שתף קטע נבחר

אופניים חשמליים: זינוק חד במספר הנפגעים

מספר המאושפזים מתאונות אופניים חשמליים ברבעון הראשון של 2018 זינק ב-36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "אם היא תימשך בקצב הזה, בסוף השנה נעמוד על פי שלושה יותר הרוגים" אמר פרופ' קובי פלג מהמרכז הלאומי לטראומה בתל השומר

בחודשים האחרונים של 2017 החלו פקחי האכיפה בערים הגדולות לפעול נגד רוכבי אופניים חשמליים, לאחר שהכנסת העניקה להם סמכויות שהיו נתונות לפני כן רק בידי המשטרה. המטרה הייתה להוריד את הרוכבים מהמדרכות ולהרחיק אותם כך מהולכי הרגל, ובמקביל להגביר את השימוש בקסדות ובכך להקטין את מספר הפגיעות הקשות של רוכבי הכלי שהפך לאמצעי תחבורה משמעותי בקרב צעירים בערים הגדולות.

שלומית מלכה חוף הים (צילום: מוטי לבטון)
(צילום: מוטי לבטון)
 

אלא שנתונים שהגיעו לידי "ממון" מלמדים כי המהלך לא צלח. ברבעון הראשון של השנה נרשם זינוק של 36% במספר המאושפזים בקרב רוכבים והולכי רגל, מ-121 ברבעון הראשון של 2017 ל-164 ברבעון הראשון של 2018. עיקר הגידול בנפגעים הוא בקרב רוכבים: 145 פצועים ברבעון הראשון השנה לעומת 109 ב-2017. אלה מצטרפים לגידול במספר ההרוגים מקרב הרוכבים השנה: 10 בחודשי השנה הראשונים, לעומת 7 בכל 2017.

 

עוד הוכחה לכישלון האכיפה היא עלייה במספר הרוכבים מתחת לגיל 16, גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים. 36 פצועים כאלה אושפזו ברבעון הראשון, לעומת 30 ברבעון הראשון אשתקד - עלייה של 20%. הפקחים אמורים להחרים אופניים מרוכבים כאלה, מה שבפועל לא קורה מספיק. עם זאת, הגידול נרשם בכל הגילאים.

 

החדשות הטובות היחידות הן בגזרת פצועי הראש הקשים. מספר פצועי הראש הקלים ירד באופן קל מ-42 ל-39, וירידה גדולה יותר נרשמה בשיעור נפגעי הראש מכלל הפצועים: מ-39% ל-27%. יש להזכיר כי בחמש השנים האחרונות נרשמו 37 מקרים של פציעת ראש קשה, רוכבים שיסבלו ממגבלות קשות לכל חייהם: רק שניים מהם רכבו עם קסדה בשעת התאונה.

 

בהקשר זה ראוי להזכיר את ההד התקשורתי שליווה את תאונת הדוגמנית והמגישה שלומית מלכה שרכבה על קורקינט חשמלי ללא קסדה ונפגעה באורח קשה. מלכה מובילה כיום קמפיין לעידוד חבישת קסדה בהפקת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

נתוני התאונות והנפגעים נאספו בידי מכון גרטנר, המרכז הלאומי לטראומה בתל השומר, ונותחו בידי מנהל המרכז פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה סימן טוב. הם מתעדים את הפציעות המשמעותיות יותר, רק של אלה שהגיעו לחדרי המיון ואושפזו.

 

"העלייה של מספר ההרוגים מאופניים חשמליים מתחילת השנה מטרידה ביותר", אמר אתמול פרופ' פלג. "אם היא תימשך בקצב הזה, בסוף השנה נעמוד על פי שלושה יותר הרוגים מאשר ב-2017. סביר להניח שההחלטה שתנועתם תבוצע על הכביש, הוא הגורם המשמעותי לעלייה זו. המפגש בין רכב לאופניים הוא בעל תוצאות קשות בחלק גדול מהמקרים. שימוש במדרכה אינו הפתרון וההצהרה שהרוכבים צריכים לנוע על צירים ייעודיים לאופניים נכונה, אך אינה אפשרית במקומות רבים. לעניות דעתי נדרש סיעור מוחות דחוף על מנת לדון בפתרונות אד־הוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי לבטון
שלומית מלכה
צילום: מוטי לבטון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים