שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחקר ענק מוכיח שוב: קפה מפחית את הסיכון למות
    חוקרים שבדקו נתונים ממעל חצי מיליון איש מצאו כי קפה מפחית את הסיכון למות מכל סיבה שהיא. המחקר גם הפריך את החששות משתייה רבה מדי של קפה

    אם גם אתם לא יכולים לעבור את היום בלי קפה, והרבה ממנו – כנראה שאתם עושים משהו טוב לגוף: מחקר נרחב, שכלל מאות אלפים, מצא שהמשקה הפופולרי בעולם מפחית את הסיכון למות, גם אם אתם ממש מכורים. המחקר החדש פורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine.

     

    את המחקר ערכו חוקרי המכון האמריקני לסרטן, באמצעות נתונים ממחקר שנערך בבריטניה, בו השתתפו מעל חצי מיליון מתנדבים. הנבדקים עברו בדיקות דם, ומילאו שאלונים בנוגע להרגלי החיים שלהם, הרקע המשפחתי ובריאותם.

     

    מה אתם יודעים על קפה?

     

    אנימציה ועריכה: בן שפייר

    אנימציה ועריכה: בן שפייר

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    החוקרים עקבו במשך 10 שנים אחר בריאותם של המתנדבים, לצד הרגלי שתיית הקפה שלהם. בנוסף נבדקו כמה גנים הקשורים ככל הנראה לעיבוד הקפה בגוף. במהלך תקופת המחקר, 14 אלף נבדקים מתו.

     

    מהמחקר עלה שאלה ששתו קפה, ולא משנה כמה ממנו, היו בסיכון מופחת למות בהשוואה לאלה שלא שתו כלל קפה. גם אלה ששתו מעל שמונה כוסות קפה ביום, היו בסיכון מופחת למות, בהשוואה לאלה שאינם שותים קפה.

     

    מרבית הנבדקים היו בריטים, בעלי הרגלי שתיית קפה שונים מאלה שבשאר העולם: ראשית, הם נטו יותר לשתות קפה נמס. שנית, מתנדבים המשתתפים בניסויים קליניים הם לרוב בריאים יותר מהממוצע.

     

    החוקרים הסבירו כי בעבר עלו חששות שגנים מסוימים הקשורים במטבוליזם של קפה, עלולים להגביר את הסיכון ליתר לחץ דם או התקפי לב אצל מי ששותה כמויות רבות של קפה. עם זאת כשנבדקו הגנים הקשורים למטבוליזם של קפה, לא נמצא כל סיכון מוגבר בקרב אלה שנושאים אותם.

     

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    היסטוריה של בריאות

    התביעה בקליפורניה נגד יצרניות הקפה עדיין נמשכת, ומדובר בשלב זה בפסק ביניים בלבד שמתמקד בחשש מאקרילאמיד, שכאמור עדיין לא ידועה השפעתו על בני האדם אם בכלל. על רקע החשש הזה, מוכיחים יותר ויותר מחקרים כי הקפה מפחית משמעותית תחלואה ותמותה.

     

    אחד המחקרים האחרונים שפורסם אשתקד, ובדק מעל חצי מיליון איש החיים ב-10 מדינות באירופה, נמצא כי אלה ששתו את הכמות היומית הגבוהה ביותר של קפה, היו בסיכון נמוך ב-12% למות במהלך תקופת המחקר שנמשכה למעלה מ-16 שנים. נשים ששתו את כמות הקפה הגבוהה ביותר היו בסיכון נמוך ב-7% למות בהשוואה לנשים שלא שתו קפה כלל.

     

    מחקר נוסף שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה שבלוס אנג'לס, בחן אף הוא את הקשר בין תמותה לצריכת קפה. החוקרים ניתחו נתונים מ-185,855 אנשים בגילאי 45 עד 75 ממוצא אפרו אמריקני, הוואי, יפני אמריקני, לטיני או לבן. במהלך תקופת המחקר שנמשכה אף היא 16 שנים, מתו 58,397 אנשים.

     

    בהשוואה לאלה שלא שתו קפה כלל. מצאו החוקרים כי אלה ששתו כוס קפה אחת ליום היו בסיכון מופחת של 12 אחוז למות מכל סיבה שהיא. אלה ששתו 2 או יותר כוסות קפה ביום, היו בסיכון נמוך ב-18% למות מכל סיבה שהיא.

     

    מחקרים רבים אחרים גילו את הקשר הישיר בין קפה ליתרונות בריאותיים רבים:

     

    שיפור מצב הרוח: כתב העת לפסיכיאטריה ביולוגית, מצא שאלה ששתו יותר מארבע כוסות קפה ביום היו בסיכון מופחת להתאבדות ב-53%. אלה ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה ביום היו בסיכון מופחת להתאבדות ב-45%. לדברי החוקרים, הקפאין במשקה מעלה את רמת המעבירים העצביים (נוירוטרנסמיטורים) אשר עשויים לשפר את מצב הרוח ולתפקד כנוגדי דיכאון.

     

    פרקינסון: מחקר קנדי אחר, שפורסם אף הוא בשנה שעברה, מצא כי קפאין הביא להקלה בתסמיני מחלת הפרקינסון. המחקר, שפורסם בכתב העת Neurology, מצא כי אלה שטופלו בכדורי קפאין במינון 100 מיליגרם, השווה לכמות הקפאין בכוס קפה, סבלו פחות מרעד ונוקשות האופייניים לפרקינסון.

     

    פעילות גופנית: בשנת 2005 פורסם מחקר שמצא כי קפאין עשוי לסייע לספורטאים, באמצעות שיפור ספיגת פחמימות. החוקרים מאוניברסיטת בירמינגהם שבבריטניה נתנו לספורטאים משקאות קפאין שהצליחו להגביר את ספיגת הפחמימות בשיעור של 26%.

     

    דיכאון: בשנת 2011 פורסם בכתב העת Archives of Internal Medicine מחקר אמריקני שכלל 50 אלף נשים, שהראה כי צריכה של שתי כוסות קפה או יותר ליום, הפחיתה את הסיכון ללקות בדיכאון בשיעור של עד 20%.

     

    סרטן כבד: מחקר שפורסם בשנת 2005 על ידי חוקרים מיפן, ועקב אחר יותר מ-90 אלף נבדקים מטוקיו, מצא כי שתייה יומיומית של קפה מפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן הכבד. האפקט המגן היה מקסימלי אצל אלה ששתו כוס עד ארבע כוסות ליום. החוקרים לא בדקו את ההבדלים בין קפה רגיל לנטול קפאין, משום שזה האחרון כמעט שאינו משווק ביפן.

     

    סוכרת: חוקרי אוניברסיטת הרווארד פרסמו בשנת 2004 מחקר שכלל עשרות אלפי נבדקים, ומצא כי צריכה של יותר משש כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון לסוכרת אצל גברים ב-50% ואצל נשים בשיעור של 30%.

     

    תוצאות המחקר תואמות מחקר הולנדי שנערך בשנת 2000 בקרב 17 אלף נבדקים, שמצא כי אלו אשר שתו לפחות שבע כוסות קפה ליום, היו בסיכון נמוך ב-50% ללקות בסוכרת מבוגרים. עם זאת, לחוקרים עדיין לא ברור האם הסוד טמון בקפה עצמו או בשותים אותו הזוכים להגנה מפני הסוכרת.

     

    אבני מרה: בשנת 2003 פרסם כתב העת "גסטרואנטרולוג'י" כי שתייה של לפחות ארבע כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון לאבני מרה ב-25% לעומת אלה שלא צרכו קפה כלל. החוקרים הסבירו כי ייתכן והקפה גורם להתכווצויות בכיס מרה, ובכך משפר את תפקודו.

     

    סרטן שד: חוקרי אוניברסיטת טורונטו בדקו את הקשר בין צריכת קפה והסיכון לסרטן השד בקרב 1690 נשים הנמצאות בסיכון גבוה ללקות במחלה.

     

    נשים ששתו ארבע עד חמש כוסות קפה ליום, הפחיתו את הסיכון ללקות במחלה בשיעור של 25%, בעוד שאלה ששתו שש כוסות קפה ליום או יותר הפחיתו את הסיכון לסרטן השד בשיעור של 69%.

     

    החוקרים שיערו כי הקפה מצליח להגן בפני סרטן השד מאחר והוא מהווה מקור לפיטואסטרוגנים, חומרים צמחיים בעלי פעילות הדומה להורמון הנשי אסטרוגן. צריכה שלהם ככל הנראה הקשורה להפחתת הסיכון להופעת גידול סרטני בשד.

     

    לחץ דם: ואם דאגתם מעליית לחץ הדם בעקבות שתיית הקפה, אפשר להירגע: מחקר שפורסם במאי 2011, וסיכם מחקרים קודמים שכללו מעל 172 אלף איש, מצא כי הסיכון ללקות ביתר לחץ דם היה דומה הן אצל אלה ששתו יותר מחמש כוסות קפה ביום, והן אצל אלה ששתו פחות מכוס אחת ליממה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים