התגלתה גלקסיה בת 13.28 מיליארד שנה: "מקרב אותנו לשחר היקום"

על-פי מחקר שהתפרסם ב-Nature, התגלתה גלקסיה המצויה במרחק 13.28 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. אחד החוקרים: "בפעם הראשונה נצפתה גלקסיה בשלב מוקדם מאוד של היווצרות הכוכבים ביקום"

בעקבות גילוי של כמויות מזעריות של חמצן, חוקרים הסיקו כי כוכבים בגלקסיה מרוחקת נוצרו כ-250 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול - זמן קצר במונחים אסטרונומיים. תגלית זו, שנחשפה במסגרת מחקר שהתפרסם אתמול (יום ד') בכתב העת Nature, שופכת אור על התנאים ששררו ביקום בתקופתו המוקדמת.

גלקסיות אחרות שצילום טלסקופ החלל האבל (צילום: רויטרס)
גלקסיות אחרות שצילום טלסקופ החלל האבל(צילום: רויטרס)

המחקר מספק למעשה תובנה של היווצרות כוכבים בגלקסיה, אולי הרחוקה ביותר שנצפתה אי פעם. המדענים הבחינו בגלקסיה, הנקראת MACS1149-JD1, כפי שהיא הייתה בערך 550 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול. על פי התיאוריות, "המפץ הגדול" אירע לפני כ-13.8 מיליארד שנים וגיל אותה גלקסיה - על-פי המדענים - הוא 13.28 מיליארד שנים.

מדובר, על-פי המחקר, באור שנפלט מאותה גלקסיה לפני 13.28 מיליארד שנים. שנת אור היא 9.5 טריליון ק"מ.

נוכחות החמצן, כך לפי המחקר, הראתה כי דור קדום של כוכבים נוצרו ומתו בגלקסיה MACS1149-JD1 וכי היווצרות הכוכבים בגלקסיה זו החלה כ -250 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול כאשר היקום היה צעיר מאוד. החמצן בגלקסיה MACS1149-JD1 היה המרוחק ביותר אי פעם שנצפה בכדור הארץ על-ידי מדענים.

ב-2010 אסטרונומים הבחינו בגלקסיה העתיקה ביותר שהתגלתה אי פעם, שנוצרה רק 600 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול. בדו"ח שפרסמו אז בכתב העת Nature נכתב כי הגלקסיה שהתגלתה על ידי טלסקופ החלל האבל, היא הרחוקה ביותר שהתגלתה אי פעם ולכן גם המבוגרת ביותר. היא זכתה לשם UDFy-38135539. אך כאמור הגלקסיה הנוכחית הינה רחוקה עוד יותר.

"לפני המחקר שלנו, היו רק תחזיות תיאורטיות של היווצרות הכוכבים הקדומים. כעת, בפעם הראשונה נצפתה גלקסיה בשלב מוקדם מאוד של היווצרות הכוכבים ביקום", אמר האסטרונום טקויה השימוטו מאוניברסיטת אוסקה ביפן.

המחקר מהווה צעד גדול נוסף, כאשר מדענים מחפשים עדויות לכוכבים הראשונים שנוצרו אחרי המפץ הגדול ולגלקסיות שצצו מתוך מה שהיה אפילה מוחלטת, זמן המכונה לעתים "שחר היקום". "עם התצפיות האלה, אנחנו אנו מתקרבים לשחר היקום", אמר האסטרונום ניקולה לאפורט מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון. הוא הוסיף כי סימולציות ממוחשבות מצביעות על כך שהכוכבים הראשונים הופיעו בכ -150 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול.

החוקרים אישרו את המרחק של הגלקסיה עם תצפיות מטלסקופים בכמה מקומות בעולם, בין היתר בצ'ילה.

צילום: רויטרס