שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פתוח לקהל הרחב
    30 שנות מהפכה שינו את הדרך שבה אנו צורכים את המוזיקה שאנחנו אוהבים לראות בלייב. מ־MTV ועד הסמארטפונים והרשתות החברתיות, ההופעות החיות עברו אבולוציה בהילוך מהיר

    בשיתוף קבוצת זאפה

     

     

     

    מכירים את הגלילה הזו בפיד לעת ערב, כשהחברים שלכם, שנמצאים באותה עת בהופעה, מעלים שיר שלם בלייב לרשתות החברתיות? אולי בעצם גם אתם כאלה, שרוצים להנציח רגע חד פעמי מהופעה חיה ורק לשתף אותה עם העולם.

     

    באהבה למוזיקה הישראלית - היכנסו למתחם המיוחד>>

     

    אם הייתם בהופעה בשנים האחרונות, בוודאי שמתם לב שחלק מהקהל שעומד או יושב לפניכם חווה חלקים גדולים ממנה דרך מסך המכשיר הסלולרי. המתעדים מנציחים את האירוע כדי לשמר את הרגע החד פעמי. אחר כך הם יתייגו את הזמר או הלהקה, גם את מקום האירוע והרי לכם סיפור שלם בתמונה אחת, שבה יש את המי ואת המה והיכן בדיוק כל הטוב הזה קורה. הנצחת ההופעה מסמנת לא פחות מסטטוס חברתי; מי שהיה בהופעה, היה בזמן הנכון, במקום הנכון.

     

     

    מעבירים לכם ליב מההופעה (צילום: shutterstock)
    מעבירים לכם ליב מההופעה(צילום: shutterstock)
     

    ויש ערך נוסף לתיעוד. החוויה הזאת, העוצמתית כל כך, הולכת איתנו גם אחרי שהלילה נגמר. בעבר, לא היו לנו אלא את הדמיון והזיכרון, כדי לנסות לשחזר את החוויה. היום? פשוט אפשר לצפות שוב ושוב בהופעה.

     

    ערוצים מוזיקליים

    להנצחת מופעי מוזיקה היסטוריה ארוכה, שעברה ב־30 השנים האחרונות לא פחות ממהפכה. ב־1981 קמה בטלוויזיה האמריקאית רשת MTV, שהפכה את הכללים של עולם המוזיקה. היא שינתה שפה ויזואלית, הגבירה את קצב הפריימים על המסך וחייבה אמנים להשקיע, עד דרגת אמנות ממש, בקליפים שהציגו לקהל. בתוך זמן קצר, רצף שידורים סטנדרטי של תוכניות הפך לקו לינארי של מוזיקה וקליפים.

     

    רחשי דעת הקהל המשתנים; פופ וראפ הפכו לזרמים עולים ורשת האינטרנט לא היתה שם עדיין. ערוץ VH1 הוקם והמשיך לשדר מינון גבוה יותר של רוק. MTV החלה לגוון את הליין אפ. העולם הפך לגלובוס אחד גדול, שצורך מוזיקה ועל הדרך משנה סגנון חיים של דור שלם ומשפיע על השפה הטלוויזיונית כולה, שהפכה קליפית, קצרה ותזזיתית יותר. על הדרך, ניתנה לנו האפשרות לחוות שוב בבית שירים מתוך הופעות חיות, ולפעמים גם הופעות של ממש – מהכורסה.

     

    ואז הגיע האינטרנט. בתחילה קמה הרשת החברתית MySpace, שהיתה חלוצה ונתנה במה מרכזית למוזיקאים, שהעלו למקום אחד באינטרנט, תמונות, ביקורות מהעיתונות ואיפשרה גם העלאת קבצי MP3 של שירים חדשים. יוטיוב, שקמה שנתיים לאחר מכן, הלכה כמה צעדים קדימה ובעצם נתנה את הטון, כשאפשרה להעלות סרטוני וידאו לרשת. כאן כבר החלה להיווצר זירה חדשה, שאיפשרה תגובה ומעקב של כל גולש אחרי אמנים. הקשר בין הצדדים הפך לבלתי אמצעי. שנה מאוחר יותר נקנה אתר יוטיוב על ידי חברת גוגל והשאר היסטוריה.


     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    המוזיקאים זיהו את הפוטנציאל והתחילו לייצר קשרים ויזואליים עם הקהל שלהם בכל העולם. לא עוד פלייליסט, לא עוד עורכים מוזיקליים. מאותו רגע ניהלו האמנים את הקשר עם המעריצים שלהם בעצמם.

    מאז ועד היום בעצם, יוטיוב היא אחד האתרים המצליחים בעולם ומרובי הטראפיק שבהם. לאתר נוספו מאז תכנים מצולמים אחרים אבל עד היום מסמנים האמנים את מספר הצפיות בכל קליפ בו כאינדיקציה להצלחת השירים שלהם, לא פחות ואולי יותר, ממכירת הכרטיסים להופעות החיות עצמן, שהופכות גם הן, באופן טבעי ומידי לקליפים בעצמן, בהופעה מלאה או לכל שיר בנפרד.

     

    אמנים רבים כבר צמחו מהרשת אל רשימות הפלייליסט ואל חוזים והופעות בעולם האמיתי ואותן צפיות גם מתורגמת לרווח כספי, שבמספרים הגדולים, עשוי להיות משמעותי מאד לאמנים מתחילים, וגם לכאלה שכבר מצליחים בכל קנה מידה.

     

    ערימה של חבר'ה על הספה

    בשנת 2004 הופיעה להקת הרוק ראפ "ביסטי בויז" במדיסון סקוור גארדן בניו יורק. כל הכרטיסים למופע נמכרו מראש. הלהקה רכשה 50 מצלמות וידאו ידניות קטנות – המצאה חדשנית יחסית באותה תקופה – וחילקה אותן ל־50 אנשים מזדמנים בקהל. ההנחיה: לצלם את כל ההופעה מנקודת המבט שלהם.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    אחרי ההופעה, ברוחה החתרנית של הלהקה, חזרו המצלמות לחנות והלהקה אף הזדכתה עליהן. חבר הלהקה, אדם יאוך, ביים וערך את חומר הגלם מ־50 המצלמות, ליצירה שתיעדה את המופע כולו מעיניי הצופים. האפקט של הסרט, שהוקרן בפסטיבלים ובאולמות קולנוע, היה עצום ומהווה עד היום ציון דרך וסימן לחדשנות למה שנראה לכולנו היום טריוויאלי - תיעוד הופעה שלמה דרך מסך.

     

    כמו בתחומים אחרים, הטלפונים הסלולריים סימנו את הצעד הבא במהפכה - שהגיע במהירות מסחררת. המוזיקה בסיפור שלנו, היא רק ההמחשה של השינוי הכללי, ואם כבר אבולוציה מוזיקלית אז אי שם בתחילת העשור הקודם הגיחו לחיינו הרשתות החברתיות. השילוב בין העידן הסלולרי, שכולל מצלמות ברזולוציה גבוהה, לבין הרשתות החברתיות, שינו את עולם המוזיקה לבלי היכר.

     

    היום, כשכמעט כל אחד מחזיק בכיס מכשיר רב עוצמה, שמחובר לרשתות חברתיות כמו פייסבוק או אינסטגרם בהקשת אצבע, הרי שפוטנציאל התיעוד, הצילום, השיתוף, התיוג והסימון - הכל בזמן אמיתי - הופך את הוויראליות לשולטת במוזיקה החיה, שמצליחה להעביר את החוויה להמונים.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    במסגרת המגמה העולמית הבאה, הפסטיבלים הגדולים למוזיקה מעוניינים לפרוץ את גבולות הממד הפיזי ולהעביר את חווית הפסטיבל גם בממד הדיגיטלי. מה שנתפס בהתחלה כצעד שעלול לפגוע בהיענות הקהל, התברר כצעד בעל ערך מוסף גבוה מאד וכמנוע צמיחה אדיר לפופולאריות הפסטיבלים.

     

    השנה, גם אירועי "באהבה למוזיקה הישראלית" מצטרפים למגמה זו, ויכללו במהלך אוגוסט פסטיבל דיגיטלי ראשון בישראל - פסטיבל זאפהTV - כרטיס לפסטיבל יאפשר כניסה וירטואלית למגוון מופעים במועדוני הזאפה ברחבי הארץ ותכנים נוספים כמו ראיונות מאחורי הקלעים, חדשות מוזיקה ועוד. ההופעות שישודרו במסגרת הפסטיבל יהיו זמינות באפליקציה ייעודית לסמארטפון, טאבלט ובמחשב. והרי לכם אבולוציה, בהילוך מהיר. הולכים להופעה, חוזרים הביתה וחווים שוב ושוב את ההופעה באיכות של לייב.

     

    "באהבה למוזיקה הישראלית" - חודש של מופעי אהבה ברחבי הארץ בין התאריכים 25.8-27.8 - לפרטים נוספים וכרטיסים היכנסו לאתר>>

     

    הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

     

    בשיתוף קבוצת זאפה

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לראות הופעה חיה מהספה בבית
    צילום: shutterstock
    לאתר ההטבות
    מומלצים