שתף קטע נבחר

ישן תמורת חדש: כך תזכו לפינוי מוצרי חשמל בחינם מביתכם

רכשתם מקרר, מכונת כביסה או כיריים חדשים? זכותם לקבל פינוי של המוצרים הישנים מביתכם בחינם. האם זה כולל גם רכישות און-ליין, מי אחראי לנזק בעת ההובלה ומה קורה כשהמשווק מסרב? אתר "המקצוענים" עם המדריך – חלק ב'

אלאדין בחסות חוק מחזור מוצרי אלקטרוניקה: רכשתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי של המוצר הישן בחינם. זאת, רק אם דאגתם לנתק אותו מתשתית הגז, החשמל והמים ואם לא נדרש פירוק מיוחד שלו לצורך ההובלה. בכתבה הקודמת פירטנו על הזכות לפינוי מוצר חשמלי בחינם מביתכם, בעת רכישת מוצר חדש. בכתבה זו, נפרט באילו מקרים לא תהיו זכאים לפינוי או שתידרשו לתוספת תשלום וכן מה קורה בהזמנות און-ליין וכשהמשווק מסרב לפינוי.

 

   (צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)
(צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)

מתי הפינוי בחינם ומתי תחויבו בתוספת תשלום?

"אם ההובלה של המוצר לבית הלקוח היא הובלה 'סטנדרטית', כלומר עד קומה שלישית ללא מעלית, ללא צורך בפירוק של דלתות ומשקופים – הפינוי ייעשה בחינם, על –ידי המשווק אשר ממנו רכשתם את המוצר החשמלי החדש", מסביר אמנון שחרור, מנכ"ל משותף בתאגיד מ.א.י למיחזור אלקטרוניקה.

 

"לעומת זאת, אם המוצר הישן גדול ממידות הדלת ונדרש מאמץ מיוחד על מנת לפנותו כמו שימוש במנוף או פירוק משקוף של דלת, הדבר נחשב לפינוי חריג. במקרה כזה, המשווק יחויב לבצע את הפינוי החריג אם עודכן על כך מראש, אך הלקוח יידרש לשלם על החלק החריג בפינוי".

 

איך נדע מהי תוספת המחיר הנדרשת?  

"כדאי מאוד לברר מראש מהי תוספת המחיר שתיגבה כבר בשלב הקנייה", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "הרשתות הגדולות מפרסמות את מחירוני הפינוי וההובלה החריגים, אך כדאי לוודא זאת כבר בשלב קניית המוצר החדש, כשיד הלקוח היא על העליונה, שכן זה בהחלט יכול להוות שיקול בעת הרכישה".

 

אם לא הספקתי להכין את המוצר הישן לפינוי, האם אוכל לעשות זאת בעת שהמוביל כבר נמצא בביתי? שחרור: "כן, אבל המשווק לא יידרש להמתין מעבר לדקות ספורות (לא יותר מ-10 דקות), על מנת שאבצע את פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי".

 

מוצרים כמו כיריים או מזגן, יחייבו אתכם להזמין בעל מקצוע פעמיים

ישנם מוצרים שלגביהם הפינוי מסובך יותר. מדוע? משום שעל-פי החוק אתם מחויבים לדאוג שהמוצר הישן שברשותכם מנותק מתשתיות. "כשמדובר בניתוק מקרר או מכונת-כביסה, לרוב אין קושי מיוחד לצרכן לעשות זאת בעצמו מבלי להזדקק לבעל מקצוע", מסבירים במוקד השירות. "הבעיה היא שישנם מוצרים שמחוברים לריהוט, כמו מוצרי חשמל אינטגרליים שיידרש נגר לצורך פירוק שלהם מארונות המטבח. כמו כן, יש מוצרים שעל פי חוק רק טכנאי מוסמך רשאי לנתקם מתשתיות. למשל, לצורך ניתוק כיריים מצנרת הגז יש חובה להזמין טכנאי גז מוסמך. במצב כזה, על הצרכן להזמין את הטכנאי ולשלם דמי ביקור רק לצורך ניתוק הכיריים הישנים. לאחר הגעת הכיריים החדשים יהיה עליו להזמין טכנאי גז בשנית, כדי לחבר את הכיריים החדשים. מכיוון שזו לא אחריות של בעל המקצוע לפנות את המוצר הישן, אלא אחריות המשווק, הרי שנוצרת בעיה. בזמן שהמשווק מגיע לספק את המוצר החדש, הישן טרם נותק מהתשתיות ולכן הוא לא מחויב לפנות אותו".

 

כיצד מתמודדים עם הבעיה? שחרור: "בכל הנוגע לכיריים ולמזגנים אכן יש בעיה מבחינת פינוי המוצר על-ידי המשווק. מרבית הצרכנים מחכים עד להגעת הכיריים או המזגן החדשים, ומזמינים טכנאי פעם אחת שבמהלך אותו ביקור מנתק את המוצר הישן ומחבר את המוצר החדש. במצב כזה, הרשות המקומית היא האחראית על פינוי המוצר הישן ועל פינוי שלו למחזור. באחריות הצרכן היא לתאם זאת מול הרשות המקומית ולדאוג שהמוצר הישן יחכה על המדרכה בשעת הפינוי. זו אכן בעיה שעדיין לא באה על פתרונה, ולא כל הרשויות המקומיות מקיימות חובתן על פי החוק עדיין".

 

   (צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)
(צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)

אם רכשתי את המוצר החשמלי און-ליין, האם גם אז אני זכאי לפינוי?

"גם במכירה של מוצרי חשמל המתבצעת און-ליין, ולא בחנות פיזית, המשווק מחויב לפנות את הציוד הישן בהתאם לחוק, באופן שבו הוא סיפק את המוצר החדש ללקוח", מסביר שחרור. "כלומר, אם רכשתי מקרר און-ליין, בעת הגעת המקרר עם השליח, אני אהיה זכאי לפינוי של המקרר הישן".

 

מי אחראי לנזק שנגרם בעת ההובלה?

לעתים, בעת הובלה נגרם נזק למוצר החשמלי או לתשתית הבית. למשל, לרצפת פרקט, למשקוף של הדלת או לקיר גבס. במקרה כזה, עולה השאלה על מי תחול האחריות לנזק זה. "נזק בפינוי דינו כנזק בהובלת המוצר", מסביר שחרור. "בדומה למקרה בו המוביל מפיל את המכשיר החדש והוא נשבר, הוא זה שיחויב על הנזק ולא הלקוח. כך גם במקרה בו הוא גורם נזק לרכוש אחר במהלך הפינוי. לעומת זאת, אם הלקוח ביקש מהמוביל לבצע פעולה שאיננה בתחום אחריותו (כמו ניתוק מכונת הכביסה ממים, פעולה אשר הלקוח היה אמור לבצע בעצמו), אז הנזק למכשיר או לכל רכוש אחר יהיה באחריות הלקוח.

 

   (צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)
(צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.)

המשווק לא יידע אתכם על הזכות שלכם לפיצוי בחינם או סירב לפנות לבקשתכם? תתלוננו  

במקרה של אי עמידה בדרישות החוק, הצרכן בהחלט יכול להתלונן. שחרור: "אם המשווק לא טרח להודיע ללקוח מראש שמגיע לו פינוי בחינם ולא הסכים לפנות את הציוד ממנו, ניתן לפנות אל תאגיד המחזור שאחראי על יישום החוק (קיימים שניים כאלה בישראל כיום) או להגיש תלונה למחלקת פניות הציבור של המשרד להגנת הסביבה".

 

היכן המוצרים הישנים ממוחזרים, ואיך הצרכן יודע שהם אכן מועברים למחזור?

"ישנן שיטות שונות למחזר מוצרי חשמל ואלקטרוניקה שונים", אומר שחרור. "בכל מפעלי המיחזור, מבוצע תהליך של הוצאת חומרים מזהמים ומסוכנים כגון גז, שמן טיפול באבן, וכן מבוצעת הפרדה בין סוגי מתכות ופלסטיק על מנת להגדיל את יעילות המיחזור. הפרדת חומרי הגלם מתבצעת בישראל, ואילו התכה והחזרה של חומרי הגלם לייצור מוצרים חדשים מתבצעת בעיקרה בחו"ל".

 

כיצד הצרכן יכול להיות בטוח שהמוצרים הישנים מועברים למיחזור? "זו אחריותם של תאגידי מחזור האלקטרוניקה לבצע מעקב של תהליך הפינוי, מעקב אחר הנהג שביצע את ההובלה והוביל את המוצר הישן למרכז מיון מורשה", מוסיף שחרור. "כל התהליך מתועד במערכות מידע מיוחדות ומבוצעת עליו בקרה וכן ביקורות מדגמיות על מנת לוודא כי הציוד הישן אכן מפונה ומגיע למרכזי המיון השונים. ממרכז המיון עוברת הפסולת לטיפול סביבתי באחד ממתקני הטיפול המורשים על-פי דין".

 

מחפשים חברת הובלה? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.
צילום: באדיבות תאגיד מ.א.י.
מומלצים