, מוצרי אלקטרוניקה פופולריים לבית, ציוד לחדרי ניתוח, מכשירי רנטגן, אולטרה־סאונד, MRI ו־CT, ועוד ועוד. הייסנס מתקדמת מאוד במחקר ובפיתוח גם בתחומי התקשורת — רשתות הדור החמישי ורשתות הסיבים האופטיים.

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    מרכזי פיתוח ומפעלים עצומים(צילום: גיא לוי)

     

    הייסנס נוסדה בשנת 1969 כיצרנית מוצרי אלקטרוניקה תחת שמות מותג שונים, וכחברת OEM (המייצרת עבור חברות אחרות). לאחרונה רכשה החברה, למשל, את השליטה בחברת טושיבה ובחטיבת המסכים של שארפ — שני מותגים יפניים רבי מוניטין — והיא מתכוונת לשמור על שמות המותג. בסין עצמה היא היצרנית מספר 1 בענף הטלוויזיות והמקררים (כבר 14 שנים ברצף), ומספר 3 בענף המזגנים.

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    פסי ייצור משוכללים(צילום: גיא לוי)

     

    עיר הבית שלה, צ'ינגדאו, היא אב־טיפוס של עיר חכמה — מרושתת כולה בפיתוחים האחרונים בתחום, כולם מבית הייסנס, כולל מערכות בקרה לרמזורים ואין־ספור מצלמות וחיישנים הפזורים בכל רחבי העיר. המערכות הללו הצליחו להוריד את רמת הפקקים בעיר, שחיים בה כ־9 מיליון תושבים, מהמקום ה־9 בסין אל המקום ה־40.

     

    רמקולים בתוך מקרן

     

    תשכחו מכל מה שחשבתם על פסי ייצור בסין. מה שהיו עד לפני שני עשורים "סדנאות יזע" של פועלים קשי־יום שמדביקים זה לזה חלקי מתכת זולה, הפכו לפסי ייצור סופר־מודרניים, מבוססי רובוטים, שהעובדים הניצבים לצידם אחראים בעיקר על בקרה ואיכות. בתחום הטלוויזיה, למשל, שהוא אחד הענפים המרכזיים של הייסנס, חל זינוק טכנולוגי בשנים האחרונות, והחברה משקיעה הון־עתק בפיתוח.

     

    Laser TV by Hisense (צילום: Hisense)
    Laser TV by Hisense(צילום: Hisense)

     

    לא מכבר היא הציגה את טלוויזיית הלייזר החדשה שלה — מכשיר משולב מקרן ומסך בטכנולוגיה מקורית, שמייתרת את מקרני הקיר הישנים ופותחת חזית מול מסכי הטלוויזיה הגדולים והיקרים (מעל 80 אינץ'), עם איכות צפייה מצויינת. כך, לדוגמה, טלוויזיית LED ענקית בגודל 100 אינץ' עולה בישראל כ־150 אלף שקל, בעוד שטלוויזיית הלייזר של הייסנס תעלה כ־60 אלף שקל בלבד.

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    פס ייצור סיני: לא מה שחשבתם(צילום: גיא לוי)

     

    לטענת ד"ר לין, טכנולוגיית הלייזר, מקור גאוותה של הייסנס, תכבוש בקרוב את שוק הטלוויזיות בגדלים שמעל 80 אינץ'. בסין שולטת הייסנס כבר היום במחצית משוק הטלוויזיות האלו. לישראל, אגב, תגיע טלוויזיית הלייזר לקראת המונדיאל, והיא תהיה המדינה השלישית בעולם שבה יימכר המוצר המסקרן.

     

    הטכנולוגיה, מתברר, מזכירה את זו שבה נעשה שימוש באולמות הקולנוע: מקרן, שאליו נלווה מעבד ייחודי של Texas Instruments, ואשר מאיר ברמות של 3,000 לומנס על המסך המיוחד שמגיע אתו. בתחום הסאונד יצרה הייסנס קשר עם חברת הרמן קרדון, ואת מערכת הרמקולים האיכותיים שלה מיקמה בתוך המקרן. לין: "זה היה אתגר רציני עבור המהנדסים שלנו, לשלב שלושה רמקולים חזקים בתוך מקרן שאמור להקרין תמונה יציבה על הקיר, אבל עשינו את זה. הדגמים הבאים, שנמצאים כבר בשלבי פיתוח, יהיו אפילו קטנים ואיכותיים יותר.

     

    מפעל ייצור הטלוויזיות (צילום: גיא לוי)
    מפעל ייצור הטלוויזיות(צילום: גיא לוי)

     

    "הטלוויזיה הזו גם נראית נהדר, לא מעייפת את העיניים כמו טלוויזיה רגילה, עמידה לאורך יותר שנים, ובזכות טכנולוגיית הלייזר נראית מצוין גם בחללים מוארים. בתחילה ייעדנו את המוצר לעולם העסקי, אבל מהר מאוד גילינו שנוכל להפוך אותו לביתי וקל ונוח להתקנה ולשימוש. הבנו גם, שאם אנחנו רוצים להיות חברה מובילה, אנחנו חייבים שיהיה לנו מוצר ייחודי משלנו, כזה שיעניק לנו יתרון על פני חברות אחרות ועל פני שווקים שונים. זה מוצר שיכול להיות הטלוויזיה הגדולה של העתיד".

     

    חסויות ספורטיביות

     

    כ־6 אחוזים מהמחזור השנתי שלה משקיעה הייסנס במחקר ופיתוח, במרכזים שבהם עובדים יותר מ־10,000 מפתחים. במרכז בצ'ינגדאו עובדים כ־5,000 מפתחים בסביבת עבודה שאינה שונה מן הקמפוסים המרהיבים של עמק הסיליקון וישראל: מרחבים, נופים עוצרי נשימה, משרדים מרווחים ומעבדות משוכללות. מרכזי פיתוח דומים מחזיקה הייסנס בארה"ב, בקנדה, בגרמניה, ביפן — ובישראל.

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    תנאים של עמק הסיליקון(צילום: גיא לוי)

     

    למה ישראל? ד"ר לין: "מבחינתנו ישראל היא בירת הידע הטכנולוגי. זו אמנם לא מדינה גדולה אבל בהחלט מיוחדת. ישראל היא אולי המדינה בעלת החינוך הטוב ביותר, והיא גם אחת החדשניות בעולם. אחרי שכל־כך הרבה דברים טובים הגיעו מהמדינה הקטנה הזו, הבנו שאנחנו חייבים להיות נוכחים שם כדי לדעת מה הצרכן הישראלי רוצה ומה הוא חושב על המוצרים שלנו. וגם — זה בדיוק המקום לבדוק חלק גדול מהפיתוחים החדשים שלנו. האנשים בישראל משתוקקים למכשירים חדשניים. מרכז הפיתוח אצלכם אמנם לא גדול, אבל חשוב מאוד למערך המחקר והפיתוח שלנו".

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    חנות הייסנס בעיר צ'ינגדאו(צילום: גיא לוי)

     

    בדרכה לצמרת, הייסנס לומדת היטב כיצד סללו יריבותיה את דרכן לשם. בין השאר, היא תהיה נותנת החסות העיקרית למונדיאל הקרוב, שייערך ברוסיה. "אנשים אוהבים ספורט, והמונדיאל הוא אירוע הספורט הגדול והנצפה בעולם". החברה מעניקה גם חסות לאירועי ספורט נוספים, כמו טורניר היורו בכדורגל, מירוצי פורמולה 1 ונאסקר ואליפות אוסטרליה בטניס, וגם לנבחרות הלאומיות בכדורגל — הן גברים והן נשים — של... ארה"ב.

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    ד"ר לאן לין, נשיא הייסנס אינטרנשיונל(צילום: גיא לוי)

     

    שוק אחד שבו היא לא פעילה בישראל הוא הסמארטפונים. להייסנס יש קו נכבד למדי של מכשירים, ברמות איכות שונות, והיבואן הישראלי, חברת אקזיט אלקטרוניקס, מבטיח שכמה מהם יגיעו בקרוב גם לישראל.

     

    ד"ר לאן לין: "בשנים הקרובות אני רואה בית שלם שמכיל מוצרים חכמים של הייסנס, שידברו ביניהם וייצרו עבור המשתמש סביבה חכמה ונוחה. כיוון שאנחנו משקיעים הרבה בפיתוחים חדשים וממשיכים להתעניין ברכישה של חברות חדשות וסטארטאפים מעניינים — אין שום סיבה שבטווח של 10 שנים לא נשלש את כוחנו. שלא תופתעו".

     

    הייסנס (צילום: גיא לוי)
    מרכז שליטה ובקרה לעיר חכמה(צילום: גיא לוי)

     

    הקשר הישראלי

     

    מעטים יודעים, אבל ישראל היא המדינה הראשונה מחוץ לסין שבה החלו להימכר מוצרי הייסנס. מי שאחראי לכך הוא גיא אדרי, מנכ"ל חברת אקזיט אלקטרוניקס, שיצר את הקשר הראשון עם החברה בשנת 2008, במהלך אולימפיאדת בייג'ינג, יחד עם שותפיו לחברה, גל ורן בלינקס (מייסדי רשת AM:PM).

     

    הייסנס מודים, כי בזכות ההצלחה של השקת המותג בישראל, העזה החברה לפרוס את זרועותיה לעוד יבשות בעולם. לזכות אדרי ניתן גם לזקוף את הקמת מרכז המחקר והפיתוח בארץ.

     

    הכותב היה אורח חברת הייסנס בצ'ינגדאו

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים