שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    שנתיים אחרי: נותרה ההזנחה בבטיחות בכביש ליד בתי ספר
    בשנת 2016 בחנה עמותת "אור ירוק" את תקינותם של מעברי חצייה, פסי האטה ותמרורים בסביבת 213 מוסדות חינוך - וחשפה תמונה קשה של הזנחה. היום, שנתיים אחרי, המצב נותר דומה. משרד החינוך טוען כי האחריות אצל הרשויות המקומיות, שטוענות מצידן למחסור בתקציב

     

    סקר: בטיחות לקויה בסביבת בתי ספר

    סקר: בטיחות לקויה בסביבת בתי ספר

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    סקר חדש של עמותת אור ירוק מצביע על נתונים מדאיגים בכל הנוגע לבטיחות בדרכים בסביבת בתי הספר. מהסקר, שבדק 213 בתי ספר ב-86 רשויות מקומיות, עולה כי ב-53 אחוזים ממוסדות החינוך לא היו פסי האטה או שאלו היו לא תקינים. ב-43 אחוזים ממוסדות החינוך לא היו מעברי חצייה או שהיו דהויים ומחוקים.

     

    גם בשנת 2016 ערכה העמותה סקר דומה, שממצאיו אף הוצגו בוועדת החינוך של הכנסת: בב-32 אחוזים ממעברי החצייה היה צבע הפסים דהוי וב-13 אחוזים מהכבישים סמוך לבתי הספר לא היה כלל מעבר חצייה.

     

    לקראת סיום שנת הלימודים, קוראים בעמותה לרשויות המקומיות לספר את התשתיות בקרבת בתי הספר ולנצל את החופש הגדול על מנת שמוסדות החינוך יהיו בטוחים יותר בשנת הלימודים הבאה. בתגובה לנתונים, במשרד החינוך נטען כי האחריות לנושא היא של הרשויות המקומיות, ואולם הן טוענות כי ללא תקצוב – לא יירשם שינוי משמעותי בשטח.

    תאונות דרכים ()
    נתוני הסקר שנערך ב-213 בתי ספר

    על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 היו מעורבים בתאונות דרכים 2,572 ילדים עד גיל 14 בתאונות דרכים, 25 מהם נהרגו. ב-2015 נרשמו נתונים דומים, כאשר 2,555 ילדים באותה קבוצת גיל היו מעורבים בתאונות דרכים, 24 מהם נהרגו.

     

    מהסקר של אור ירוק עולים גם הנתונים הבאים: ב-41 אחוזים מבתי הספר התמרורים המתריעים על "ילדים בדרך", לא היו קיימים או שהיו לא תקינים, ב-29 אחוזים ממוסדות החינוך לא היו קיימים מפרצי ההורדה מול שער הכניסה של בית הספר או שהיו לא תקינים. גם מעקה הבטיחות שאמור להיות מוצב בכניסה לכל בית ספר לא היה קיים ב-22 אחוזים מבתי הספר שנבדקו או שלא היה תקין.

     

    "מזג האוויר החמים מביא ילדים רבים להגיע אל בית הספר ברגל או על גבי אופניים", אמר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "לכן לבטיחות הדרך וסביבת בית הספר יש חשיבות עליונה. הרשויות המקומיות חייבות לשפר את התשתית כבר עכשיו ובימי החופש הגדול כדי שמוסדות החינוך יהיו מוכנים באופן מלא לתחילת שנת הלימודים".


    תאונות דרכים ()
    נתוני הסקר שנערך ב-213 בתי ספר
     

     

    תלמידים נחשפים במהלך 12 שנות לימוד רק פעמיים לתכני זהירות בדרכים: שעה שבועית לאורך כיתות א' ולאחר מכן בכיתות ה'. במסגרת זו הם לומדים על כללי הבטיחות בדרכים. בשנה האחרונה החל משרד החינוך בפיילוט שנערך בכ-500 בתי ספר ברחבי הארץ גם בכיתות י', ובו נחשפו התלמידים לתכנים נוספים בנושא המותאמים לגילם. הפיילוט צפוי להתרחב בשנה הבאה.

     

    מבדיקת נוהלי הביטוח של משרד החינוך עולה כי פוליסת הביטוח הבסיסית המחויבת בחוק לה זוכה כל תלמיד אינה מאפשרת תביעה במקרים של פציעה, אלא במקרים של נכות או מוות.

     

    משרד החינוך לא הגיב לנתונים וציין כי האחריות על סביבת בית הספר היא של הרשות המקומית. ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "בבדיקה התייחסו ל-10 אחוזים בלבד מכלל בתי הספר, והמדגם אינו בהכרח מייצג. מעברי חצייה נצבעים לפני תחילת שנת הלימודים ולאחר החורף. בתי ספר רבים נבנו לפני שנים רבות, ולכן ישנה מגבלה פיזית להתקין בסמוך להן מפרצי חניה.

     

    "בנוסף, אין כיום חקיקה שמחייבת הצבת פסי האטה בקרבת בתי ספר. העלאת המודעות לבטיחות בסביבת הלימודים נחוצה, אך חשוב להבין שהרשויות המקומיות מתמודדות עם הנושא לבדן, ללא כל תקצוב".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שנתיים אחרי: נותרה ההזנחה בבטיחות בכביש ליד בתי ספר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים