שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    חשיפה: מאנטיס, רכב קרבי ישראלי חדש
    יצרנית המאנטיס החדש, רכב קרבי עם מראה יוצא דופן, מבטיחה כי יש לו כושר עבירות מעולה, התנהגות כביש ברמה גבוהה ומיגון ללא פשרות. השקה עולמית צפויה בתערוכת הביטחון יורוסאטורי שתיערך בחודש הבא בפריז. קבלו תמונות ופרטים ראשונים
    נחשף לראשונה: קבלו את מאנטיס, רכב שטח ממוגן חדש מבית כארמור הישראלית (לשעבר התכוף), הצפוי לערוך הופעת בכורה עולמית בתערוכת הנשק והביטחון יורוסאטורי שתיפתח בפריז בחודש הבא. מנכ"ל החברה, איתן זית, אמר ל-ynet כי "המאנטיס מכניס את כארמור לקטגוריית כלי הרכב הממוגנים מתחת למשקל של תשעה טון, הקטגוריה הגדולה ביותר בשוק הרכב הממוגן ומביא עימו פתרונות ייחודיים פרי פיתוח כחול לבן".

    כארמור מאנטיס ()

    איך עלה בכלל הרעיון לייצר רכב כזה?

    "החלטנו לייצר כלי רכב ממוגן רב-משימתי ובעל יכולות במגוון תנאי שטח, שיעניק לנו פתרונות לזירות הלחימה שהשתנו בשנים האחרונות. בנינו לכן בסיס מודולארי שמאפשר התאמה למגוון פעילויות כמו סיור, תקיפה, מודיעין, פיקוד, סיוע קרוב, ממסר ורפואה. לכן בחרנו בין היתר במעין "קפסולת מיגון" שמשמשת גם כשלדה, ומאפשרת להעניק רמת מיגון נדרשת אבל באותה עת יכולת דינמית גבוהה תודות למשקל נמוך יחסית".

     

    כארמור מאנטיס ()
    היכן לדעתכם מתבטאים היתרונות הגדולים על כלי רכב ממוגנים מייצור סדרתי?

    במגוון יכולות. חל בעבירות בשטח טכני, דרך נסיעה מהירה בשבילים ועד כושר תמרון נחוץ בסביבה אורבנית צפופה. צריך גם לזכור שרמת המיגון של המאנטיס (גמל שלמה) גבוהה מזו של כלי רכב בגודל דומה המבוססים על רכב מייצור סדרתי ועמידה גם בפני מוקשים ומטעני צד. השגנו את זה בעזרת "רצפה צפה" ייחודית שמונעת התעוותות בזמן פיצוץ וכיסאות קורסים המקנים הגנה טובה יותר ללוחמים. תא הנוסעים אטום כמובן ומצויד במערכת טיהור אוויר להתמודדות עם איומי אב"כ".


    כארמור מאנטיס ()

    נהג המאנטיס יושב במרכז והמנוע ממוקם מאחור, תצורה המעניקה יתרונות רבים. החל בעובדה שלנהג ראות מעולה לכל כיוון תודות להמנעות ממכסה מנוע ארוך - נקודת תורפה מוכרת בכלי רכב ממוגנים. אך הסטת המנוע לאחור מאפשרת גם חתימת חום נמוכה יותר ועל כן הוא פחות בולט לזיהוי באמצעים תרמיים, ולבסוף הגנה טובה יותר בפני ירי העלול לגרום להשבתת הרכב.

     

    לצד הנהג ומעט לאחור יושבים מפקד ומפעיל מערכות הנהנים לא רק משדה ראיה טוב אלא גם מגישה נוחה ומהירה לדלתות הצד. מאחוריהם עוד שני מושבים

    ללוחמים. לדברי זית, מרחב המחייה לנוסעים יהיה מצוין והתא תוכנן כך שהוא מאפשר פריקת לוחמים מהירה במיוחד, אך גם להתקנת מסכים ומערכות שליטה נלוות שונות.

     

    הדגם הראשון שיוצג בתערוכה יהיה בתצורת טנדר עם ארגז מאחור ותא נוסעים לחמישה לוחמים. בעתיד יוצע גם טנדר עם ארגז גדול יותר ותא נוסעים לשלושה לוחמים, גרסה עם מקום לתשעה ואפילו באגי פתוח עם מיגון חלקי רק למרכב התחתון.

     

    כארמור מאנטיס ()
     

    כמה מילים על איך שהוא נראה. למה בעצם נבחר המראה הייחודי הזה?

    "אחת ההגדרות הראשונות כשניגשנו לתכנן את הרכב הייתה לייצר אפקט הפתעה עם עיצוב ייחודי ושונה מכלי רכב ממוגנים מגושמים ומרובעים", אומר מעצב הרכב עמוס בועז, החתום על מראה המאנטיס. "על הדרך אנחנו גם מוכיחים שרכב ממוגן לא חייב להיות מכוער, עם שילוב בין עולם התעופה בעזרת עמדת נהג שמזכירה תא טייס, ומכוניות ספורט תודות לצללית עם הרבה מסה משתפלת מטה לפנים. אפשר להמשיך, כי בחלק האחורי יש שילוב של צורות גיאומטריות שונות השוברות את המראה הכבד ויוצרות אשליית תנועה, ואפילו אופנוע שטח בגלל הגלגלים החשופים מלפנים והמרווח הגדול בינם לבין הגוף שמעליהם".

    כארמור מאנטיס ()

    על התכנון הופקד מהנדס הרכב גילי הכהן, מי שגם אחראי לתומקאר II וכמה מכלי הרכב היותר מסווגים המשרתים ביחידות מיוחדות של צבאות שונים ברחבי העולם. "האתגר הגדול היה להביא את הסקיצות של עמוס המעצב לכדי ייצור סדרתי, ולא פחות חשוב לאפשר את השילוב בין המכלולים השונים לתצורות המרכב וההנעה השונות. הכל ניתן כאן להרכבה והתאמה ממש כמו לגו", אמר הכהן ל-ynet.

     

    ספר קצת על המכלולים שבחרתם

    "רכב האב-טיפוס מצויד במנוע קאמינס טורבו-דיזל עם שישה צילינדרים בנפח 6.8 ליטר והספק של 360 כ"ס. אליו תהיה מחוברת תיבת שישה הילוכים אוטומטית מביצת אליסון (2500). ההנעה כפולה-קבועה עם הילוך כוח ונעילות לדיפרנציאלים הרוחביים. זרועות המיתלים הנפרדים מלפנים ומאחור יוצרו על-ידי ATS הצ'כית שמתמחה במכלולי הנעה לרכבים ממוגנים. יש צמיגי אל-תקר ענקיים לשטח של קונטיננטל, עם מערכת ניפוח וכיול לחץ אוויר מתוך תא הנוסעים".


    כארמור מאנטיס ()
     

    חברת התכוף נוסדה ב-1947 והחלה את דרכה כיצרנית המשוריינים ששימשו בשיירות האספקה לירושלים הנצורה. בהמשך עברה אבולוציות שונות ונכנסה גם לתחום ייצור מיכליות, משאיות כיבוי ורכבי פיזור הפגנות. בשנים האחרונות משווקת החברה בגרסתה החדשה ותחת השם כארמור את הזאב, רכב שטח ממוגן על בסיס פורד F550 המתאים לעד תשעה לוחמים וכ-350 יחידות ממנו משרתות בצה"ל. בסיס החברה באזור התעשיה ציפורית בנצרת עלית והיא מעסיקה כ-100 עובדים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים