שתף קטע נבחר

צילום: גטי אימג'ס

בכורה עולמית: המדריך המלא לג'ירו

הג'ירו ד'איטליה יזנק לראשונה בהיסטוריה מישראל ובמשך שלושה ימים יחשוף את נופיה בפני מיליארדי צופים בתבל. צפו לחוויה ספורטיבית מאלפת, לסיקור תקשורתי מטורף עם חיפוי אווירי, וגם לכמה חסימות כבישים

 

לשפשף את העיניים - ולהאמין. ביום שישי הקרוב ייצא הג'ירו ד'איטליה מגבולות אירופה והמהדורה ה-101 של מרוץ האופניים הענק תיפתח, לראשונה בהיסטוריה, בישראל.

 

במשך שלושה ימים עמוסים במיוחד, המכונים "Big Start" – הפתיחה הגדולה, יחצו 176 מהרוכבים הטובים בעולם את המדינה כמעט לכל אורכה, וההערכה היא שכמיליארד צופים ברחבי העולם יקבלו את הנופים שלנו ישירות למסכים שלהם.

 

הגביע על רקע העיר העתיקה בירושלים (צילום: עידו רימון)
גביע הג'ירו על רקע העיר העתיקה בירושלים(צילום: עידו רימון)

הגביע על רקע תל אביב (צילום: עידו רימון)
ועל רקע העיר תל אביב(צילום: עידו רימון)

הגביע על רקע הגנים הבהאים (צילום: עידו רימון)
למרגלות הגנים הבהאים בחיפה(צילום: עידו רימון)

 

בישראל כבר התקיימו אירועי ספורט גדולים בעבר, אך מבחינת ההיקף והחשיפה אף אחד מהם לא מתחרה בג'ירו. לצד המונדיאל, האולימפיאדה וליגת האלופות מדובר באחד מעשרת האירועים הפופולריים בעולם. המיליארדר היהודי-קנדי סילבן אדאמס היה הרוח החיה מאחורי הפנטזיה הזו, ורתם להיערכות הלוגיסטית חסרת התקדים גם את משרדי ראש הממשלה, האוצר, התיירות והתרבות והספורט.

 

יותר אנשי תקשורת מאשר בביקור טראמפ

עד כמה חסרת תקדים? טוב ששאלתם. רגע לפני שנדבר על הצד המקצועי – והוא שווה התייחסות – רצוי להתעכב על הנתונים שמאחורי ההפקה, לה יהיו אחראים כ-2,000 אנשי צוות מקומיים וכ-800 זרים.

 

מדובר באירוע שיביא לארץ כ-400 אנשי תקשורת (כמעט כפול מהמספר שהגיע לישראל כדי לסקר את ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ). לצורך הפקת הטלוויזיה הנרחבת והמסובכת ביותר שנעשתה בישראל אי־פעם הובאו לארץ אמצעים מתקדמים מכל אירופה – ניידת שידור, טכנולוגיה אלחוטית ואופנועי צילום מבלגיה, מערכות גרפיות מאיטליה, מטוס ממסר מצרפת שיגרום לסגירת המרחב האווירי למשך 16 שעות במהלך שלושת הימים, וציוד צילום למסוקים מאנגליה.

 

המרוץ יכוסה בכל שלביו באמצעות ארבעה אופנועי צילום ושני מסוקים ישראליים עם ציוד מיוחד. הקילומטר האחרון של הקטע השלישי בארץ יכוסה על ידי עשר מצלמות נוספות, בהן שתיים של סופר סלואו־מושן, ארבע עדשות ארוכות במיוחד ומנוף רחף.

מובן שמעבר להיבטי ההפקה, גם משטרת ישראל והרשויות המקומיות מעורבות בביצוע. בכל יום יופעלו כ-6,000 שוטרים וסדרנים, שיהיו ממונים על אבטחת האירוע ובטיחות הרוכבים והקהל, שיוכל לצפות ברוכבים מצידי הדרך.


נידות שידור מיוחדות הגיעו לנמל חיפה לקראת הג'ירו (צילום: ורהפטיג ונציאן)
נידות השידור המיוחדות שיסקרו את המרוץ(צילום: ורהפטיג ונציאן)

 

המדינה צפויה להרוויח קרוב ל-60 מיליון שקל מהאירוח, ובתי המלון מצפון ועד דרום יימלאו בתיירים ובאנשים הקשורים למרוץ, אך כמובן ישנו גם העניין המציק של חוסר הנוחות בדרכים. אירוח הקטעים כרוך בסגירות כבישים שיובילו לעומסי תנועה. ביום שישי ייסגרו רחובות רבים בירושלים החל מ-8 בבוקר, בשבת ייסגרו דרכים ממחלף נעמן בצפון ועד ת"א (כולל בתוך העיר), וביום ראשון יהיו חסימות נוספות מבאר-שבע ועד אילת.

 

החגיגה תיפתח ביום חמישי עם אירוע הצגת הקבוצות המשתתפות בכיכר ספרא בירושלים, ותסתיים ב-27 במאי ברומא, אחרי שהרוכבים יעברו 3,551 ק"מ על גלגלים ב-21 קטעים. 409.7 ק"מ מתוכם יהיו בשלושת הקטעים בישראל – וגם כאן טמון חלק ניכר מההפקה הסבוכה. אחרי הסיום באילת יעמיסו המארגנים את כל הציוד על אוניות ומטוסי תובלה כדי להמשיך את המסע יומיים בלבד לאחר מכן בעיר הנמל קטאניה שבסיציליה.

 

חומות ירושלים, מישור החוף והערבה האינסופית

אורכו של הקטע הפותח בירושלים ביום שישי יהיה 9.7 ק"מ בלבד, מאחר שמדובר במרוץ נגד השעון. בקטע מסוג זה הרוכבים לא מוזנקים יחד אלא מנסים לקבוע את התוצאה הטובה ביותר במסלול. בכל דקה, החל מ-13.50, יוזנק רוכב אחד. הזינוק יתבצע מרחוב יצחק קריב, בסמוך לחומות העיר העתיקה, והקטע יסתיים בכיכר צה"ל.

 

הטיפוסים הקשים בהרים יישמרו להמשך הדרך באיטליה (הימים הראשונים של המרוצים הגדולים מתאפיינים בקטעים מישוריים), וכך בקטע השני בשבת הדגש יהיה על מישור החוף. ב-13.50 יזנקו הרוכבים מאצטדיון סמי עופר בחיפה ויתחילו את המסע על כביש 4, דרך הקריות עד לעכו.

 

הדמיות ג'ירו איטליה בישראל (צילום: מאיה חנוך)
הדמיות של ג'ירו ד'איטליה בישראל(צילום: מאיה חנוך)

 

בתום חציית העיר הם ירדו חזרה דרומה, יערכו היכרות עם קיסריה, ימשיכו למחלף השרון, לגלילות ולכפר הירוק, עד לת"א. בעיר עצמה הם יעברו בגני יהושע, אבן־גבירול ושדרות רוטשילד, ונקודת הסיום תמתין להם בפארק צ'ארלס קלור.

 

הקטע השלישי יהיה השני באורכו בג'ירו השנה, 233 ק"מ, כשרק הקטע העשירי (239 ק"מ מפנה לגוואלדו טאדינו) מקדים אותו. הוא יוזנק מרחבת עיריית באר־שבע ויעבור בין היתר בשדה בוקר, במצפה רמון וביטבתה. באילת יחצו הרוכבים את כיכר טורונטו ויגיעו לנקודת הסיום ברחוב קאמן, סמוך לקניון "מול הים".

 

פרום והאתגר הגדול בתולדות הענף

בואו נדבר קצת על הזווית המקצועית. לצד הטור דה פראנס והוואלטה בספרד, הג'ירו הוא אחד משלושת המרוצים הגדולים בעולם, והכיבוש של שלוש הפסגות הללו הוא אתגר מטורף.

 

לא רק שאיש, כולל הרוכבים הגדולים בהיסטוריה, לא זכה מעולם בשלושת המרוצים באותה שנה, אלא שרק שישה ספורטאים זכו בשלושת התארים הללו בשנים שונות. ואלו באמת שמות אגדיים – ז'אק אנקטיל, פליצ'ה ג'ימונדי, אדי מרקס, ברנאר הינו, אלברטו קונטאדור ו-וינצ'נזו ניבאלי.

 

טום דומולן חוגג עם גביע ג'ירו ד'איטליה (צילום: AP)
טום דומולן חוגג עם גביע ג'ירו ד'איטליה 2017(צילום: AP)

 

בואו נפתח את העדשה מעט יותר. זכייה בשניים מבין השלושה באותה השנה? ישנם תשעה רוכבים בהיסטוריה שעשו זאת. לאחד מהם קוראים כריס פרום, והוא לקח את הטור והוואלטה בשנה שעברה. השנה, באופן מוצהר, הוא סימן כמטרה את התואר המשולש, ההישג שאף רוכב לא הצליח להשלים מעולם.

 

זו לא הייתה שנה קלה עבורו. בחודשים האחרונים מתקיימת נגדו חקירה בגלל בדיקת שתן בעייתית שעבר במהלך הוואלטה. בגופו נמצאו רמות גבוהות מהמותר של סלבוטמול, תרופה נגד אסתמה, בשני מקרים שונים. התאחדות הרכיבה הבינלאומית החליטה לבדוק את הנושא.

 

פרום טען כי האסטמה שלו החמירה במהלך המרוץ, וכי בעצת רופא קבוצתו "סקיי" הגביר את השימוש במשאף. מעבר לכך, עורכי דינו העלו קו הגנה שלפיו בעיה בכליות של פרום גרמה לכך שגופו לא פירק כראוי את החומר. בכל מקרה, ההערכה היא כי החקירה תסתיים רק בעוד מספר חודשים, כך שבינתיים הבריטי בן ה-33 ממשיך להתחרות ואינו מוותר על הניסיון המאתגר.

 

מדובר בקאמבק שלו לג'ירו אחרי מספר שנים, שבהן התרכז בשני המרוצים המאוחרים יותר בעונה. ההכנה לסיום בטופ של הטור דה פראנס, למשל, היא עניין מדוקדק וקפדני - והוא בחר לשים שם את הדגש. במהלך הקריירה התחרה הפנומן הבריטי רק פעמיים בג'ירו, שתיהן לפני הפריצה המקצועית שלו. ב-2009 דורג במקום ה-36, ושנה מאוחר יותר סיים את דרכו בקטע ה-19 בגלל פציעה בברך.

 

  (צילום: Sonoko Tanaka)
רוכבים בג'ירו בשנה שעברה(צילום: Sonoko Tanaka)

 

אבל השנה הוא מגיע ממקום אחר. ההכנות שלו כוונו להגעה לשלושה שיאים במהלך העונה. הוא השאיר בצד את הרעש סביבו והתרכז ברכיבה. אם יזכה בג'ירו, עוד לפני שני המרוצים האחרים, הוא יחזיק למעשה

 בתואר בשלושתם בו־זמנית – הישג שרק שני רוכבים אחרים השלימו בעבר. אבל סביר להניח שזה רק ייתן לו תיאבון ללכת רחוק יותר.

 

התחרות שלו תהיה קשה. גם האלוף המכהן, ההולנדי הנפלא טום דומולין (27), יגיע לישראל כדי להתחיל במסע להגנה על תוארו. אחרי כמה עונות טובות, השדרוג האמיתי שלו הגיע בשנה שעברה – בה זכה גם באליפות העולם ברכיבה נגד השעון – והוא שוב צפוי לדבר חזק. התקווה המקומית (לא של ישראל, של איטליה) הוא פאביו ארו (27) שהרשים עם טור מצוין לפני שנה, בו סיים חמישי אחרי כמה קטעים מעולים. שווה לשים עין גם על תיבו פינו הצרפתי ועל סיימון ייטס, הדבר הגדול הבא בשרשרת הרוכבים המצוינים שייצרה בריטניה בעשור האחרון.

 

וכמובן ישנה הזווית שלנו. "סייקלינג אקדמי" תהיה הקבוצה הישראלית הראשונה בתולדות שלושת הטורים המובילים, ורוכביה גיא ניב וגיא שגיב יהיו הישראלים הראשונים במעמד. שני כוכבי הקבוצה, שמקווה להשיג ניצחון באחד הקטעים, הם הספרדי רובן פלאסה (38), שזכה בקטע בטור לפני שלוש שנים, והבלגי בן הרמאנס (31).

 

החגיגה האיטלקית התגלגלה לישראל. וזה הולך להיות משהו מיוחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיה חנוך
הג'ירו ד'איטליה בישראל
צילום: מאיה חנוך
מומלצים