שתף קטע נבחר

מפקד חיל האוויר: "לקיים תעופה אזרחית עם כיפת ברזל באילת זה אתגר"

האלוף עמיקם נורקין נאם היום בוועידת ישראל לתעופה והתייחס לקושי של חברות תעופה זרות לנחות בישראל במצבי לחימה וחירום. "ברורה לי החשיבות של עורק תעופה למדינת ישראל, אנחנו מתכוננים למצבים האלה"

 

 

 

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, התייחס הבוקר (ד') בוועידת ישראל לתעופה, למצבי לחימה וחירום בהם חיל האוויר נדרש לבצע שינויים בשטח האווירי של  ישראל, ולהשפעות על התעופה האזרחית במדינה. "במצבי חירום מורכבים אנחנו נדרשים לתכנן נתיבים ואפשרות להמריא ולנחות בישראל, דבר שמאתגר את חברות התעופה הזרות", אמר האלוף נורקין. במבצע "צוק איתן", כזכור, הפסיקו חברות תעופה זרות את פעילותן בנתב"ג עד לסיום הלחימה ברצועת עזה.

 

האלוף עמירם נורקין אמר בפתח דבריו שהוא קיבל "אפטר" של כמה דקות לצאת מהבור בקריה כדי להגיע ולדבר בכנס. "השגרה שלנו בעבר היתה מאופיינת בחלוקה לשחור ולבן", אמר מפקד חיל האוויר. "ידענו בדיוק היכן מתבצעת התעופה האזרחית והיכן התעופה הצבאית. מעבר להתעצמות הצבאית ההולכת וגדלה אנחנו מבינים את החשיבות של שני הדברים לביטחון הלאומי".

 

עמיקם נורקין  (צילום: מוטי קמחי)
האלוף נורקין. "האתגרים הביטחוניים הם חסם שאנחנו מתגברים עליו"(צילום: מוטי קמחי)

עמיקם נורקין  (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

נורקין אמר כי בחיל האוויר מפתחים כלים לאפשר את פעילות התעופה הצבאית והאזרחית במקביל, וציין כי "האתגרים שמציבה לנו ארץ הצבי והאתגרים הביטחוניים שעוטפים אותנו, הם ללא ספק חסם, שאנחנו מצליחים להתגבר עליו. זה נעשה בעבודה משותפת עם הרשויות ולפחות מהצד שלנו אנחנו מבינים את החשיבות של זה ועובדים על זה לא מעט".

 

מפקד חיל האוויר התייחס גם להגבלות שמטיל  חיל האוויר בזמני מלחמה והדגיש כי יעשו מאמצים לאפשר תנועה אווירית אזרחית לישראל. "במצבי חירום ברורה לי החשיבות של עורק תעופה למדינת ישראל", אמר נורקין. "אנחנו עושים מאמצים לקיים תעופה גם בחירום. החירום הוא מנעד של תרחישים, לאו דווקא מלחמת יום כיפור. אנחנו רוצים להגן על העיר אילת והתעופה האזרחית טסה לאילת. עוד מעט גם נפתח שדה תעופה חדש באילת, לחיות בעיר ביחד עם כיפת ברזל זה אתגר.

 

"אנחנו המדינה היחידה בעולם שמגינה על האזרחים שלה ובמקביל מקיימת תעופה אזרחית", הדגיש האלוף נורקין. "השגרה מתחילה ממחר, החירום מתחיל ממחר - בזה שאנחנו מתכוננים למצבים האלה. אנחנו מתכוננים אחרת ומפתחים כלי שליטה במערכות נשק ובנתיבי תעופה שיאפשרו תנועה במצבי חירום מורכבים. אנחנו נדרשים לתכנן נתיבים ואפשרות להמריא ולנחות בישראל, דבר שמאתגר את החברות הזרות. יש צוות שעוסק בזה כל השנה ומבצעי העבר הראו שיש פוטנציאל לקיים תעופה אזרחית בישראל גם במצב חירום".

 

בסיום דבריו אמר נורקין כי יש מגמה עולמית, שמשפיעה גם על חיל האוויר, לפיה מספר הטייסים הולך ויורד בהדרגה. "לאורך השנים הסד"כ הולך וקטן, זה לא יקטן יותר להערכתי כי אני לא רואה תעופה ללא אדם בקוקפיט בעשורים הקרובים. היום הדרך להכשיר טייס שונה מבעבר, אנחנו רוצים לעשות את זה בזמנים קצרים יותר ובתקציב נמוך יותר, והטכנולוגיה מאפשרת לנו לשפר מיומנות והכשרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מפקד חיל האוויר, האלוף נורקין
צילום: מוטי קמחי
מומלצים