שתף קטע נבחר

נגישות מלאה ברכבת הקלה

הרכבת הקלה בירושלים, המופעלת על-ידי חברת סיטיפס, חוללה מהפכה של ממש במגוון תחומי החיים בעיר

בפתחן של חגיגות ה-70 למדינת ישראל, כאשר אנו מעלים על נס את ההצלחות הגדולות והחשובות של המדינה, כדאי לשפוך אור גם על ההתפתחויות המשמעותיות בתחבורה הציבורית לאורך השנים, ואלו המסמנות את השינויים הדרמטיים שנעשו עבור אנשים עם מוגבלות, במטרה להנגיש עד כמה שניתן את יכולתם לנוע ולהשתמש בכלי התחבורה השונים בארץ. כזו היא הרכבת הקלה בירושלים, הפועלת מזה 7 שנים בעיר על-ידי חברת סיטיפס, והינה מערכת התחבורה הציבורית המתקדמת בישראל, ומערכת הסעת ההמונים העירונית היחידה בארץ, אשר מאפשרת, לראשונה, נגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות, ובכך מעוררת גאווה גדולה.

 

 . (צילום: סיטיפס)
(צילום: סיטיפס)

 

כל מי שמבקר בירושלים מיד שם לב כיצד השפיעה הרכבת הקלה על מרקם החיים העירוני וכיצד היא חוללה מהפכה של ממש במגוון תחומי החיים. הרכבת הקלה הפכה לחלק אינטגרלי ובלתי נפרד מחיי התושבים, והשפיעה באופן ניכר על איכות האוויר והסביבה בירושלים, עליית ערך הנדל"ן ודרך ההתניידות בעיר הצפופה. לרבים מתושבי העיר והמבקרים בה, הפכה הרכבת הקלה לכלי התחבורה העיקרי בו הם משתמשים ברחבי ירושלים. בנוסף, הרכבת הקלה הביאה לצמצום של תנועת האוטובוסים ושל מספר כלי הרכב על הכבישים וכתוצאה ישירה מכך, ירדה רמת הזיהום ברחוב יפו בכ-70% ורמות הרעש לאורך הקו פחתו בצורה משמעותית. אם בעבר רחוב יפו היה עמוס בכלי רכב, באוטובוסים ובעשן האגזוזים, הרי שמאז הופעתה של הרכבת הקלה, הפך הרחוב למדרחוב נאה ושוקק חיים.

 

160 אלף התושבים והמבקרים הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים מדי יום, נהנים מנסיעה נוחה ובטוחה, כאשר הרכבת הינה המערכת הראשונה בישראל עם העדפה ברמזורים כך שהיא חוסכת המתנה ארוכה בדרכים ואת הפקקים הגדולים של העיר. יחד עם כל היתרונות האלו, ההשפעה החברתית המשמעותית היא שהרכבת הקלה מאפשרת לראשונה בישראל, נגישות מלאה לכולם; כבר בשלבי הקמתה תכננה חברת סיטיפס את הרכבת הקלה על פי סטנדרטים גבוהים של נגישות וזאת בשיתוף עם יועצי נגישות, כל זאת כדי לאפשר לכלל האוכלוסייה להשתמש ברכבת.

 . (צילום: סיטיפס)
(צילום: סיטיפס)

כחלק מתהליך הנגשת הרכבת הקלה, מפלס הרציפים הותאם במדויק לרצפת הקרונות ולכן הכניסה אל הקרונות והיציאה מהם מתבצעת בקלות, בנוחות ובמהירות, גם עבור בעלי מוגבלויות פיזיות.

 

ולא מדובר רק בהנגשה טכנית, אלא ביכולת להעביר מידע מונגש לציבור הרחב: המידע המועבר לציבור הנוסעים ברכבת הקלה ובתחנות, נגיש גם הוא לבעלי מוגבלויות ומועבר באמצעות עזרים קוליים לטובת לקויי הראייה ובאמצעים חזותיים לטובת כבדי השמיעה - וכל זאת בשלוש שפות.

 

בתחנות הרכבת הקלה מוצבים שלטי נגישות לטובת המקומות השמורים לאנשים בעלי מוגבלויות. לאורך הרציפים קיימים משטחי הנחייה לעיוורים המסמנים את מקום פתיחת הדלתות של הרכבת הקלה בעת הגעתה לרציף. מרכז שירות הלקוחות המרווח והאסתטי של סיטיפס, ממוקם במרכז הקו (סמוך לתחנת הדווידקה), והינו נגיש לבעלי מוגבלויות אשר זכאים לקבל תור מיידי בלי צורך לחכות.


 . (צילום: סיטיפס)
(צילום: סיטיפס)

 . (צילום: סיטיפס)
(צילום: סיטיפס)

 

ירון רביד, מנכ"ל סיטיפס, גאה בעובדה שתוך זמן קצר הצליחו לייצר מערכת הסעת המונים מונגשת ומוצלחת, ״אנחנו גאים על כך שהרכבת הקלה מונגשת באופן מלא ונוח בהיבטים הפיזיים ובהנגשת המידע, עבור אנשים עם מוגבלויות", אומר רביד. "אנו בסיטיפס רואים חשיבות עליונה בתרומה ועזרה בשילוב של אוכלוסיות שונות ומגוונות, וביכולת לאפשר לכולם להתנייד בעיר ולהגיע לכל מקום שצריכים. מדובר בתהליך משמעותי בכך שאנשים עם מוגבלות בירושלים יכולים לצאת לעבודה ולסידורים במרכז העיר ביתר קלות, ולנהל חיים מלאים". עוד מוסיף רביד: "אני מתרגש כל פעם מחדש לראות כיצד אנשים בעלי מוגבלויות מתניידים בצורה עצמאית ונוחה ברחובות העיר ירושלים, מאז הקמתה של הרכבת הקלה".

 

"סיפור אחד שנחרט בזכרוני התרחש לפני כמה שנים, כאשר נסעתי ברכבת ונתקלתי בבחור מפסגת זאב שסיפר בהתרגשות, שעד שהרכבת הקלה החלה לפעול הוא כמעט ולא היה יוצא מהבית בגלל בעיית הנגישות, והיום בזכות הרכבת הוא נוסע באופן חופשי. מקרה נוסף הוא של אדם מבוגר משועפאט שמחובר באופן תמידי לבלון חמצן וכל יציאה שלו החוצה בתחבורה ציבורית דרשה פרוצדורה ארוכה ומסובכת, ככה שהוא העדיף לא לצאת מהבית. כיום, בזכות הרכבת הקלה, הוא מצליח להיכנס עם כיסא גלגלים ובלון חמצן ומתנייד באופן חופשי". לצד ההשקעה הרבה בתפעול הרכבת, על מנת שתהיה נגישה ונוחה לבעלי המוגבלויות, ממשיכה סיטיפס להשקיע גם באספקט החברתי ונותנת חסויות לפרויקטים קהילתיים וחברתיים רבים, שמטרתם לסייע לקהילה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיטיפס
עולים לרכבת הקלה בי-ם
צילום: סיטיפס
מומלצים