שתף קטע נבחר

זהירות: גילו שמישהו השתמש באשראי שלהם לתשלום חשבון חשמל

הונאה בכרטיסי אשראי: לקוחות חברת חשמל גילו כי כרטיס האשראי שלהם חויב פעמיים ויותר, בגין חשבון החשמל, בסכום של אלפי שקלים. חברת החשמל: "קיימת הונאת כרטיסי אשראי בקרב מספר גופים עסקיים במשק. אנו נמצאים בקשר עם חברות האשראי ומשטרת ישראל"

בדקתם את חיוב חשבון החשמל שלכם בכרטיס האשראי? מספר לקוחות של חברת החשמל גילו במקרה בשבועיים האחרונים, שבכרטיס האשראי שלהם התבצע חיוב כפול ויותר, בסכומים של אלפי שקלים - הרבה מעבר לסכומי הצריכה השוטפים שלהם.

 

מפניות שהגיעו גם ל-ynet עולה שכרטיסי האשראי חויבו ברוב המקרים בשני חיובים נוספים מעבר לחיוב הרגיל, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בחיובים מקבילים לתשלום השוטף שביצעו אותם לקוחות – באמצעות הוראת קבע בבנק, כאשר בשורת החיוב באשראי נרשם "חברת חשמל מחוז צפון".

 

לכתבות נוספות בערוץ הכסף שלי

 

 

שעון חשמל (צילום: Shutterstock)
שעון חשמל(צילום: Shutterstock)
 

כך למשל מספר ת' ל-ynet, "גיליתי שכרטיס האשראי שלי חויב בלא פחות מ-7,000 שקל בשני חיובים עוקבים. פניתי לחברת החשמל, שם טענו בהתחלה שאין להם מושג במה מדובר ואמרו שאפנה לחברת האשראי.

 

"בחברת האשראי טענו שהחיוב נראה תקין, שהם לא רואים משהו חריג ושאם אני רוצה, עלי לפנות לפרוצדורה של ביטול עסקה. החלטתי לבטל את הכרטיס במקביל לביטול העסקה".

 

ת' מציין כי הוא פנה שוב לחברת החשמל: "הפעם הם אמרו לי שהם רואים מי ביצע את התשלומים, אך הם לא יכולים למסור פרטים. הם גם הודו, בניגוד לשיחה הקודמת שלי איתם, שלא מדובר במקרה יחיד והתקבלו עוד פניות דומות".

 

גם עם חברת האשראי יצר ת' קשר שוב, "וגם שם פתאום אמרו לי שאכן התקבלה התרעה על כך שיש משהו על חיובים שלא כדין לטובת 'חברת חשמל מחוז צפון'. הפעם גם נזכרו להגיד לי שלא הייתי צריך לבטל את הכרטיס".

 

בדיקת ynet מעלה כי מדובר בהונאה המוכרת לכלל חברות האשראי, כמו גם לחברת החשמל, וכי הנושא נמצא בבדיקה של המשטרה ומחלקות הביטחון של החברות. עם זאת, הגורמים המעורבים מציינים כי מדובר בהיקף מצוצמצם ולא בתופעה רחבה.

 

בחברת החשמל מסרו בתגובה כי "לאחרונה נודע לחברת החשמל על הונאת כרטיסי אשראי בקרב מספר גופים עסקיים במשק. חברת החשמל מודעת לתופעה ונקטה פעולות לחידוד ההנחיות לצמצומה של התופעה ככל שניתן. החברה נמצאת בקשר עם חברות האשראי וכן עם משטרת ישראל, ומטפלת בכל פנייה ספציפית בעניין באופן מיידי".

 

צריך מוטיבציה לייצר הגנות

נציין כי יכולת הניטור של חברות האשראי בתחומי התשלומים השוטפים לגופים כגון חברת חשמל הינה מוגבלת, וזאת בשל אופי השימוש וגובה החיובים המשתנים באופן תדיר. עם זאת, בניגוד לשימוש לרעה ברכישה של מוצר בחנות בחו"ל למשל, כאן אפשר לדעת בקלות מי המוטב שעבורו בוצע התשלום, וזה חלק מהבדיקות שנעשות.

 

גורם בכיר בענף כרטיסי האשראי אומר ל-ynet כי בחלק מהחברות הממשלתיות, כגון חברת החשמל, אין מספיק מסננים שימנעו תשלומים כאלה. כך למשל דרישות באמצעים שונים לזיהוי המשלם, מתוך מטרה לוודא שהמשלם הוא גם בעל הכרטיס. "אצל רוב העסקים, כשמתברר שהיה שימוש לרעה בכרטיס והלקוח מכחיש את העסקה, אם אין ממי להיפרע, ברוב המקרים בעל העסק נושא באחריות ובעצם הוא הניזוק, אז יש לו אינטרס להציב הגנות כאלו. אולם לחברת חשמל, גם אם התשלום מבוטל כי הוכח שזו הונאה, יש ממי להיפרע – אותו אדם שחייב בחשבון החשמל, ולכן אין לה כל כך תמריץ להשקיע בהגנות הללו".

 

בכל מקרה, מי שבכרטיס שלו נעשה שימוש לרעה והוא מזהה רישום של חיוב שלא הוא ביצע, יכול לפנות לחברת האשראי בתהליך הכחשת עסקה ולבקש את השבת הכספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים