שתף קטע נבחר

"אם הדו"ח היה מתפרסם לפני שלוש שנים - הבן שלי היה בחיים"

אמו של יקיר שנהרג ברכיבה אינה מעודדת מנתוני המבקר על האופניים החשמליים: "צריך להוריד אותם מהכביש". רוני, שבנה נפגע כהולך רגל, נותרה פסימית בעניין האכיפה: "כשרוצים לאכוף כאן משהו - מצליחים". עמותת אור ירוק: "כל עוד אין הסדרה - המרחב הציבורי יישאר ג'ונגל"

המחדלים של משרד התחבורה, שעליהם הצביע מבקר המדינה, עלו בחיי אדם: על אף הדו"ח החריף של מבקר המדינה שפורסם היום (ג') בעניין הסדרת אופניים חשמליים - עבור קרובי הנפגעים בתאונות הממצאים מתפרסמים מאוחר מדי.

 

יקיר יפרמוב נהרג בתאונת אופניים חשמליים במאי 2016 כשהיה בן 15 בלבד. הוא נפגע מרכב חולף לאחר שככל הנראה עבר ברמזור אדום מחוץ לבאר שבע.


אווה יפרמוב ויקיר ז"ל ()
אווה יפרמוב ויקיר ז"ל

אמו, אווה, אמרה כי "אם הדו"ח הזה היה מתפרסם לפני שלוש שנים, בזמן שכל נושא האופניים החשמליים עלה לכותרות, מישהו היה משגיח עליו יותר והבן שלי היה בחיים. הנתונים שמתפרסמים בדו"ח מעציבים מאוד בהתחשב בעובדה שמאחורי כל הרוג ופצוע יש בן אדם, בדיוק כמו הבן שלי".

 

תאונות דרכים אופניים אינפו גרפיקה דו

 

 

יפרמוב טוענת כי ממצאי הדו"ח, חמורים ככל שיהיו, אינם מספקים אותה. לדבריה, תכנון מחדש של חוקי התחבורה עבור רוכבי האופניים החשמליים לא מספיק, אלא יש לפעול בקיצוניות נגד השימוש בהם. "הייתי רוצה שיורידו אותם מהכביש לגמרי, אבל זה בלתי אפשרי לכן אני מציעה שהנהיגה עליהם תותר רק לאחר הוצאת רישיון נהיגה", הוסיפה.

 

"כשרוצים לאכוף משהו בארץ - זה מצליח"

רוני ליכט רותם, אמו של גיא שהיה בן 7 כשרוכבת אופניים חשמליים בת 11 פגעה בו, התייחסה גם לממצאי הדו"ח בעניין האכיפה הדלה. "צריכה להיות פה אכיפה שמרתיעה. לו הייתה אכיפה אפקטיבית, יכול להיות שהמקרה של בני לא היה קורה", אמרה. "אני מקווה שהדו"ח הזה יוביל לשינוי. במקרים רבים דו"חות המבקר מעידים על בעיות שצריך להתערב בהן, וההמלצות לא מיושמות בשטח".

 

רוני ליכט רותם ()
רוני ליכט רותם
 

תאונות דרכים אופניים אינפו גרפיקה דו

"איני יודעת מי מבין הגופים שמופיעים בדו"ח נהנה מכך שאין אכיפה ושהתחום נותר פרוץ. אני מאמינה שיש כאן אינטרס כלכלי או פוליטי להשארת המצב על כנו", הוסיפה רוני. "נוח להם להתעלם מהביעה. כשרוצים לאכוף משהו בארץ - מצליחים. רק לאחרונה ראינו איך גרמו לכל הנהגים לפחד מלדבר בטלפון בנהיגה בגלל קנס גבוה. אז למה לא לפעול גם בקרב רוכבי אופניים חשמליים?".

 

אור ירוק: "בלי הסדרה המרחב הציבורי יהיה ג'ונגל"

יו"ר עמותת "אור ירוק" ארז קיטה התייחס אף הוא לממצאי הדו"ח וטען כי "כל עוד הנושא לא יוסדר, המרחב הציבורי ימשיך להיות ג'ונגל כשזה נוגע לרוכבי אופניים".

 

קיטה ציין כי "קיים היום אי-סדר מוחלט בנושא האופניים החשמליים. חלק מהרוכבים עוברים באדום, ומעבר לסכנה הבטיחותית שזה מייצר, אנחנו מזהים שמתפתחת כאן תרבות של אי-ציות לחוקי תעבורה".

 

"נער בן 16 שעובר באדום עם אופניים חשמליים, מקבל את רישיון הנהיגה כעבור שנה ומפתח הרגל של עבירה על החוק". לדברי קיטה, הדו"ח המקיף ככל הנראה לא יביא את השינוי המיוחל. "אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה דו"חות שלא בזמן מלחמה או אסון השפיעו בישראל. לא צריך לחכות לאסון נחל צפית או לקריסת גשר המכביה על מנת להפיק לקחים ולשנות מציאות".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה למחדלים הקשים של המשרד שעליהם הצביע המבקר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הסדיר את כל נושא התקינה, הרכיבה והבטיחות של אופניים וקורקינטים חשמליים, בתקנות מפורטות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת ופורסמו בכל אמצעי התקשורת. האחריות על אכיפת תקנות הקשורות לאופניים ולקורקינטים חשמליים, כמו בכל שאר כלי הרכב, מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרת ישראל באכיפת התקנות, יזם משרד התחבורה, את הרחבת סמכויות האכיפה גם לפקחי הרשויות המקומיות.

 

"משרד התחבורה פעל להעלאת גיל הרכיבה לגיל 16, כמקובל במדינות אירופה. כיוון שבגיל זה הרוכבים המחזיקים בתעודות זהות, וניתן יהיה לבצע אכיפה כנגדם.

 

"באשר לנושא שבילי האופניים, הרי שהאחריות על סלילתם מוטלת על הרשות המקומית. משרדנו מעודד רשויות מקומיות להכשיר בתחומן מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים. בשנים הקרובות צפוי משרדנו להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה, בהקמת שבילים לרוכבי אופניים, ברשויות המקומיות וזאת בהתאם לדרישת הרשויות המקומיות".

 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "כחלק מהמאבק המתמשך בקטל בכבישים, משטרת ישראל מבצעת פעולות מניעה, הסברה ואכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים המבצעים עבירות תנועה מסכנות חיים בניגוד לחוק. רק במהלך השנה החולפת (2017), נרשמו ע"י המשטרה כ-17,000 דוחות בגין עבירות תנועה של רוכבי אופניים, כמעט פי 2 לעומת שנת 2016".

 

עוד נמסר מהמשטרה: "לאור העלייה בכמות תאונות הדרכים בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, התקיימו דיונים רבים בהשתתפות אגף התנועה, משרד התחבורה והרשויות המקומיות, במטרה להעניק סמכות חוקית מקבילה לפקחים ברשויות המקומיות לאכיפת העבירות, ובאופן זה להגביר משמעותית את האכיפה נגד רוכבי האופניים החשמליים. לאחרונה, לאחר מאמצים משותפים, תוקן החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, באופן המאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לאכוף נגד רוכבי אופניים, רוכבי קורקינט, הולכי רגל ורוכבי אופנוע, בנסיבות אשר הוסדרו בחוק. במקביל, משטרת ישראל פעלה להדרכת הפקחים ולהסמכתם של מאות פקחים בפריסה ארצית".

 

נציין כי הנתונים הנמצאים ברשותנו כוללים מידע על תאונות שדווחו ונחקרו במשטרה בלבד. אגף התנועה אמנם פנה מספר פעמים במהלך השנתיים האחרונות למכון גרטנר לקבלת נתוני חומרת הפגיעה אותם הוא מרכז מבתי החולים בכדי לטייב את נתוני המשטרה, אולם לצערנו, נכון להיום לא ניתן לקבלם מטעמי צנעת הפרט. למען הסר ספק נציין כי כמות הנפגעים איננה מעידה על היערכות המשטרה לביצוע פעילות אכיפה ולראיה - העלייה הדרמטית בנפח האכיפה אשתקד.

 

משטרת ישראל תמשיך לאכוף את חוקי התעבורה גם בקרב רוכבי אופניים חשמליים, בכל זמן ובכל מקום, במטרה לשמור על שלומם ובטיחותם של כלל משתמשי הדרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
ארכיון
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
מומלצים