שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    פרסום ראשון: מהנדס חמאס שחוסל במלזיה עסק בפיתוח כטב"מים
    פאדי אל-בטש חיבר בשנת 2013 מאמר ובו הוא עוסק בשדרוג כלי טיס בלתי מאוישים. השילוב בין המחקר לבין הודאת חמאס בכך שהוא איש ארגון מגביר את הסבירות שחוסל על רקע תחום התמחותו בדומה למוחמד א-זווארי שנורה למוות בתוניסיה ב-2016

    האקדח המעשן? לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות" הגיע מחקר מדעי שכתב מהנדס חמאס שחוסל במלזיה, פאדי אל-בטש, שכותרתו "אתגרים בשילוב כלי טיס לא מאוישים בשימוש אזרחי". המאמר, שעליו הוא חתום יחד עם שני חוקרים נוספים, מספק הוכחה חותכת לכך שאל-בטש עסק במחקר ובפיתוח של כלי טיס לא מאוישים.

    מאמר של פאדי אל בטש ()
    מודגש בצהוב. שמו של אל-בטש במאמר על כלי הטיס הבלתי מאוישים

    השילוב בין המחקר לבין ההודאה של חמאס כי אל-בטש הוא אחד מאנשי הארגון מגביר את הסבירות שהוא חוסל על רקע התמחותו בפיתוח מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס בעזה. ככל הידוע, אל-בטש הוא המדען השני שמחוסל על רקע תרומתו לפיתוח מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס, מערך שמושקעים בו משאבים אנושיים וכספיים רבים. הראשון שחוסל הוא מוחמד א-זווארי, מהנדס שנורה למוות בתוניסיה ב-2016.

    פאדי אל בטש (צילום: EPA)
    כתב מאמר על "אתגרים בשילוב כלי טיס לא מאוישים בשימוש אזרחי". פאדי אל-בטש(צילום: EPA)
    חשודים  ב התנקשות פאדי אל בטש מהנדס מ מחמאס חוסל ב מלזיה (צילום: משטרת מלזיה)
    הקלסתרונים של החשודים בחיסול אל-בטש(צילום: משטרת מלזיה)

    אנשי זרוע  חמאס בכניסה לאוהל האבלים  (צילום: EPA)
    אנשי הזרוע הצבאית של חמאס בכניסה לאוהל האבלים של אל-בטש(צילום: EPA)

    המחקר של אל-בטש ושני החוקרים האחרים נכתב בשנת 2013 במסגרת הפקולטה להנדסה של האוניברסיטה האיסלאמית במלזיה. "נושא כלי הטייס הבלתי מאוישים מתפתח במהירות בהמלך העשור האחרון", נכתב במאמר. "יש מספר הולך וגובר של מחקרים שמטרתם לשפר את כלי הטייס הבלתי מאוישים והשימוש בהם למטרות אזרחיות. מחקר זה בוחן את האתגרים הקשורים לחלקים העיקריים של כלי הטייס הללו כמו מנועים, מערכות היגוי, יחידות כוח, יחידות תקשורת וכלים להפקת תמונות".

     

    המחקר מעמיק באבחון יכולות המנועים של כלי הטייס הללו כדי להביא לתוצאה המיטבית של פעולתם. הוא גם נוגע בתפקוד הסוללות שמפעילות את כל המערכות של כלי הטייס הבלתי מאויש. המחקר גם מבהיר את החשיבות של הפחתת המשקל של כלי הטייס הבלתי מאויש. חלק נרחב של המחקר נוגע במערכות התקשורת של כלי הטייס "במטרה להשיג שליטה אפקטיבית ובטוחה בכלי הטייס הבלתי מאויש".

     

    בסיכום כותבים החוקרים כי שיפור התחומים הללו במחקר יובילו לשיפור של אחד האתגרים הגדולים ביותר והוא היכולת של כלי הטייס הלא מאויש להישאר באוויר זמן ארוך יותר ובכל תנאי מזג האוויר. אמנם המחקר מתמקד בכלי טייס לא מאוישים שנועדו למטרות אזרחיות, אולם אין ספק כי אל-בטש בהתמחותו ויכולותיו יכל להמיר את הידע שצבר בתחום הזה לפיתוח כלי טייס למטרות צבאיות עבור הזרוע הצבאית של חמאס.

    מהנדס חמאס פאדי אל בטש  (צילום: AFP)
    זירת החיסול של המהנדס במלזיה(צילום: AFP)

      

    חשודים  ב התנקשות פאדי אל בטש מהנדס מ מחמאס חוסל ב מלזיה (צילום: EPA)
    (צילום: EPA)

    מהנדס חמאס פאדי אל בטש  (צילום: רויטרס)
    (צילום: רויטרס)

    בתוך כך, במלזיה נמשכת חקירת חיסולו של אל-בטש. משטרת מלזיה פרסמה איורי קלסתרון של שני המתנקשים שעל פי החשד ירו למוות בשבת באל-בטש. על פי התיאור, המתנקשים הם שני גברים בהירי עור ומזוקנים – אחד חובש קסדה ומרכיב משקפיים.

     

    לפי מפקד המשטרה החשודים הם "אנשים חסונים בגובה 180 ס"מ, שהגיעו כנראה מאירופה או מהמזרח התיכון" – מה שעלול להתפרש כרמז לכך שמדובר בישראלים, או שליחיהם. מזכ”ל חיזבאללה נסראללה האשים אמש את ישראל בחיסול, והוסיף כי "כמה מוחות לבנוניים נהרגו בשבועות האחרונים בנסיבות מסתוריות בעולם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "פרסום ראשון: מהנדס חמאס שחוסל במלזיה עסק בפיתוח כטב"מים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים