שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    לא רק תל אופן - אפשר גם לרכוב ולזרוק

    לתל-אופן הוותיקה הצטרפו לאחרונה Mobike ו-Ofo הסיניות, שמציעות אופניים להשכרה לטווח קצר שאפשר להשאיר בכל מקום. האם זה מה שישכנע אותנו לוותר על הרכב הפרטי, או לפחות על האופניים החשמליים? יצאנו להזיע ולבדוק

    לפני כמה חודשים הגיע לארץ אחד הטרנדים החמים שמטרתו להפחית את השימוש שלנו ברכב פרטי: חברות השכרת אופניים שיתופיים ללא תחנות עגינה (Dockless). לישראל נכנסו שתי חברות סיניות, ofo ו-Mobike, שמציעות לציבור אופניים להשכרה לטווח קצר שאפשר להשאיר בכל נקודה בעיר, ולא רק בתחנות מוסדרות. הן טוענות שיש להן כבר 200 מיליון משתמשים ברחבי העולם, ובישראל הן פועלות כרגע במתכונת פיילוט: ofo ברמת גן ובאוניברסיטאות בר אילן ואריאל, ו-Mobike ברחובות.

     

    אין מספיק מאלה (צילום: הלל פוסק) (צילום: הלל פוסק)
    אין מספיק מאלה(צילום: הלל פוסק)

     

    חברות דומות צצות בערים שונות, כשבתקופה האחרונה הטרנד נע באופן טבעי יותר לכיוון אופניים חשמליים, אבל כאלה שהמנוע שלהם פועל רק כשהרוכב מדווש כנדרש בחוק, ולא מונע בלחיצת כפתור - שינוי מאוד מקובל בישראל.

     

    היתרון הגדול של החברות החדשות הוא שאין צורך לבצע עבורן תשתית פיזית של תחנות עגינה, הדורשת מהעירייה הקצאת שטח ייעודי. המשתמש צריך רק להוריד אפליקציה שמראה לו היכן יש זוג אופניים באזורו, הוא סורק עם הסלולרי בר-קוד שנמצא על האופניים והמנעול שלהם נפתח. פרטי האשראי שלו מוזנים לאפליקציה ובתום כל נסיעה נאמר לו כמה שקלים ייגבו ממנו עבורה.

     

    בגלל היעדר הצורך בהקמת תשתיות, הכניסה של ofo ו־Mobike לערים בסין קרתה ללא תיאום מול הרשויות, כשבשלב מסוים העיריות הציבו תנאים לחברות בתמורה למתן היתר לפעילות בשטח העיר. גם ערים נוספות במערב כמו מילאנו, סן פרנסיסקו, וושינגטון ומנצ'סטר החלו להציב תנאים לחברות. "אחת הדרישות החשובות היא לפיזור האופניים בכל רחבי העיר, כולל בפרברים, ולא רק במרכז", מספר יותם אביזהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל האופניים" שמתמחה בתחום. "תנאי נוסף הוא שהחברות יתחייבו לטפל במהירות במקרים שבהם אופניים שלהן שהושארו ברחבי העיר יצרו מפגע. כבר קרה בסין שבכניסה לתחנות רכבת נערמו הרים של מאות אופניים שאנשים פשוט זרקו שם.

     

    אופניים (שאול גולן)
    אופניים - השכרה באפליקציה(שאול גולן)

     

    יש ערים שאפילו הגדירו אזורים שבהם אסור להשאיר אופניים כאלה וחייבו את החברות לא לאפשר נעילה של אופניהן באזורים שנבחרו". בארץ, עיריות רמת גן ורחובות אישרו בינתיים את השירות כפיילוט, במסגרתו התחייבו החברות להפעיל סדרנות עצמית לפינוי אופניים שיוצרים מפגע, ולהעבירם למקומות שיש להם יותר ביקוש. ברמת גן התחייבה ofo להפעיל 500 זוגות, וברחובות מפעילה Mobike כ-100 זוגות. בר"ג מדווחים כבר על 1,500 השכרות יומיות ל-ofo, לעומת 1,500 השכרות חודשיות בתחנות התל אופן בעיר.

     

    ועדיין, אופניים להשכרה - עם או בלי תחנות עגינה - לא פותרים את הבעיה האמיתית שמונעת מאנשים באמת לעבור לרכיבה על אופניים, והיא המחסור בשבילי אופניים ובתשתיות בטוחות ונפרדות מהולכי רגל וממכוניות. אופניים הם פתרון עירוני מצוין בעידן של פקקים ובעיות חנייה הולכות וגוברות. הם זולים יחסית ובריא להשתמש בהם (כל עוד לא מתעצלים לדווש), אבל ראשי הערים ומשרד התחבורה לא משקיעים את הדרוש כדי להקים תשתיות מתאימות ובכך מסכנים את הרוכבים ואת הולכי הרגל.

     

    ברמת גן וברחובות, למשל, יש כמות שבילי אופניים זעומה (במהלך הכנת כתבה זו כמעט נדרסו שלוש פנסיונריות רמת גניות על-ידי כתבי "ממון"). האם כניסת החברות הסיניות תאיץ את הרשויות להסדיר שבילי אופניים ולהגביר את המודעות לאופניים בקרב נהגי מכוניות? אין לדעת. בינתיים, יצאנו לבדוק את החברות החדשות ולהשוות אותן לתל אופן. הנה הממצאים.

     

    Mobike: איפה ההילוכים?

    הצבע הדומיננטי באפליקציה של החברה הוא כתום, וזה גם הצבע של האייקונים של האופניים שפזורים על מפת העיר רחובות באפליקציה ומראים היכן יש זוגות פנויים. ייתכן שייקח לכם זמן לאתר את האופניים כי האייקון די גדול ולא ברור באיזה צד של הכביש האופניים נמצאים, והאם הם חונים על המדרכה או בחניה המוצלת של אחד הבניינים. הצבע הכתום של הגלגלים מסייע באיתורם, אם כי חבל שגוף האופניים עצמו כסוף ולא כתום, כי זה היה עוזר לאתר אותם במהירות. ההרשמה לאפליקציה היא תהליך מהיר יחסית של הזנת פרטי אשראי לחיוב. האפליקציה מבקשת בכל פעם מחדש אישור להשתמש במצלמה לפני כל בקשת סריקה, ואינה דורשת הרשאה קבועה.

     

    אופניים (דנה קופל)
    אופניים - מובייק(דנה קופל)

     

    האופניים בישראל חסרי הילוכים, וזאת למרות שבצי האופניים של Mobike העולמית יש דגם עם הילוכים. היעדרם התגלה כבעיה בעליות (כן, יש כאלה ברחובות) ומצאנו עצמנו דוחפים את האופניים תוך כדי הליכה בחלקים מסוימים בנסיעה. הפתרון במקרה כזה יכול היה להיות דיווש בעמידה, אלא שהגלגלים קטנים יחסית (גודל דומה לזה של אופניים חשמליים ישראלים מצויים) ומקשים על דיווש בעמידה ויוצר תחושת אי־יציבות. הנסיעה אם כן, די איטית, דבר שגורם לירידה לכביש להיות מסוכנת למדי, אפילו שהאופניים מצוידים בפנס אחורי ובמחזיר אור קדמי יעיל.

     

    מבחינת נוחות הנסיעה, לאופניים של Mobike יש אמנם כידון גבוה יחסית וכיסא מתכוונן, אבל הוא לא מתאים לאנשים גבוהים והמצב הכי גבוה שלו גורם לרגליו של אדם בגובה 1.85 מטר לגעת ברצפה תוך כיפוף, דבר שמייצר חוויית נסיעה לא נוחה. בסיום הרכיבה האפליקציה ידעה לספר שרכבנו 5.6 ק"מ ושרפנו 302 קלוריות. מחיר השימוש הוא 3.90 שקלים לחצי שעה, ועבור 32 דקות נסיעה נגבו מאיתנו 7.8 שקלים. הסינים, אם כן, הם ייקים לא קטנים כשמגיעה העת לתמחר. שורה תחתונה: קשה לדווש בלי הילוכים, ומסתבר שכסוף זה הכתום החדש.

     

    Ofo: צהוב בולט

    המיתוג של ofo מוצלח למדי. זה מתחיל עם האותיות שמרכיבות את שם החברה ונראות כמו אדם שרוכב על אופניים ומצולם מהצד, וממשיך בצבע הצהוב. בניגוד ל-Mobike, הצהוב בולט יותר לעין במרחב הציבורי וגוף האופניים של ofo צבוע כולו צהוב, דבר שמקל לזהות אותם על רקע האפור של האספלט והירוק של הצמחייה העירונית.

     

    הצבע הצהוב בולט יותר גם בעיניהם של נהגי המכוניות, דבר שעוזר לבטיחות הנסיעה. גם כאן המשתמש סורק עם הסלולרי ברקוד שנמצא על גוף האופניים כדי לפתוח אותם, אלא שב-ofo הסריקה נותנת לך קוד שאותו צריך לתקתק בכפתורים שנמצאים ליד המנעול, בזמן שב-Mobike מדובר בסריקה בלבד. המחיר של ofo הוא 2.90 שקלים לחצי שעה, כשבשלב הפיילוט המחיר נמוך יותר: שקל אחד בלבד. אלא אם מצאתם זוג ששוייך במקור לבר אילן (בקרוב גם בתל השומר), והרכיבה עליו חינמית, כפי שמצאנו ברחובות קריית־אונו.

     

    אופניים (שאול גולן)
    אופניים - אופו(שאול גולן)

     

    לאופניים של ofo יש שלושה הילוכים שמספיקים בהחלט כדי לצלוח את העליות של רמת־גן ולא מצריכים מעבר להליכה. מה שכן, למרות שהאופניים חדשים לגמרי ומנגנון ההילוכים מוגן, חשנו זיוף מסוים בהילוך השלישי שדורש כיוונון. הצמיגים של ה-ofo מלאים וקשיחים ללא אוויר, כך שקשה מאוד לפנצ'ר אותם. מאחר שאין להם בולמי זעזועים, נטל המהמורות עובר לגב הרוכב - בשימוש יומיומי זה עלול לגבות מחיר בריאותי.

     

    מבחינת נוחות הנסיעה מדובר בבעיה דומה לזו שנתקלנו בה באופניים של Mobike: הכידון יחסית גבוה אבל הכיסא עולה לא מספיק גבוה, דבר שגורם לנסיעה להיות מעיקה מעט עבור אנשים גבוהים. גם ידיות הכידון לא הכי נוחות. הן אמנם מחוספסות כדי למנוע החלקה של יד מזיעה אבל משהו במבנה שלהן לא מתיישב טוב על היד. בניגוד לרחובות, בעיר ר"ג בהחלט מורגשת תכונה סביב ofo, כשכמה אנשים שאלו אותנו איך האופניים ומה דעתנו עליהם. ניכר היה שכולם חשבו שמדובר באופניים כבדים ולא מוצלחים וחיפשו שנאשר להם את התזה הזו. שורה תחתונה: האופציה הכי זולה, אבל הנוחות עדיין דורשת שיפור (גובה כיסא וכידון).

     

    תל־אופן: עדיפות למנויים

    אחרי הקלות היחסית של איתור האופניים באפליקציות של ofo ו-Mobike, פתיחת המנעולים ויציאה לדרך, האינטראקציה עם מסכי המגע בעמדות העגינה של אופני תל־אופן הייתה ארוכה ומסורבלת. לקח לנו כחמש דקות לשחרר זוג אופניים מהתחנה ואף נזקקנו לעזרת המוקד הטלפוני.

     

    שירות השכרת האופניים הוותיק ביותר כבר לא פועל רק בתל־אביב והתרחב בשנים האחרונות גם לר"ג, חולון, בת־ים וגבעתיים. בניגוד ל-Mobike ו-ofo, תל־אופן מתבסס על מנויים: 280 שקל למינוי שנתי, כשתושבי ת"א, ר"ג, גבעתיים ובת־ים ישלמו 240 שקל בלבד. אפשר לשכור אופניים גם לרכיבה יומית (וגם תלת־יומית או שבועית) ללא מינוי, אבל במחיר הרבה יותר יקר. השכרה יומית באמצע השבוע עולה 17 שקל (23 שקל בסופ"ש ובחגים), ו-6 שקלים נוספים לכל חצי שעת שימוש מעבר לחצי השעה הראשונה.

     

    אופניים (יריב כץ)
    אופניים - אתם מכירים(יריב כץ)

     

    הוותק מורגש על אופני התל־אופן. הם לא רק כבדים יותר, אלא גם מקרקשים יותר והבלמים פחות טובים. בניגוד לאופניים של שתי החברות הסיניות, אין להם סלסילה בחזית לנשיאת חפצים ובמקומה יש אזור מתכתי בחלקם האחורי שבו ניתן להחזיק דברים תחת רצועת גומי. גם בתל־אופן, כמו ב־ofo, יש 3 הילוכים, ובניגוד למתחרות הסיניות הכיסא בתל־אופן עולה לגבהים מרשימים. הכידון של התל־אופן נמוך ממש ולא ניתן לכוונון (כמו בשתי החברות האחרות, וחבל). וכך הנסיעה בתל־אופן כפופה ומכאיבה לבעלי גב רגיש.

     

    חיסרון משמעותי מגיע בסיום הנסיעה: אם התחנה שאליה אתה רוצה להחזיר את האופניים מלאה, צריך לנסוע לתחנה אחרת. המרחק בין התחנות, בת"א לפחות, אינו משמעותי אבל זה מה שיכול לעשות את ההבדל בין להספיק רכבת או לאחר אותה, בין להגיע לפגישה בזמן או לאחר. שורה תחתונה: מרגיש די מגושם ברגע שחברות ה־Dockless הפכו לאופציה. 

     

    השורה התחתונה

    שירותי השכרת האופניים יעילים בעיקר למי שמגיע לביקור לא תדיר בעיר. למשתמשים קבועים תחנות תל-אופן לא תמיד קרובות ליעד, ו-Mobike ו-ofo אומנם לא מרותקות לתחנות קבועות, אך הן עדיין לא זמינות מספיק בערים שבהן הן פועלות. ובעיקר, מי שמשמש באופניים ככלי תחבורה נוטה יותר ויותר לאלה החשמליים, שחברות ההשכרה עדיין לא מציעות. למי שמחפש פתרון עירוני זול וזמין, רכישת אופניים מתקפלים, על זיעה או חשמל, שאפשר תמיד לקחת ברכבת, יכולים להיות פתרון עדיף.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים