שתף קטע נבחר

פרסים לחוקרים ולסטודנטים המצטיינים על מעורבות בקהילה

הפרסים ניתנו על סיוע לקשישים, בני נוער, תלמידי עם קשיי למידה ובעלי מוגבלויות. יו"ר ות"ת: "לאקדמיה תפקיד נוסף חשוב של אחריות חברתית"

המועצה להשכלה גבוהה העניקה פרסי הצטיינות לסטודנטים ולחוקרים שתרמו תרומה מיוחדת לקהילה בשנת הלימודים האקדמית תשע"ז. בנוסף ניתן פרס הצטיינות לאוניברסיטת תל אביב על הפעילות המוסדית בתחום.

 

תעודות ההצטיינות ניתנו במסגרת תוכנית ות"ת למעורבות אקדמיה בקהילה. הטקס, על שם שוש ברלינסקי-שיינפלד ז"ל התקיים במעמד יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, רם שפע, וחברי ועדת ההיגוי של ות"ת לנושא.

 

הסטודנטים והחוקרים שקיבלו את הפרס (צילום: שחר ששון)
הסטודנטים והחוקרים שקיבלו את הפרס(צילום: שחר ששון)

 

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, אמרה: "לאקדמיה ישנם מספר תפקידים. המחקר וההוראה הם תפקידיה הקלאסיים מימים ימימה, אולם יש לאקדמיה תפקיד נוסף חשוב של אחריות חברתית, אשר מעורבות האקדמיה בקהילה היא אחד המרכיבים שלה, לצד פתיחת המערכת והנגשתה לאוכלוסיות נוספות ומגוונות. מטרת פעילות מל"//ות"ת בנושא היא לקדם ולתמרץ עשייה איכותית אשר תנצל את משאבי האקדמיה לטובת סביבתה הקרובה, תתרום ותחזק את השפעות האקדמיה על החברה הישראלית".

 

פירוט זוכי המלגות:

אוניברסיטת חיפה:

• ורוניקה פקרסקי - קורס מהדרה להכלה: "זקנה אקטיביסטית בראייה רב מערכתית" הוא קורס המשלב סטודנטים לתואר שני מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות וזקנים משכבות סוציואקונומיות נמוכות בחיפה. פקרסקי השכילה לשלב בין התאוריה לפרקטיקה ובין מיומנותיה המקצועיות לצרכים של האוכלוסייה המזדקנת בשכונה.

 

הטכניון:

• איריס דורפמן, גונן רודיטי וטל לינדנבאום - במסגרת קורס על מחקר ביצירתיות ויזמות יזמו השלושה פרויקט חינוכי בבית מגנצה בחיפה. הסטודנטים קיימו סדרת מפגשים עם קבוצת נערים ונערות במטרה לעודד את בני הנוער בין הייתר, לחשוב באופן יצירתי, להגביר את תחושת המסוגלות העצמית וליזום פרויקטים חברתיים בקהילה.

 

אוניברסיטת תל אביב:

• אופיר פרוינד - במסגרת תכנית "לשנות עולם" פרוינד שימש כרכז פרויקט בריאות הנפש והוביל את קבוצתו לפיתוח רעיון מאתגר, חשוב ומקורי: פרויקט "חלון לנפש" - בריאות הנפש בקרב צעירים מתמודדים.

• תמוז אלקיים ביטון ועדן פסח – השניים הובילו פעילות עם ילדי כתה ד' של בי"ס "קוממיות" בפרדס כ"ץ והיוו מודל אישי רב חשיבות ליכולת האנושית להתגבר על קשיים, ואפילו קשיים כבדים.

 

סמינר הקיבוצים:

 מחקרם של ד"ר רינת ארביב-אלישיב, ד"ר אדם הישראלי וקטיה רוזנברג "חשיפה לאקדמיה". החוקרים מבקשים לבדוק את עמדות התלמידים ותפיסותיהם ביחס להשתלבות בהשכלה גבוהה, וכיצד המוסד האקדמי משפיע על כך לטובה. מחקרי הערכה מסוג זה יכולים לתרום רבות לקידום שותפות אמת בין האקדמיה לקהילה.

 

מכללת אחוה:

• לילך עדן טג'ר - חונכת שנה שנייה בפרויקט "טעימה אקדמית" לסטודנטים עם מוגבלות נפשית ומתנדבת בשי"ל (שירות יעוץ לאזרח) ובכך מהווה אוזן קשבת ותומכת עבור אוכלוסייה מוחלשת שאין ברשותם את האמצעים לקבלת סיוע הולם.

 

מכללת גליל מערבי:

• נחאס רנא - בימתנדבת במסגרת פרויקט אוריינות ועבודתה כללה תמיכה לימודית, רגשית וחברתית לשני תלמידי כיתה ב' בבית ספר יסודי אלמנארה -עכו, אשר היו בעלי קשיים בלמידה וקשיים חברתיים.

 

מכון לב:

• חיים יהודה קפלן - ממייסדי מרכז הזכויות עבור אנשים עם מוגבלות במגזר החרדי ומתנדב בארגון "שיח סוד" בתחום הטיפולי-סיעודי.

 

בצלאל:

• ג'ואן אבו דאלו - ג׳ואן אבו דאלו מהמחלקה לאדריכלות השתתפה בקורס ״אמנות ואקטיביזם במרחב הציבור". במסגרת הקורס הסטודנטים תכננו בשיתוף מלא של קהילת תושבי בית צפפה ספריית "קח ותן" פתוחה במרחב הציבורי. שיעורים רבים של הקורס התקיימו בבית צפפה, ודרשו מהסטודנטים לצד מקצועיות בתחום התכנון עצמו, גם רגישות לקהילה ועבודה משותפת בתוך קהילת הסטודנטים של הקורס.

 

שנקר:

• בטיאון ליקאונט וזיווה פריאב – בני וזיווה חברים בתכנית "תוצרת הארץ" בקהילות סטודנטים בפרדס כץ החל ממרץ 2016. השניים עברו להתגורר בשכונה ולקחו חלק בהקמתו של מרכז למידה לנוער בשכונת פרדס כץ אשר חונך מספר נערים ונערות במקצועות הלימוד השונים.

 

תל חי:

• יובל אולישנסקי - יובל מארח בביתו בהתנדבות ערבים בנושאים שונים, כולם קשורים לפעילויות הנעשות במכללה. הוא פעיל בצוותי חשיבה משותפים למרצים וסטודנטים ופעיל בצוותי חשיבה ובארגון של כנסים המשלבים את הקהילה (למשל, בכנס פילוסופיה), ובכל פעילות חברתית וקהילתית שמתרחשת בקרבתו.

 

המוסד הזוכה: אוניברסיטת תל אביב

בות"ת אמרו כי אוניברסיטת תל אביב הצטיינה בפעילות חברתית משמעותית בשנה"ל תשע"ז, הן באמצעות פרויקט הדגל "נתיבים לאוניברסיטה", הן באמצעות פרויקט החשיפה "אוניברסיטה בעם" והן באמצעות מהלך רוחבי של ארגון הקורסים משלבי העשייה באופן מעמיק אך גם באופן נגיש לכל מרצה המעוניין לשלב קידום ערכים חברתיים לתוך הסילבוס האקדמי. בנוסף האוניברסיטה החליטה כי עד לסוף החומש הקרוב כל סטודנט לתואר ראשון יחויב בקורס משלב עשייה כתנאי לקבלת התואר.

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שחר ששון
מקבלי הפרס
צילום: שחר ששון
מומלצים