שתף קטע נבחר

"מיליונים נלקחו לשווא": יער עצר עבודות בכביש 531

ב"נתיבי ישראל" הפסיקו את בניית שתי העליות בשל התנגדות ראש העיר כפר סבא. הסיבה: תוואי העבודות עובר בחלקו הדרומי של יער אוסישקין. "נתיבי ישראל": "הוא גרם לנזק - והפרויקט בוטל". עיריית כפר סבא: "נמנעה כריתת 170 עצים"

כביש 531. ארכיון (צילום: נתיבי ישראל) (צילום: נתיבי ישראל)
כביש 531. ארכיון(צילום: נתיבי ישראל)

חברת נתיבי ישראל הודיעה היום (ד') לראשונה כי היא מבטלת פרויקט שבו החלו שלבי הביצוע בשטח. מדובר בבניית שתי עליות (רמפות) בכביש 531 - "מגדיאל" ו-"סוקולוב". לפי גורמים בנתיבי ישראל, המשמעות היא שהיציאה לכביש 4 לצפון תיחסם. הסיבה לביטול העליות, לדברי נתיבי ישראל, נעוצה בהתנגדותו של ראש העיר כפר סבא צביקה צרפתי - זאת בשל העובדה שתוואי העבודות עובר בחלקו הדרומי של יער "אוסישקין" שנמצא בשטח המוניציפלי של העיר.

 

פרויקט כביש 531 הוא אחד ממיזמי התחבורה הגדולים במדינה כיום. משרד התחבורה השקיע בפרויקט למעלה מארבעה מיליארד וחצי שקלים והוא כולל סלילת כביש רוחב המחבר בין כבישים 4,6, 2 (כביש החוף) ונתיבי איילון. בנוסף, נבנו עשרות גשרים ומחלפים והוקמה מסילת רכבת חדשה. במסגרת הפרויקט, תוכננו ואושרו שתי ירידות- "רמפת סוקולוב" ו-"רמפת מגדיאל" (תל-חי) - שהוגדרו כתנאי לפרויקט "מהיר לעיר" ויהוו את החיבור היחיד מחלקו המזרחי של כביש 531 אל כביש 4 לצפון.

 

אלא שהתכנון אושר על ידי "פקיד היערות" של קק"ל עוד בשנת 2014 ובהמשך קיבל תוקף חוקי מלא באמצעות מוסדות התכנון האמונים על כך - לאחר שאלה שמעו ובחנו את ההתנגדויות מצד הציבור - לרבות בנושא היער.

נתיבי ישראל. ארכיון (צילום: אסף מגל) (צילום: אסף מגל)
נתיבי ישראל. ארכיון(צילום: אסף מגל)

נתיבי ישראל: "ראש העיר כפר סבא גרם לנזק - והפרויקט בוטל"

בנתיבי ישראל מגדירים את חסימת שתי העליות הן תגובה ל"פעולות ההרסניות" של ראש העיר. "לקחו מכספי משלמי המיסים עד כה מיליוני שקלים לשווא", נמסר. גורמים בחברה אמרו כי "בוקר בהיר אחד צץ לו מר צרפתי, והחליט לצאת ב'מבצע חיסול' הפרויקט באמצעות צו מניעה שהגיש לבית המשפט והוביל לנזק ישיר של מיליוני שקלים מכספי משלמי המיסים. בגין נזקים בפרויקט שנוצרו למדינה ולחברה כתוצאה מפעולותיו של מר צרפתי - הוחלט על ביטול המיזם".

 

עוד הוסיפו בנתיבי ישראל, כי "אנו מקווים מאוד כי מר צביקה צרפתי אינו משתמש באמתלת 'לוחם שמירת היערות' - כל זאת לטובת 30 עצים בחורשת אוסישקין ו-140 מחוצה לה שכלל לא בשטח עירו - על מנת לקדם אינטרסים נדל"ניים של השכונה הסמוכה ויצירת רווח הון אלקטורלי, כל זאת תוך פגיעה בשניים מהפרויקטים התחבורתיים הקריטיים לתושבי עירו והסביבה כ'אוויר לנשימה'״.

 

מנגד, גורם בעיריית כפר סבא טען כי העבודות הופסקו בעקבות צו שהוציא בית המשפט המחוזי בלוד בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים לבקשת העירייה בשבוע שעבר. בנוסף טוען הגורם כי הן בעירייה והן בקרב התושבים מתנגדים נחרצות לכריתת העצים המתוכננת מתוך ראייה כלל-מערכתית המשלבת את הצרכים התחבורתיים של העיר יחד עם ערכי שמירה על איכות הסביבה.

 

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה: "בזכות פועלו של ראש העיר כפר סבא צביקה צרפתי נמנעה כריתתם של כ-170 עצים ביער, שנחשב לריאה ירוקה בשרון.עיריית כפר סבא מחויבת קודם כל לתושביה ועל כן פועלת לשמירה על האיזון בין פיתוח תשתיות עירוניות לבין השמירה על איכות החיים, ערכי הטבע והסביבה.

 

"ראש העיר והעירייה מעריכים את הפעילות המקצועית של חברת נתיבי ישראל ומודעים לחשיבות הרבה בקידום עבודות התשתית של עורקי הכניסה והיציאה מהעיר והרמפות בתל חי וסוקולוב, אך יחד עם זאת מאמינים כי יש למצוא פתרון שימצא איזון בין השניים. אנו קוראים לחברת נתיבי ישראל לשבת עמנו בהקדם האפשרי לשולחן הדיונים למציאת פתרון מיטבי".

 

מעיריית הוד השרון, ששטח היער נמצא בתחומה, נמסר בתגובה: "מדובר בפרויקט תחבורתי חשוב מסוגו לרווחת תושבי העיר והערים השכנות, הממתינים למימושו זה כעשור והוא מהווה פתרון חשוב להקלה בעומסי התנועה באזור המהווים חלק מבעיה לאומית קריטית. ההחלטה על מיקומו של המחלף התקבלה על ידי נתיבי ישראל בשיתוף קק"ל לאחר הליך תכנוני ארוך, ובמסגרתו הוחלט גם על שתילתם של עצים חלופיים כחלק מנוהל מחויב בחוק. צר לנו כי שיקולים פוליטיים צרים הובילו את עיריית כפר סבא לפעול לעיכוב הפרויקט ההכרחי לא פחות גם לתושביה. עיריית הוד השרון תמשיך לפעול לקידום הפרויקט בהתאם לתוכנית ואנו קוראים לחברת נתיבי ישראל להמשיך במימוש התוכנית מהר ככל האפשר על מנת לשפר את איכות התחבורה לתושבי כפר סבא והוד השרון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתיבי ישראל
כביש 531. ארכיון
צילום: נתיבי ישראל
מומלצים