שתף קטע נבחר

הסדרות הישראליות שהוצגו בברלין

בעידודה של קרן בנדנבורג מברלין, משלחת של מיטב היוצרים הישראלים יצאה השבוע (ד') לגרמניה במטרה ליצור שיתוף פעולה ישראלי-גרמני עבור מסכי הטלוויזיה והקולנוע. האם בקרוב נראה על המסך בדויטשלנד יצירה משותפת של הסדרות הישראליות?

הפקות מקור, קופרודוקציות (שיתוף פעולה כלכלי תרבותי בין כמה מדינות) ופורמטים ישראליים, שמצליחים מחוץ לישראל הם כבר עניין טבעי לנו אבל למען האמת זו תופעה של השנים האחרונות. מ"פאודה", שמשודרת בשפת המקור, עבור ב"פלפלים צהובים" שנמכרה והופקה באנגליה ועד "הומלנד", שגם בעונה השביעית נשאה את חותמת מפיקיה הישראלים, השותפים בה, ישראל נמצאת המקום ה-3 בעולם במכירת פורמטים, כשיצוא הענף עומד על כ-268 מיליון דולר בשנה.

 

קרן ברלין ברנדנבורג מתעניינת בקופרודוקציות

"קרן הקולנוע הגרמנית ברלין ברדנבורג (MBB) היא קרן חשובה, של 25 מיליון אירו בשנה, שהשקיעה בסרטים ישראלים בעבר", אומרת מירה גשל, מנהלת ענף תוכן: קולנוע וטלוויזיה במכון היצוא. "לפני שנה הגיעה מנהלת הקרן, כריסטין ניהאס, לכנס הפורמטים שאירגן המכון בישראל. היא החליטה להשקיע בדרמות טלוויזיוניות בגרמניה ובהמשך החליטה לעשות קופרודוקציות עם ישראלים. התנאי היה שבכל ההפקות שיבחרו, יהיה מפיק ישראלי ומפיק גרמני. הם לא רק משקיעים כסף אלא מקיימים גם מעבדות לפיתוח תסריטים ועוד".

 

לאור ההתפתחויות ביקשה הקרן לארגן מפגש פוטנציאלי בגרמניה והשבוע (4 ביולי) הגיעה משלחת ישראלית לברלין. במשלחת היו נציגים מאולפני הרצליה, דורי מדיה, ארצה הפקות, פיליפה קוברסקי, איתן מנצורי (מ"בשבילה גיבורים עפים"), גרין הפקות, פאי הפקות, יולי-אוגוסט ובלקשיפ, ובמהלך המפגש יהיו פרזנטציות של קרני זיו מקשת ודנה שטרן מ-YES והתקיימו 2 פאנלים.

 

מתוך
מתוך "בשבילה גיבורים עפים", קשת 12(באדיבות יחסי ציבור קשת 12)

 

"זו פעם ראשונה שיש קופרודוקציה בדרמות ומהצד הגרמני יהיו גופי שידור גרמנים, מפיצים ומפיקים מקומיים", היא אומרת ומסכמת: "אנחנו מעוניינים גם להגיע למכירת יצירות מוגמרות וגם ליצירת מפגשים אישיים, עניין חשוב מאד בענף, שאנשיו נפגשים בעולם כל הזמן".

 

ארצה הפקות - העולם נפתח לדרמות זרות

"ארצה הפקות" הוקמה לפני 12 שנה והיא בבעלות משותפת של שני מנכ"ליה, שי אינס ודפנה פרנר. לחברה 3 חברות הפקה - מחלקת תעודה, אותה מנהלת שרון קרני, מחלקת פורמטים, בעיקר של דוקו ריאליטי, אותה מנהלת סיגל שביט, שהפיקה את "הפוליאקובים", "גולשי ספות" ועוד, חלקן הופקו עם הרמוזה פורמטס ו חלקן פותחו עם הפנים לחו"ל בלבד. המחלקה הנוספת היא מחלקת הדרמה, אותה מנהלת אסתי נמדר תמאם, שעושה סרטים וסדרות כמו "שושנה חלוץ מרכזי" ו"כמעט מפורסמת" וגם הסרטים, שמועמדים לפרסי אופיר – "פרא אציל" של דודו בוסי ו"אין בתולות בקריות", שהופק יחד עם לאון אדרי.

 

בטלוויזיה הפיקה "ארצה הפקות" את "אחת אפס אפס", "זנזורי", "נופלות מהרגליים" של רותי רודנר וצומת מילר. בקרוב תעלה סדרה על פי ספרה של נועה ידלין "סטקהולם" עם ששון גבאי, ליאורה ריבלין, דובל'ה גליקמן, תיקי דיין וגידי גוב, בשיתוף קשת והתאגיד.

 

נופלות על הרגליים. בקרוב בחו"ל? (צילום: עדי אורני) (צילום: עדי אורני)
נופלות על הרגליים. בקרוב בחו"ל?(צילום: עדי אורני)

 

"לגרמניה אנחנו יוצאים עם פוקוס על סדרות מתוסרטות", אומרת דפנה פרנר. "הפוקוס של המשלחת הוא על קופרודוקציות. בכל העולם תוכן ברמה הגבוהה ביותר מגיע לטלוויזיה ובישראל יש אווירה יוצרת, שמגיעה כנראה מהיותה סיר לחץ בהרבה מובנים. כנראה שזה מגיע מהעובדה שבטלוויזיה תמיד נוצרים תכנים עם גרעין של סיפור אמיתי - וכאן יש הרבה סיפורים מעניינים. יש כאן בסיס מצוין לסיפורים טובים - לפעמים כהשראה לסיפור ולפעמים כהפקה כמו שהיא. כמפיקים ישראלים, אנחנו יכולים למכור גם מוצר סופי וגם סיפורים כתסריטים".

 

"אין ספק שהעולם נפתח גם לתכנים זרים, כמו אלה שאפשר לראות בנטפליקס, אבל יש גם הרבה גופי שידור יעודיים לתכנים מסוג זה", מספרת פרנר. "אני מרגישה בנוח לעשות פיתוח למשהו קיים - סיפור אמיתי או ספר. המטרה שלי היא לקדם את הפורמטים וגם את התכנים המתוסרטים. זו דרך טובה ונכונה לצאת עם תכנים כאלה, גם לגרמניה.

 

פרנר מודה שמעבר לך שהיא מרוגשת לקראת האירוע, היא סקרנית לבדוק בעצמה את האפשרויות לחיבורים לקופרודוקציה. "אם כל מפיק בצמד הישראלי-גרמני יראה מזה רווח במקום שלו, כולנו נצא מורווחים. בקופרודוקציות חשובים מאד הקשרים האישיים. אני רואה במשלחת לגרמניה צעד ראשון בדרך ארוכה וזה מרגש אותי. מחוץ לישראל נראה שאפשר לספר דברים אחרת וגם לדבר בגדול מבחינה כלכלית", מסכמת.

 

אולפני הרצליה עם מודל עסקי ייחודי

אולפני הרצליה הם גוף הפקות גדול, שמחזיק אולפנים וניידות שידור וגם מחלקות הפקה של תכניות למגוון גופי שידור בארץ. אולפני הרצליה שייכים לחברת תיא תקשורת, חברה ציבורית, שגייסה עשרות מיליוני שקלים בשנה האחרונה.

 

בשנים האחרונות עובדים באולפנים על דרמות כמו "יומני החופש" של דיסני, "ילדי החופש", "ראש גדול" ל-YES, סיטקומים כמו "כאן גרים בכיף", בנות הזהב", "זגורי אימפריה" בהוט ו"תאג"ד" ב-YES. בעבר הפיקו את "אהבה זה כואב" ו"פולישוק" וגם דרמות סוגה עילית כמו "עקרון ההחלפה", "לאהוב את אנה", "תמרות עשן", "ג'ודה" וכד'. הם גם מתקשרים עם מפיצים ומוכרים סדרות ופורמטים כמו "כלוב הזהב", שהופק ביותר מ-15 מדינות, בשיתוף עם סוני העולמית.

 

"מכיוון שיש לנו היסטוריה ואנחנו חברה ציבורית שגייסה, יש לנו אפשרות להשקיע בעצמנו בדברים עם פוטנציאל ליצוא", אומרת טליה שחר, מנהלת הפעילות הבינלאומית באולפני הרצליה. "למשל, השעשועון "תראו מי שואל", הופק בתאילנד ובהודו ורק אז זה נמכר להפקה בערוץ 10. בקרוב הוא יעלה בהונגריה, הוא כבר מצליח מאד בשוויץ ויופק גם ביוון. גם "לה פמיליה" תופק בקפריסין ובהודו ואלה רק חלק מהסדרות".

 

זגורי אימפריה. בהפקת אולפני הרצליה ()
זגורי אימפריה. בהפקת אולפני הרצליה

 

"אנחנו חברה גדולה והידע שצברנו בארץ יכול לשמש אותנו גם בחו"ל",מציינת שחר. "זה חלק מהפיתוח העסקי בתכנית העבודה שלנו. מטרת הנסיעה לגרמניה מבחינתנו היא לצאת לעוד מקומות בחו"ל. לא היו לנו קופרודוקציות עד עתה ולכן אנחנו באים להקשיב ולהציג את המודל העסקי שלנו, שמציע גם השתתפות שלנו בעלויות ההפקה", אומרת. "אנחנו רוצים ללמוד איך ומה אפשר לקדם בחו"ל. מה שיצליח בעברית וגרמנית יכול להצליח בעולם כולו, לנוכח מפת השידורים העולמית הנוכחית".

 

"אנחנו מצפים בעיקר ליצור קשרים כי השוק הזה דינמי. גם אם בשלב זה לא יחתמו עסקאות, הבסיס נבנה ומבוסס על קשר אישי. קל לנהל תהליכים מרחוק, אחרי שקיימת הכרות אישית. אנחנו מאד מברכים את מכון היצוא על היוזמה הזו כי זה פורמט טוב להתחיל לזרוע זרעים ותשתית לפעילות עתידית", היא מסכמת.

 

פוטנציאל שיתוף פעולה ישראל גרמניה

דורון אברהמי, ראש הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בברלין שאחראי בין השאר על שיתוף הפעולה הישראלי-גרמני מוסיף שבעת הזו קיים פוטנציאל רב בשיתוף פעולה בין גרמניה וישראל בתחום הקולנוע, הטלוויזיה ולאחרונה אפילו בתחום סדרות האינטרנט".

 

"בתחום הפקות הסרטים והקולנוע מקובל מאוד לעשות קופרודוקציות, שהן למעשה שיתוף פעולה כלכלי תרבותי בין כמה מדינות", מציין. "לישראל יש הסכמי קו-פרודוקציה רשמיים עם מדינות רבות ובהן גרמניה, דבר שהביא לכך שבעבר נערכו כמה קופרודוקציות מוצלחות בין המדינות", הוא אומר ומוסיף: "היוצרים הישראלים החדשים יוצרים עניין רב באירופה ובגרמניה.

 

הסיבות לכך לדבריו הן בזכות היותה של ישראל לרוב מאוד תחרותית מבחינה כלכלית בנוגע לעלויות ועמידה בלוחות זמנים של פרויקטים בתחום. "אנחנו שמחים לעודד יוצרים, מפיקים ואנשים בתעשייה הישראלית, להיות בקשר עם העמיתים מגרמניה. פעילות זו, הינה אחת מתוך סדרה קצרה של אירועים שאנו מקיימים בתחום וכבר באוקטובר צפוי להתקיים יום תעשייה, שבמהלכו נקיים את פסטיבל הסרט הישראלי "סרט" בברלין".

 

בשיתוף מכון היצוא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות יחסי ציבור קשת 12
תרבות - בשבילה גיבורים עפים קשת 12
באדיבות יחסי ציבור קשת 12
מומלצים