שתף קטע נבחר

לראשונה: פייסבוק חושפת את מדיניות הצנזורה שלה

הרשת החברתית פרסמה את עקרונות צנזורת התכנים שלה, לפיהם נעשות החלטות על הסרת פוסטים, השעיית חשבונות וחסימת משתמשים

במסגרת מכלול הצעדים שנוקטת פייסבוק בדרך לשקיפות, בעקבות פרשת הפרת הפרטיות של קיימברידג' אנליטיקה וקריאות לרגולציה, מפרסמת היום (ג') הרשת החברתית את עקרונות מדיניות הצנזורה שלה, שהיו חסויים עד כה.

 

 

בבלוג הרשמי של פייסבוק נכתב: "אחת השאלות הכי נפוצות שאנחנו מקבלים היא 'איך מחליטים מה מותר ומה אסור בפייסבוק?'. החלטות אלה הן בין החשובות ביותר שאנחנו צריכים לקבל, מפני שהן מרכזיות לשמירה על פייסבוק כפלטפורמה בטוחה, אבל גם כזו שאפשר להתבטא בה בחופשיות".

 

על פי הפרסום, צוות מדיניות התוכן של פייסבוק הוא שאחראי על ניסוח ויישום כללי הקהילה, שמכתיבים מה מותר לפרסום על גבי הפלטפורמה ומה לא. בפייסבוק מצהירים כי מדובר במדיניות דינמית, שכפופה לנורמות שימוש ברשת וכן לנורמות לשוניות - שמשתנות כל הזמן. הפוסט מכיל גם קישור לרשימה המלאה של עקרונות הצנזורה לפיהם פועלת הרשת החברתית.

 

 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול (צילום: AP)
צעד נוסף בדרך לשקיפות? מארק צוקרברג בגבעת הקפיטול(צילום: AP)

 

לצד קטגוריות מובנות מאליהן, דוגמת דברי הסתה, אלימות והתנהגות פלילית, פגיעה עצמית והתאבדות, בריונות רשת ופורנוגרפיה, מצהירים בפייסבוק כי קיימת התערבות גם סביב תוכן פרסומי וספאם, התחזות, הסרת חשבונות משתמש של קטינים ועידוד שימוש במוצרים בפיקוח - כמו סמים וכלי נשק.

 

הרשת החברתית מגדירה באמצעות הפוסט מה נחשב לדבר הסתה - ונשענת על הנרטיב השגור שלה: כל הצהרה שמכוונת לפגוע במאפיינים ה"מוגנים" של אדם, כלומר - גזע, מוצא, שיוך אתני, דת, העדפה מינית, מין ומגדר, נכות או מחלה. למרות זאת, מדגישים בפייסבוק כי אין נורמה אוניברסלית אחת שלפיה ברור איפה עובר הקו האדום.

 

משתמש נכנס לחשבון פייסבוק (קרדיט: shutterstock)
כללי הקהילה תחת ביקורת(קרדיט: shutterstock)

 

ואכן, כללי הקהילה של פייסבוק עומדים לביקורת כל הזמן: בישראל זכורות היטב התקריות האיקוניות - "עוגה כושית" ו"קוקסינל", במסגרתן החלו להיחסם משתמשים (גם כאלה בעלי פרופיל גבוה ברשת החברתית ועם אלפי עוקבים), על סמך פוסטים משנים עברו שהכילו את מילים שהוגדרו על ידי פייסבוק כאסורות לשימוש. מחוץ להקשר, גם מתכון לעוגה ביתית נראה גזעני במיוחד.

 

אבל נדמה שאחת הטענות הבולטות כלפי פייסבוק קשורה לחוסר השקיפות והיידוע: משתמשים שנחסמו מהרשת החברתית מקבלים הודעה לקונית על הפרת כללי הקהילה, בלי שום הסבר אחר, וצריכים פחות או יותר לנחש מדוע הם או התכנים שלהם הוסרו מהרשת החברתית. לכל אלה, עדיין אין מענה ממשי מטעם פייסבוק, שחוזרת ומדגישה את חשיבותו של מנגנון הסרת התכנים - מנגנון שנסמך בעיקר על דיווח של המשתמשים עצמם.

 

הרשת החברתית מודיעה כעת כי בכוונתה להחיל מנגנון ערעור - במקרה של חסימה או הסרה של תכנים. משתמשים יוכלו לבקש בדיקה חוזרת ולקבל משוב מפייסבוק בתוך 24 שעות. הרשת החברתית מדווחת גם כי כיום צוות מנטרי התוכן שלה מונה כ-7,500 בודקים ב-40 שפות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
פייסבוק
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים