שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    למידה, מחקר וחדשנות חינוכית
    המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי - שמים את הפריפריה במרכז

    המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע, מהמכללות הוותיקות והיוקרתיות בישראל, הינה מוסד הכשרה להוראה ולהתפתחות מקצועית של אנשי חינוך, גננות ומורים. המכללה מהווה מוקד למידה, מחקר וחדשנות חינוכית לכ-3,000 סטודנטים ועוד כ–600 תלמידים הלומדים במכינות השונות, מה שהופך אותה לאחת מהמכללות לחינוך הגדולות בישראל ולגדולה ביותר במרחב דרום.

     

    המכללה, שהוקמה בשנת 1956, צברה ידע וניסיון רב בהכשרת מורים, והייתה למכללה החלוצה בהובלת תהליך האקדמיזציה של הכשרת המורים בישראל. בכך, בשנת 1994 מכללת קיי הייתה למוסד הראשון שקיבל הכרה אקדמית מלאה בכל מסלולי ההכשרה, והיא בין המכללות הראשונות אשר קיבלו הכרה בלימודי התואר השני.

     

    סטודנטיות המכללה האקדמית לחינוך ע
    סטודנטיות במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי(צילום: נורית עבדו)

     

    מכללת קיי מאמינה כי הלמידה להוראה, ככל למידה, טומנת בחובה תהליך רחב ועמוק הכולל למידת ידע עיוני, בניית עולם ערכים, וכן רכישת כלים מעשיים לאורך תקופת הלימודים, על מנת שפרחי ההוראה יגיעו בשלים בצורה המיטבית לאתגרים הרבים העומדים בפניהם כאנשי חינוך עם תום לימודיהם. במכללה ישנה חשיבות להקשר החברתי - גיאוגרפי שבה היא נמצאת, כאשר הלמידה בעיר באר שבע היא חלק ממרקם החיים החינוכיים במרחב הדרום.

     

    סטודנטים הבאים ללמוד במכללת קיי הממוקמת באזור המוגדר "פריפריה", נהנים מיתרונות כלכליים רבים: חיילים משוחררים זכאים לשנת לימודים ראשונה חינם. כמו כן, הוצאות המחייה לאורך שנות הלימודים כסטודנט זולות בצורה משמעותית מהמחייה במרכז - החל משכר הדירה ועד אוכל ובילויים, כאשר מנגד אפשרויות התעסוקה הסטודנטיאליות לאורך שנת הלימודים רבות, ונהנות מיתרונה של באר שבע כעיר מרכזית הנחשבת כבירת הנגב. יחד עם זאת, היתרון הכלכלי בלמידה בפריפריה הוא חשוב, אך ישנו יתרון חשוב יותר והוא היתרון הערכי: החיבור לטבע ולסביבה. במכללה קיימות תוכניות מגוונות העוסקות בנושא איכות הסביבה וקיימות. "המרכז לקיימות" במכללה, הנחשב למוביל בתחומו, רואה בנושא הקיימות והסביבה ערך חינוכי ומשמעותי. המרכז מוביל את לימודי החינוך הסביבתי במכללה תוך הדגמה והתנסות פדגוגית סביבתית, פעילה וייחודית. כמו כן, המרכז פועל לקידום המודעות לסביבה בקהילה הנמצאת באזור, לרבות מורים ותלמידים.

     

    צילום: יורם פרץ ()
    צילום: יורם פרץ

     

    הימצאות המכללה בדרום, מחוז שסבל שנים רבות מהיעדר שוויון הזדמנויות וחוסר מענה הולם במגוון תחומים, נותן לבוגרי המכללה הזדמנות לעשייה חינוכית משמעותית ביצירת מהפכה חברתית ויצירת חברה שוויונית ואיכותית. חברות ענק יורדות לנגב, חברות סטארט-אפ רבות בוחרות לפתוח את משרדיהן בדרום מתוך ראייה ששם נמצא העתיד. "הכשרת המורים בנגב היא שליחות חינוכית וחברתית", מציינת פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת המכללה. "אנו מכשירים את המורים כמחנכים שיהיו מסוגלים להתמודד עם שאלות חברתיות מורכבות, ולהוביל תהליכים של צמצום פערים וקידום סובלנות בחברה דמוקרטית ומרובת תרבויות".

     

    המכללה, הנותנת מענה לדור העתיד של מורי הנגב, מקיימת שיתופי פעולה רבים עם בתי הספר באזור, דבר המעניק לסטודנטים המסיימים מעבר קל ונוח משדה הלמידה לשדה העשייה. המכללה מלווה את המורים הצעירים באמצעות תוכנית ייחודית הנקראת "חממות בית ספריות". חממות אלו, הנמצאות בבתי הספר באזור באר שבע, מיועדות למורים צעירים בשנת הסטאז' ובשנתיים שאחריהן. החממות נותנות למורים ולמורות המתמודדים לראשונה עם כיתה ותלמידים, כלים ותמיכה רגשית ממרצים ואנשי מקצוע מהמכללה, העוזרים להם להתגבר על האתגרים של תחילת הדרך.

     

    בנוסף, המכללה פועלת כארגון לומד שחוקר ומתנסה בחדשנות פדגוגית. הלמידה המשותפת כוללת מעגלי התנסות ולמידה שהולכים ומתרחבים. האווירה וההתנהלות מעודדים את אנשי הסגל האקדמי להעז, לחלום, להיות יצירתיים ולהתנסות בקידום ובמימוש החלומות הפדגוגיים שלהם.

     

    חדשנות פדגוגית היא נר לרגליה של המכללה. ישנם קורסים רבים הנלמדים בשיטת "היוטגוגיה" – קורסים בהם הסטודנטים מחליטים בשיתוף עם המרצה על התכנים והמבנה של הקורס. כמו כן, ישנם קורסים של למידה מבוססת פרויקטים, בהם הסטודנטים לומדים ומקבלים כלים רבים באמצעות בניית פרויקטים שונים. דרך למידה נוספת הנלמדת במכללה היא למידה באמצעות חדר בריחה, במהלכה ניתן להקנות לתלמידים ידע רב במגוון רחב של תחומים, תוך למידה מהנה וחווייתית. החדשנות הפדגוגית בקורסים השונים, מאפשרת לסטודנטים לחוות חוויית למידה משמעותית כתלמידים על מנת שבעתיד יאפשרו חוויית למידה דומה לתלמידיהם.

     

    צילום: יורם פרץ ()
    צילום: יורם פרץ

     

    בנוסף, חיילים רבים המסיימים את שירותם הצבאי מבקשים לרכוש השכלה גבוהה, אך לא צלחו את בחינות הבגרות, או לחילופין מחזיקים בתעודה עם ממוצע ציונים נמוך. לשם כך, מפעילה המכללה מכינה ייעודית עם מגוון מסלולים המאפשרת למעוניינים להשלים בגרות. מצטייני המכינה יוכלו במקביל לשיפור הבגרויות, לקחת קורסים אקדמיים, ובכך יחסכו שנת לימודים אקדמית.

     

    מעבר למגוון הרחב של מסלולי הלימוד, המכללה מובילה בעשייה משמעותית למען הקהילה. בתוכניות לימודים רבות, התרומה לקהילה הנה חלק מדרישות הקורס. לדוגמה, במגמת חינוך גופני הסטודנטים יוצאים לשטח כחלק מתוכנית הלימודים, מקיימים פעילות גופנית ומחנכים לתזונה נכונה בבתי אבות, במועדונים לנוער בסיכון, במרכז לבריאות הנפש ועוד. במקרים רבים נוצר קשר מיוחד בין הסטודנטים לקהילה, כאשר הפעילות ההתנדבותית נמשכת שנים רבות לאחר תקופת הלימודים.

     

    כל הלמידה והעשייה של הסטודנטים נערכת במקביל לחיים סטודנטיאליים פעילים בהובלת אגודת הסטודנטים של המכללה המציעה מגוון חוגים, הופעות, פעילויות התנדבותיות, מסיבות לאורך השנה, תחרויות ספורט ועוד.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים