שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    המונדיאל מעולם לא היה כל כך קרוב לישראל

    חוויית הצפייה במשחק בין ארגנטינה לאיסלנד הזכירה צילום של משחק בליגה לאומית ממגרש נידח בישראל. אין ולא צריך להיות קשר בין שידור משחק ב 4K לבין שימוש בזווית רחבה מדי – זו עבודה חובבנית של צוות הצילום

    בואו נתחיל מהשורה התחתונה: כל מי שצפה במשחק בין ארגנטינה לאיסלנד חווה את אחת מחוויות הצפייה האומללות יותר בתולדות טורניר כדורגל יוקרתי. זו לא חווית צפייה שאתה מצפה לקבל ממשחק באצטדיון מודרני במונדיאל, זה מזכיר יותר צילום של משחק בליגה לאומית ממגרש נידח בישראל.

     

    עכשיו בואו נדבר על צילום, על אתגרים טכניים ועל 4K. הנה ספוילר מקדים: אין שום קשר ל־4K. נתחיל מזווית הצפייה. הצילום מהמצלמה הראשית של המשחק בין ארגנטינה ואיסלנד בוצע בזוית צפייה רחבה מדי. כלומר - ראינו שטח גדול מדי של המגרש על המסך בכל רגע נתון במקום לעשות במצלמה "זום אין" ולהראות לנו פחות שטחים מתים מסביב ולקרב אותנו להיכן שהמשחק משוחק. כאמור - אין לזה - או ליתר דיוק לא צריך להיות לזה שום קשר לעניין ה 4K.

     

    לאו מסי מול בירקיר ביארנסון (צילום: עוז מועלם)
    לאו מסי מול בירקיר ביארנסון(צילום: עוז מועלם)

     

    גם מצלמת 4K יכולה לעשות זום אין - פיצ'ר בסיסי בעולם הצילום. היו רגעים מעטים מאוד במשחק שהרגשתי שהצלם של המצלמה הראשית אכן עשה מעט (מעט מדי) זום אין, אבל מספר שניות לאחר מכן הוא שוב פתח זווית אולטרה־רחבה והתרחק מהרחבה.

     

    אחרי שדיברנו על רוחב זווית הצפייה נעבור לעניין החשיפה, כלומר בהירות. במשחקים שמשוחקים באור יום, יש לא פעם את הבעיה שחלק מהדשא מוצל וחלק שטוף שמש. הסיבה: היציע מטיל צל על המגרש. לפני שתציעו: שידליקו אורות, האורות באצטדיון אכן דלקו בזמן המשחק, אבל שום מערך תאורה באצטדיון לא נותן פייט אמיתי לעוצמת ההארה של השמש. הקהל שיושב באצטדיון חווה גם הוא את הקונטרסט הגדול בין אור וצל, אבל העין האנושית מסוגלת להתמודד עם זה טוב יותר ממצלמה. האתגר הצילומי הוא איך "לחשוף נכון" את הסיטואציה: אם תכוון את החשיפה במצלמה כך שהאזור המוצל חשוף כהלכה, האזור שטוף השמש "יישרף" לגמרי.

     

    לעומת זאת אם תכוון חשיפה כך שהאזור השמשי יהיה בבהירות הנכונה - האזור המוצל יהיה חשוך מדי ויהיה קשה להבחין בפרטים. ספציפית למשחק המדובר - במרבית שלבי המשחק ההשפעה של השמש הייתה על חלק קטן מכר הדשא עצמו ובעיקר על היציע שממול. ההחלטה של צוות הצילום להתעקש על חשיפה לפי האזור שטוף השמש תמוהה בעיניי. היה מוטב לשרוף לגמרי את היציע, ואפילו במחיר של איבוד פרטים גם בחלק המרוחק של הדשא ובכך לקבל תמונה מוארת היטב באזורים המוצלים שהיוו את רוב הדשא, לבטח במחצית השנייה.

     

    יתר על כן - אילו היו עושים זום אין וסוגרים את הפריים ברמה הנכונה, היה הרבה פחות אזור שטוף שמש לטפל בו, והיה קל יותר להתאים את החשיפה לאזורים המוצלים. אם נחבר את שתי ההחלטות הבעייתיות של צוות הצילום: זווית הצילום ורמת החשיפה, נקבל את התוצאה הקטסטרופלית - צילום חובבני, חוויית צפייה גרועה ולא ברור איך הם לא זיהו ונתנו מענה לשתי הבעיות הללו בזמן המשחק עצמו. זה בסך הכל עניין של שימוש נכון יותר בפרמטרים של ציוד הצילום.

     

    חזרה לנושא ה 4K: אין ולא צריך להיות קשר בין שידור משחק ב 4K לבין שימוש בזווית רחבה מדי. התגובה שהוציאו ב"כאן" מדאיגה, כי לכאורה משתמע ממנה שבעתיד כשכל העולם יעבור ל 4K - ככה נראה משחקים. יש לי הרגשה שמי שניסח את התגובה הזו - מוטב שיקרא ויבין את מה שהוסבר לעיל. בינתיים יש לקוות שבחברת HBS הפיקו לקחים, כי זה באמת פשוט, כל כך פשוט שלא ברור לי איך הצליחו לעשות עבודה כל כך גרועה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים