שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אלה קווי האוטובוס האיטיים והמאחרים ביותר
    דו"ח חדש של "15 דקות" חושף את קווי האוטובוס הגרועים בארץ. מרבית תלונות הנוסעים: על איחורים ושירות לקוי. חברות התחבורה: נבדוק את הטענות

    "הבוקר חיכיתי כ-50 דקות לאוטובוס 506 לשוהם. כל פעם האוטובוס היה אמור להגיע 'עוד כמה דקות' אבל הוא לא הופיע. שבתי על עקבותיי. לא ייאמן שישראל, מדינת היי טק מתקדמת, היא עדיין מדינת עולם שלישי בכל הנוגע לתחבורה ציבורית. זה זלזול בציבור וחוצפה".

     

    צפוף, איטי ומאחר - האוטובוס בישראל (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
    צפוף, איטי ומאחר - האוטובוס בישראל(צילום: אלי מנדלבאום)

     

    התלונה הזו של נוסעת בשם אילנה, נכללת בדו"ח של ארגון "15 דקות" המבוסס על 3,300 תלונות של נוסעים ומסמן את קווי האוטובוס הצפופים, האיטיים והמאחרים ביותר בארץ. בזמן שהיום (ג') יצוין בכנסת "יום התחבורה הציבורית", רוב התלונות של הנוסעים נוגעות לאמינותה הנמוכה של התחבורה הציבורית ולמחסור בהיצע ובשירות.

     

    הקווים הגרועים בישראל

    • 33 (דן) תל אביב-רמת גן: איחורים, צפיפות בלתי נסבלת, השארת נוסעים בתחנה
    • 1 (דן) פתח תקווה-בת ים: איחורים, תדירות נמוכה מדי וצפיפות קיצונית
    • 149 (מטרופולין) כפר סבא-תל אביב: איחורים, זמני המתנה ארוכים ודילוג על תחנות
    • 605 (נתיב אקספרס) נתניה-תל אביב: ביטול נסיעות, אי עצירה לאיסוף נוסעים ותדירויות נמוכות
    • 142 (דן) בת ים-תל אביב: איחורים קבועים, ביטול נסיעות, נתקע בפקקים ממושכים
    • 506 (קווים) תל אביב-שוהם: ביטול נסיעות, תדירות נמוכה
    • 66 ו-82 (דן) פתח תקווה-תל אביב: ביטול נסיעות, איחורים קבועים וצפיפות גבוהה
    • 6 (אגד) ירושלים: ביטול נסיעות באופן קבוע 
    • 10 (דן) תל אביב-ראשון לציון: אי יציאה בזמן, אי עצירה לאיסוף נוסעים וחוסר תיאום בין הגעת הרכבת לעזיבת האוטובוס
    • 99 (אגד) חולון-אזור: צפיפות בלתי נסבלת ואוטובוסים לא מפרקיים
    • 68 (אגד) ירושלים: ביטול נסיעות, איחורים, אי פתיחת דלתות אחוריות והשארת נוסעים בתחנה
    • 419 (אגד) ירושלים-בית שמש: לא כל הנסיעות מתבצעות, זמני המתנה ארוכים מאוד
    • 7 (דן) תל אביב-חולון: ביטול נסיעות, איחורים, צפיפות גבוהה ואוטובוסים מוזנחים ומלוכלכים
    • 601 (נתיב אקספרס) תל אביב-נתניה: השארת נוסעים בתחנה, ביטול נסיעות
    • 90 (מטרופולין) תל אביב-הרצליה: ביטול נסיעות, דילוג על תחנות ותדירות נמוכה מדי
    • 61 (דן) תל אביב-רמת גן: אי עצירה לאיסוף נוסעים, אי ביצוע כל הנסיעות וצפיפות רבה מאוד
    • 388 (מטרופולין) ערד-באר שבע: נסיעות רבות יוצאות באיחור או לא יוצאות כלל
    • 55 (קווים) תל אביב-קריית אונו: דילוגים על תחנות ואי ביצוע נסיעות 
    • 52 (דן) תל אביב: איחורים רבים, לו"ז לא מעודכן

     

    רכבת ישראל (תל אביב-חיפה-כרמיאל-נהריה): ביטולי רכבות ברגע האחרון, איחורים משמעותיים תכופים ואי הודעה לנוסעים, צפיפות ועומסים

     

    הלחץ הציבורי שהופעל מאז השקת אפליקציית התלונות של הארגון בתחילת 2018, הביא לשיפורים מסוימים בקווים המדווחים ביותר. עם זאת, עומסי התחבורה ההולכים וגדלים, לצד תחבורה ציבורית שאינה זוכה להעדפה משמעותית בכביש, מונעים ממנה את ההתקדמות המיוחלת והיא נותרת תקועה.

     

    השיעור הרב ביותר של התלונות (כ-37%) הוא על איחורים או ביטול נסיעות. 26% התלוננו על שירות לקוי, 16% על דילוג על תחנות ו-10% על חוויית נסיעה לא נעימה. התלונות בתחילת 2018 נגעו לכ-700 קווים, מתוכם בלטו 20 קווים (ראו טבלה), בהם קו אחד של הרכבת. השוואת לוחות זמנים נערכה בין 4 בדצמבר 2017 ל-5 במארס 2018 אחרי תגבורי הקווים בגוש דן (לפי "הסדנה לידע ציבורי").

     

    ב-"15 דקות" מציינים כי על משרד התחבורה לקדם העדפה לתחבורה ציבורית בכבישים המרכזיים - 1,2,4,5 - ובכבישים העירוניים על-ידי יישום תוכנית "מהיר לעיר". לדבריהם, הפופולריות של קו 1 (קו מכין לרכבת הקלה), מעידה שיש מקום להגברת תדירות והוספת קווים מכינים בגוש דן בצירים המרכזיים שבהם עתידה לעבור הרכבת הקלה, עד שזו תהיה מוכנה.

     

    בנוסף, אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע כבר שנים, השירות לא מתוגבר בהתאם על-ידי משרד התחבורה, והוא לא מספק מענה הולם לעלייה בביקוש. כך, קווים שלכאורה תוגברו בפברואר בגוש דן, תוגברו בנסיעות ספורות ביממה או כלל לא תוגברו. בארגון מוסיפים כי קווים שאושרו על-ידי משרד התחבורה לא יוצאים לדרך בשל עיכובים תקציביים מצד האוצר. במצב זה נפגעים המשתמשים שסובלים מתדירויות נמוכות ושירות חסר, וכן לא ניתן לפתח אלטרנטיבה אמיתית לרכב פרטי.

     

    גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות: "הביקוש לתחבורה הציבורית בתוך הערים הולך ועולה, אבל הרשויות לא עושות מספיק כדי לקצר את זמני הנסיעה באוטובוסים. יש רשויות מקומיות שלא מפנות נתיבים לנת"צים, משרד התחבורה מקדם נתיבים כאלה בכבישים הבין־עירוניים בקצב איטי מאוד, והמחסור בקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנות הרכבת נמשך זמן רב מדי".

     

    תגובות:

    אגד: "אין ממש בטענות לגבי קווי ירושלים. לגבי קו 99 בחולון: קו זה אינו מוגדר כקו מפרקי. לגבי קו 419: את הקו מפעיל קבלן משנה.

    אגד יבחן את ביצועי הקבלן ויפעל לשפרם". 

    קווים: "הטענות נמצאות בבדיקה מקיפה והועברו למנהל האשכול לפיקוחו המוגבר". 

    דן: "אם יהיו יותר נת"צים והם יהיו פנויים, רוב התלונות על עיכובים ולוחות זמנים ייפתרו". 

    מטרופולין: "לאור הביקושים הגבוהים בקו 90, תיגברנו את הקו פעמיים בשנה האחרונה. בקרוב נוסיף נסיעות גם בקו 149".

    רכבת ישראל: "בהיעדר זמן מסילה מספק כתוצאה מהמחסור בתשתית, ובמיוחד מסילה רביעית באיילון, ומחסור ברכבות, נוצרים לעיתים עיכובים, בעיקר בשעות העומס". 

    משרד התחבורה: "אנו מפעילים חברות בקרה מקצועיות הבוחנות מדי יום ובכל שעות היממה את פעילותן של כל חברות התחבורה הציבורית. הדו"ח מתפרסם באתר המשרד פעמיים בשנה ומשמש כלי פיקוח על פעילותן של חברות התחבורה הציבורית, ועמידתן בתנאי המכרז".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ענבר טויזר
    צפוף, איטי ומאחר - האוטובוס בישראל
    צילום: ענבר טויזר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים