שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עולים על מסלול עם האוטו הפרטי? תקראו את זה
    שלושה מסלולי מירוץ חדשים נפתחו בישראל ומאפשרים לנהוג בהם עם הרכב הפרטי. תענוג לחובב ההגה, רק שדבר אחד הוא עשוי לשכוח: איך תתייחס יבואנית הרכב לאחריות במקרה כזה

    זה נראה ממש כמו הגשמה של חלום ישן. אחרי שנים רבות של מאבקים ואירועים מוטוריים בתחום האפור של החוק, יש היום בישראל שלושה מסלולי מרוץ פעילים: הראשון שבהם הוא פצאל שבבקעה, המסלול החדש בעיר ערד וזה שמסתמן כבכיר שבהם - מוטור סיטי בשדה תימן שליד באר שבע.

     

    פרדי פריהאוף בשדה תימן: יש אחריות? 

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    השלושה מציעים ימי מסלול שבהם יכולים נהגים מהשורה להתייצב עם רכבם הפרטי לסדרת הקפות כדי לשפר כישורים, לתרגל נהיגה ספורטיבית או סתם לנהוג מהר היכן שהחוק מתיר זאת, בלי לסכן את עצמם ומשתמשי דרך אחרים. כמו בכל העולם, מסלול סגור ובטוח הוא המקום הנכון להתאמן ולתרגל שימוש בטוח בבלמים ושליטה כללית ברכב על מגבלותיו. בלי לחצות פס לבן ועם הרבה מרווח לטעות. כל זאת תמורת תשלום של כמה מאות שקלים המעניקים הדרכה וגם ביטוח מחוייב בחוק.

     

    אלפא מתחרה במסלול פצאל - אל תבנו על אחריות (דניאל אדמון) (דניאל אדמון)
    אלפא מתחרה במסלול פצאל - אל תבנו על אחריות(דניאל אדמון)

     

    אבל מה עם האוטו?

    ומה קורה ביום שלקוח מהשורה מתייצב על המסלול עם מכונית חדשה בעלת מוניטין ספורטיביים, כדי ליהנות ממנה כמובטח על-ידי היצרנית? פנינו ליבואניות הרכב הגדולות בשאלה שחלקן טרם נדרש לה. חלקן אכן מאפשרות ללקוחות לנסוע בבטחה כלכלית על המסלול. אחרות יעדיפו שתשאירו את נהיגת המסלול לרכב אחר. וכולו נצמדות להוראות היצרן המפורטות בספר הרכב. ואכן, הבטחות ספורטיביות בפרוספקט, אבל המציאות קצת שונה.

     

    אודי, ביחד עם מותג-האם פולקסווגן והחברות האחיות סקודה וסיאט: המכוניות יאבדו את האחריות אם תתחולל תקלה כשהן על המסלול. אם האוטו שרד את הנהיגה הספורטיבית, האחריות לא תפגע ברגע שישוב לכביש הציבורי. בקצרה, נהגי לאון קופרה שימו לב: אין אחריות בעת נהיגה על המסלול, יש על הכביש גם אם הרכב היה על המסלול.

     

    אלפא רומיאו: השתתפות בהדרכות ואירועי נהיגה מסודרים ומתקדמים מותרת, כל עוד לא מדובר באירועים בעלי אופי תחרותי ולא בוצעו שדרוגים מיוחדים ברכב. בקצרה: אין אחריות במירוצים ותחרויות אחרות, יש בכל מצב אחר.

     

    ב.מ.וו ומיני (כמו גם מאזדה ופורד המשווקים על-ידי אותה יבואנית): שני המותגים שמתהדרים באופן היסטורי ביכולות ספורטיבית, כמו גם המותגים העממיים יותר שלצדם (עם דגמים ספורטיביים טהורים כמו מאזדה מיאטה למשל), לא יעניקו אחריות על המסלול. בקצרה: עליתם על מסלול וקרה משהו? אכלתם אותה.

     

    הונדה: המותג היפני שמתהדר בספורטיביות מעל ומעבר לשאר, ומשווק (ושיווק בעבר) מכוניות בעלות יכולת סופר-מרשימה שמתהדרות - גם בפרסומות - ביכולת על המסלול, מבטל את האחריות לגמרי במקרה של נהיגת מסלול. בקצרה: הנזק עליכם.

     

    יונדאי ומיצובישי: המותגים העממיים וחסרי היומרה הספורטיבית (כיום, בינתיים) המשווקים על-ידי כלמוביל יכולים לעלות על המסלול ולשמור על האחריות. בקצרה: אמון מלא ברכב גם בתנאי קיצוניים.

     

    כלמוביל מרצדס נבחרת ה-AMG מוטור סיטי שדה תימן (צילום: רונן טופלברג)
    מרצדס AMG בשדה תימן. ומה עם האחריות?(צילום: רונן טופלברג)

     

    טויוטה ולקסוס: דוברי שני המותגים היפניים המגיעים ארצה בחסות יוניון מוטורס, מעט מעורפלים בנדון, ובעלי המכוניות מתוצרתם מוזמנים לפרש את התגובה הרשמית כאוות נפשם: "נסיעה רגילה וסבירה על המסלול לא גורמת להסרת אחריות, רק נהיגה בלתי סבירה". בקצרה: נשמח אם מישהו מיוניון ידגים לנו נהיגה לא סבירה (או סבירה) על המסלול, שכן לנו זה נשמע יותר כמו פתח להתחמקות מאחריות ופחות כמו הגדרה קריאטיבית לסגנון נהיגה.

     

    מרצדס :המותג הגרמני משווק בישראל באופן סדיר כמעט את כל חטיבת AMG הספורטיבית, ומתהדר ביכולותיה על המסלול באירועי נהיגה ללקוחות (ראו וידאו מצורף). אבל. האחריות על הרכב נשללת במקרה של השתתפות באירוע תחרותי, ואפילו לגבי אירועי הדרכת נהיגה על מסלול עדיין לא גיבשו מדיניות. בקצרה: אם מרצדס מארגנת את האירוע הכל טוב. אם מישהו אחר, פחות.

     

    קיה: היבואנית טלקאר האחראית למותג הקוריאני, בוחרת בגישה פחות ליברלית מזו של המותג האח לקונצרן יונדאי ומתנה את השימוש ב"אי-תחרות". בקצרה: האחריות נשמרת גם על המסלול ובתנאי שלא מדובר בתחרות או מירוץ על זמן.

     

    סוזוקי, פיאט וסובארו: נושא האחריות טרם נקבע, כך תגובת היבואניות מכשירי תנועה וסמל"ת.

     

    פיז'ו וסיטרואן: היבואנית היחידה עד עתה שתומכת בסדרה עתידית של מירוצי-מותג עם מכוניות מתוצרתה (פיז'ו 208), אינה מוכנה להתחייב על המשך אחריות במקרה של מכוניות שעלו למסלול. התשובה לשאלה הברורה: "כל מקרה לגופו". בקצרה: נסו לבדוק מה יקרה אתכם לפני מעשה, לא אחריו. 

     

    שברולט וקאדילק: שני המותגים האמריקאיים נאמנים לתדמית הדינמית אותה הם מנסים לפתח, בין היתר בעזרת ליגת המרוצים בה תמכה קאדילק, לא יסירו אחריות מהרכב גם במקרה של השתתפות באירועי נהיגה ספורטיבית אך בכל זאת, מסייגים: "מובן שאם הרכב מתפקד בקביעות כרכב מסלול, שגרת הטיפולים שלו צריכה להיות הדוקה יותר". בקצרה: האחריות תשמר במקרה של נהיגת מסלול רק מומלץ לבעלי ATS-V לבדוק עם המוסך המרכזי מה אמורה להיות שגרת הטיפולים המומלצת, כדי למנוע מפח נפש בזמן אמת.

     

    יגואר ולנד רובר: בספר הרכב של שני המותגים כתוב כי לא תהיה אחריות "בכל שימוש שאינו פרטי או מסחרי רגיל". אלא שהיבואנית ביקשה מאיתנו לחדד כי "מאחר ורכבי יגואר הם רכבים ספורטיביים שנולדו על מסלול המירוצים, איננו רואים בעיה בחריגה מאחריות באם מבוצעת נהיגה ספורטיבית במסלולים שיועדו לכך כאשר השימוש הינו במסגרת תחביב או הדרכה". עוד ציינו שם כי "נהיגה ספורטיבית אינטנסיבית במסגרת תחרויות שוחקת את מרכיבי הרכב באופן שונה מפרופיל השימוש המקובל ומצריכה תחזוקה שוטפת תכופה יותר ועלולה לגרום לכך שאחריות הרכב תשתנה".

     

    יש לציין כי עד פרסום הכתבה לא קיבלנו תגובה, וזו שלפניכם הגיעה רק לאחר פרסומה. אנחנו גם ממליצים לקרוא שוב את ההתייחסות "אחריות הרכב תשתנה" ולקחת זאת בחשבון. אגב, לריינג' רובר המתהדרת ביכולת ספורטיבית בחלק מדגמיה, אין משום מה כל התייחסות בתגובת היבואנית. בקצרה: בקשו מחברת המזרח שיסבירו לכם מה מותר ומה אסור לפני שאתם עולים על מסלול. כי אנחנו לפחות, לא ממש הבנו. 

     

    ומה עם מותגי על שיועדו בהגדרה לנהיגה סופר מהירה ומבססים את כל המוניטים פחות או יותר על ביצועי ספורט בכלל והישגי מסלול בפרט? ובכן, הפתעה. פורשה, מזראטי, פרארי ואסטון מרטין מוכנים שתצפו באירועי ספורט מוטורי, בכיף. אבל שלא תעלו על המסלול לצורך מדידת זמנים או תחרות של ממש. מה כן? נהיגה על המסלול לצורך שיפור מיומנות נהיגה ותרגול בהתאם להגדרת היצרן לשימוש ברכב. בקצרה: אנחנו מאמינים בנאה דורש נאה מקיים, אבל יבואניות מכוניות הספורט קצת פחות.  

     

    אז מה עושים אם רכשתם מכונית ספורטיבית או סתם מעוניינים לעלות על המסלול? המלצתנו היא לסכם ולקבל במעמד הרכישה הסבר מתועד (כן, בכתב) מה בדיוק מותר לכם מבחינת נהיגה ספורטיבית. שהרי בסופו של דבר, תרגול נהיגה על מסלול אינו שונה מבחינת המאמץ המכאני לרכב מאשר נהיגה סופר-חזקה בנס הרים. למעשה, נהיגת מסלול אמורה להיות פחות תובענית עבור מכלולי הרכב.

     

    ואם שקלתם לרמות, שימו לב. ליבואני הדרך יש דרכים לזהות מאמץ יוצא דופן שעבר על הרכב. רמז: גם אם התחברתם לשקע ה-OBD ומחקתם "תקלות". צפייה בתמונות מפלילות שהעלתם לרשתות החברתיות היא רק אחת מהן. ובעיקר, צריך לקוות שאחרי תקופת התארגנות יתחברו כל היבואנים לסצינת הנהיגה החדשה, וידעו לעודד את לקוחותיהם למצות את הפוטנציאל הספורטיבי של מכוניותיהם היקרות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עולים על מסלול עם האוטו הפרטי? תקראו את זה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים