שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ספרים שיגרמו לילדיכם לאכול בריא
    רוצים שהילדים יאכלו פלפל או גזר? מסתבר שקריאת ספר בנושא יכולה לעשות לכם את העבודה. דיאטנית ילדים בסקירת ספרים בריאותית במיוחד, לרגל שבוע הספר

    ספרי ילדים הם עולם ומלואו, אך מסתבר שמעבר לחוויה וההנאה שמהווה הקריאה בהם הם יכולים גם לעזור ולשפר את התזונה של ילדינו. 

     

    במחקר חדש שנערך לא מכבר, בקרב משפחות עם ילדים בגילאי 21-24 חודשים, התבקשו הורים לבחור ירק או פרי שהילד שלהם לא אוכל והם היו רוצים שיתחיל לאכול. לאחר מכן הם קיבלו ספר הכולל צילומים ומתאר היכן אותו ירק או פרי גדלים, איך הם נראים בשדה בעת הקטיף ואחר כך בסופרמרקט בזמן הקנייה שלהם.

     

    בנוסף, הכיל הספר צילומים של אותו ירק או פרי לאחר הכנה שלו לקראת הגשתו לאכילה. את הספר נתבקשו ההורים לספר לילדם כל יום רצוף במשך שבועיים. לאחר מכן, בשבועיים הבאים, הם נתבקשו להציע או להגיש לילדם את אותו ירק או פרי.

     

    היום נקרא על גמבה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    היום נקרא על גמבה(צילום: shutterstock)

    המחקר הראה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת של ילדים שלא נחשפו לספרים, הייתה עלייה משמעותית באכילה של אותו ירק או פרי נבחר שבו עסק הספר. אך העובדה המשמעותית יותר שנראתה במחקר היא שהפער הזה בין שתי הקבוצות נשמר גם לאחר שלושה חודשים, כלומר, הילדים שנחשפו לספרים המשיכו לאכול את אותו המזון אליו נחשפו בספרים.

     

    מחקר זה מצטרף למחקרים נוספים שמצביעים על כך שספרים יכולים להוות כלי חשוב בשיפור התזונה של ילדים. כאשר בוחנים את הספרות העוסקת בתזונה ובאכילה, ניתן לחלק את הספרים למספר קטגוריות.

     

    ספרים לפעוטות

    ספרים אלה לרוב יכילו תמונות של מאכלים כמו פירות וירקות עם השמות לידם ויכולים לשמש להיכרות עם המראה והצבע. לפעמים ישולבו חרוזים המתאימים לגיל כמו בספר של אמי רובינגר "מפלצות ופירות". הספר "אמה אוכלת", מאת יוטה באואר, מתאר בשפה פשוטה את פעולת האכילה והמיומנויות שהיא דורשת, יכול לעזור לילד להבין מה נדרש ממנו כאשר מושיבים אותו ליד השולחן לאכול.

     

    מפלצות ופרות (עטיפת הספר)
    מפלצות ופרות(עטיפת הספר)

    נקודות שיש לשים לב אליהן:

    • חשוב שהציור והצבע של המאכלים בספרים הכוללים תמונה ושם יהיו ברורים ומותאמים למציאות.

    • יש להקפיד שהשפה מותאמת לגיל הילד.

    • מומלץ להעדיף ספר בכריכה קשה. כך דפדוף עצמאי של הילדים בספרים לא יגרום לשחיקה מהירה.

     

    ספרי מידע

    ספרות המרחיבה את הצד הקוגניטיבי של הילדים בכל הקשור בתזונה ובקשר שלה לגדילה. ספרים אלה יתאימו לילדים שהצדדים הקוגניטיביים הם אלה המניעים אותם. הספרים מכילים הסבר מדוע יש לאכול אוכל מגוון בדרכים שונות. אחד הספרים המדגימים זאת הוא "שוקו ואני אוכלים צבעוני". הספר מספר על ילד שקיבל כלב ודרך גידול הכלב והאחריות על התזונה שלו הוא לומד מה הצרכים התזונתיים של הגוף שלו עצמו.

     

    ספרים נוספים בקטגוריה זו הם: "יותם רוצה להיות גדול", מאת אורלי יונה-דרורי, "טיול לארץ הבריאות" מאת צילה דגון ו"ספר האוכל" מאת אלונה פרנקל.

    שוקו ואני אוכלים צבעוני (עטיפת הספר)
    שוקו ואני אוכלים צבעוני(עטיפת הספר)

     

    נקודות שיש לשים לב אליהן:

    • חשוב שההסבר הניתן יהיה מותאם לגיל הילד וליכולת ההבנה שלו.

    • יש לשים לב שהמידע הניתן בספר אינו מפחיד או מלחיץ את הילד. לדוגמה, אם כתוב שצריך לאכול מוצרי חלב כמקורות לסידן בתזונה כי אחרת העצמות נשברות. יתכן ואותו ילד אלרגי לחלב ונמנעים ממנו מוצריו, אמירה כזו יכולה להלחיץ אותו.

    • כדאי לבדוק שהילד מתעניין במידע שאותו אתם רוצים לספק לו באמצעות הספר.

     

    קראו עוד:

    בת 8 מצאה פתרון ללחץ בלימודים

    "בננו יצא מהארון בהודעת וואטסאפ"

    מתנה למחנכת אומרת עליכם הרבה

     

    היכרות עם מאכל

    בקבוצה זו נמצאים ספרים העוסקים במאכל מסוים. בחלקם ניתן להכין בסיום הקריאה מאכל הקשור לנושא הספר. פעילות נוספת היא להכין הצגה או המחזה יחד עם הילדים בנושא הספר. בדרך זו מחברים אותם לאותו מאכל ומעמיקים את ההיכרות של הילדים איתו.

     

    בין הספרים המשתייכים לקבוצה זו: "הסלט של מיכאלה" מאת זיגמונד בלו-בנד והספר "סלט טוב טרי" מאת מירק שניר, העוסקים בהכנת סלט. "מרק דלעת" מאת הלן קופר עוסק בשלושה חברים שנוהגים להכין מרק דלעת והסיפור עצמו עוסק בחברות וביחסי חברות, אך בסופו מצורף מתכון של מרק דלעת שניתן להכין בסיום הסיפור, ובכך לחבר את הילד למרק זה.

     

    "איזה ביצה", מאת נורית שחם, יכול לעודד את הילד להכיר דרכים נוספות שבהם ניתן להכין ביצים. עוד בקטגוריה זו הם "בים בם בם תירס חם" מאת מרים רות, "עוגת גזר" מאת מיריק שניר, "אליעזר והגזר" מאת לוין קיפניס, "סבא בישל מרק" מאת נירה הראל.

    סבא בישל מרק (עטיפת הספר)
    סבא בישל מרק(עטיפת הספר)

     

    נקודות שכדאי לשים לב אליהן:

    • אם אתם מתכננים להכין את המאכל בו עוסק הסיפור, כדאי להתכונן לכך ולבדוק שיש לכם את כל המצרכים הדרושים לכך.

     

    עודף משקל והשמנה

    ספרים הקשורים לקטגוריה זו מבטאים את הקשיים שילדים עם עודף משקל מתמודדים בחיי היום יום ויכולים לשמש לשיחה עם הילד והסביבה שלו כדי להציף את הקשיים והדרך שלו להתמודד איתם. הספר "בלתזר" מאת נורית זרחי, מתאר את הקושי בקניית בגדים מתאימים לילדים במשקל עודף, בתחושות ובתסכול המלווים את קניית הבגדים שאהובה על ילדים רבים.

     

    ספר נוסף השייך לקבוצה זו הוא "סיפור קטן על ילד גדול", מאת רונית סמדר דרור. הספר עוסק בדימוי הגוף ובשונות של מי שאינו כמו שאר הילדים, ומדגיש את היכולות הקיימות אצל כל ילד שאינן קשורות למשקל גופו.

     

    סיפור קטן על ילד גדול (עטיפת הספר)
    סיפור קטן על ילד גדול(עטיפת הספר)

    נקודות שיש לשים לב אליהן:

    • יש לבדוק שהילד אכן חש קושי באותה סוגייה שהספר עוסק בה.

    • להקפיד שהספר עוסק בנושא בצורה המכבדת את הילד וגופו ואינו יוצר תחושות אשמה אצלו.

     

    בררנות אכילה

    בקבוצה זו נמצאים ספרים המבטאים את הקושי של ילדים לאכול מגוון מאכלים. דוגמה טובה לספר שמביא את הנושא בדרך שמעלה חיוך ומשלבת דימיון שמאוד מפותח בגילאים הצעירים היא הספר "אף פעם בחיים אני לא יאכל עגבניה" (שגיאת הכתיב במקור), מאת לורן צ'יילד.

     

    לולה, גיבורת הספר, נשארת עם צ'רלי אחיה הגדול. מאחר והיא לא מוכנה לאכול את המאכלים שהוא מציע לה, הוא מתחיל להמציא למאכלים שמות דמיוניים. משחק זה מעודד את לולה להתנסות ולטעום מאכלים חדשים. הספר נותן לגיטימציה לקושי של אכילת מגוון מאכלים ומאפשר לילד הבררן שקורא או שומע את הסיפור לחוש הזדהות ולהבין שאינו היחיד עם קושי זה.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    ניתן להשתמש ברעיון של המצאת שמות חדשים למאכלים גם בבית ולהציע לילד להמציא שמות חדשים למאכלים. אולי זה מה שיעודד אותו לטעום.

     

    ספרים נוספים בקטגוריה זו הם: "אינני אוכלת ירוק!" מאת לין ריקרדס, "אתי ספגטי" מאת רותי אורן, "בתאבון, רוני!" מאת מיכל דליות ועפרה שפר-ברוש ו"לא רעב ולא אוהב" מאת דוקטור סוס. הספר כתוב בחריזה האופיינית לכתיבתו של דוקטור סוס, ולכן יתכן וידרשו מספר פעמים של קריאה חוזרת כדי לחבר את הילדים אליו.

    אתי ספגטי (עטיפת הספר)
    אתי ספגטי(עטיפת הספר)

     

    נקודות שיש לשים לב אליהן:

    • לוודא שהספר מעלה את הקושי של הילד בדרך מכבדת ושאינה מאשימה.

    • לבדוק שהפתרון המוצע להפחתת בררנות האכילה הינו הגיוני, או אם אינו כזה ניתן להעלות את זה לשיחה האם באמת הפתרון נכון ומהי הדרך שיכולה לעזור לילד לגוון את התפריט שלו. למשל, הפתרון לתת לילד שאוכל בעיקר לחם לאכול רק לחם אינו הגיוני ולא ישים.

     

    ספר וסיפורים הם דרך טובה להגיע לעולמו של הילד בדרך נעימה ותקשורתית. שמיעה חוזרת של הספרים תאפשר אסוציאציות אישיות של הילד והעלאת המשמעויות הנוגעות אליו אישית.

     

    זו גם הסיבה שאת הספרים שמטרתם יצירת שיחה על קושי של הילד, מומלץ להקריא מספר פעמים לפני השיחה עליהם. כדאי תמיד לזכור כי לאוכל ואכילה וכל הקשור אליהם יש הקשרים רגשיים רבים, הסיפור והספר הן דרכים נוספות בעזרתן ניתן להגיע לרבדים אלה אצל הילד.

     

    תרצה שני  היא דיאטנית ילדים בכירה

     

    עוד סיבות לקרוא ספרים לילדים:

     

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים