שתף קטע נבחר

מדלג על מכשולים

חיים סיבוני הוא יזם קשוח שאוהב לייצר מערכות הגנה. פעם הוא עשה את זה בגבולות ישראל ועכשיו הוא עושה את זה עם מכוניות אוטונומיות בעולם. אל תגידו לו שיש משהו שהוא לא יכול להשיג

על פי ההערכות, תוך שנים ספורות נראה על הכבישים בעיקר רכבים אוטונומיים, שיוכלו לבצע נסיעה ליעד מוגדר באופן עצמאי לחלוטין.את היזם הישראלי, חיים סיבוני, זה לא מפתיע. החברה שייסד, ‘פורסייט’, כבר מוכנה לזה. מערכת ‘פורסייט’ נועדה לאפשר קרוב ל-100% גילוי מכשולים בכל תנאי תאורה ומזג אוויר. היא מבוססת על 4 מצלמות, ומיועדת לשוק הרכב החצי-אוטונומי והאוטונומי, והאבטיפוס שלה נמכר לאחרונה לחטיבת המשאיות של יצרן רכבים באירופה, מה שהביא לעלייה במניות החברה בנאסד”ק. "מבחינתנו", אומר סיבוני, “זו הוכחה שהשוק רוצה אותנו".

 

השבוע כבר ביקשה החברה להגדיל פי חמש את הון המניות הרשום בישראל וסיבוני מאמין שזוהי רק ההתחלה. "יש הרבה מערכות שנכשלו במעבר מסביבה ידידותית, כמו משרד למשל, החוצה, לסביבה אגרסיבית. המערכת שלנו פותחה מראש לעבודה בסביבה חיצונית הכי קשוחה”, הוא מסביר. "אנחנו עובדים בשיטת המוח האנושי. אתה מגדיר למערכת את הפרמטרים ולאחר מכן היא מתריעה מיד עם הזיהוי. המערכות של המתחרים בנויות על ספריית עצמים שהוגדרו מראש, המערכת מנתחת את מה שהיא מזהה מול הספרייה, ורק לאחר מכן מתריעה. זה כמובן לוקח יותר זמן ולא מנטר טוב אובייקטים אקראיים ופתאומיים, כמו שקית ניילון או בלון שפתאום עפים בכביש. הפעולה בתלת-ממד מאפשרת הגדרה של המון פרמטרים לתוך האלגוריתמים”.

 

- ()
חיים סיבוני. "הרכבים העצמאיים זקוקים לטכנולוגיה הכי מתקדמת ואחראית שיש"

 

סיבוני, לפני הכל, הוא יזם. "מתישהו אתה מבין שאתה יזם. עשיתי את זה מגיל20 בכל מיני תחומים, מפרויקט שיווק עבור חברת אלביט, מולטימדיה, כל דבר שראיתי בו את הניצוץ", מסביר. "כשמגיע רעיון מבורא עולם, מקבלים השראה והברקה ואנחנו מתחילים ליישם את זה. בן אדם מתחיל להבין שהוא במקום שבו הוא צריך להיות, כשהוא משלב את מה שהוא אוהב עם משהו שהוא גם מאוד טוב בו- אני קורא לזה מספריים”.

 

ב-2001 הקים את חברת מגנ"א. "זו הייתה יוזמת ההייטק הראשונה שלי בגיל 38 והקמתי חברה והרגשתי שזה מה שאני אוהב”.החברה פיתחה טכנולוגיה להגנת גבולות ומתקנים רגישים. "קיבלתי תקציב מהמדען הראשי לשנתיים, והתחלנו לפתח מערכת לזיהוי ציפורים על מסלולי המראה. המערכת נועדה לוודא שאין ציפורים על המסלול. באמצע השנה", הוא מספר, "אנחנו פוגשים בתהליך את 9.11 וזה היה הרגע בו הבנתי שאני יכול לעשות שינוי. לקחתי את הטכנולוגיה לצבא, במשך שנתיים ניסיתי לגייס כסף ובסוף קיבלנו תקציב ממשרד הביטחון. הם המשיכו ללוות אותנו, במטרה שנגיע הכי קרוב שאפשר לאיתור פתרונות יעילים בהגנת גבולות ישראל”.

 

אחרי ההצלחה של המערכת לזהות פעילות חריגה בגבול, סיבוני מספר שהחברה התקדמה במהירות. "הצבא רצה מערכת שלמה. אחרי שלוש שנים הצלחנו להוכיח הגנה של כל ניסון חדירה בכל מזג אוויר, קיבלנו את כל האישורים וחוזה ראשון והתקדמנו”.

 

סיבוני יודע עליות ומורדות, אבל אין ספק שהוא הוכיח במהלך הקריירה שלו שאת הירידות הוא יודע למנף. כך קרה בשנת 2011, כשנראה היה שהכל כבר בדרך להצלחה הגדולה. "קיבלנו חוזה למגן את הר הבית ואת נתב”ג, ובשיא, קיבלנו חוזה למגן את הכורים ביפן. אבל אז הגיע הצונאמי ביפן, הפסדנו והכל נעצר. החזקנו עם השיניים עד שגייסנו עוד כסף”.

 

כך, ב-2015 מזהה סיבוני את הפוטנציאל האדיר של הטכנולוגיה שפיתחו, דווקא בשדה פעילות שונה לגמרי. "החלטתי שאני לוקח את הטכנולוגיה הצבאית לשוק אזרחי. הבנתי שזה שוק הרבה יותר גדול והרכבים החצי עצמאיים ועצמאיים לגמרי זקוקים לטכנולוגיה הכי מתקדמת ואחראית שיש”.

 

כשבשוק המתחרה הגדולה היא חברת ‘מובילאיי’, סיבוני האמין שפורסייט מציעה אפשרויות רחבות יותר. "בסטרטאפ הראשון שלי אמרתי שהטכנולוגיה שלי תגן על הגבול, וזה עובד לתפארת מדינת ישראל עם קרוב לאחוזי 100 אמינות בגילוי. כך שאני די משוכנע שגם כאן קיימים סיכונים, אבל הסיכוי עולה על הסיכון ואנחנו לא עוד חברה בשוק הזה”.

 

המזל הגדול של החברה לטענתו, הוא דווקא המכירה השמנה של ‘מובילאיי’, לאינטל בעסקת ענק של כ-15 מיליארד דולר. "בתי השקעות אמריקאיים מגלים עכשיו עניין רב בחברות המציעות טכנולוגיה בתחום הרכב האוטונומי בכלל ובפורסייט בפרט. כשהתחלנו את התהליך, כמה חודשים אחרי, היה לנו מזל של מתחילים והרכישה של מובילאיי שינתה את המצב כי אנחנו נשארנו היחידים בתחום בישראל ושידרנו שיש משהו מתקדם וחדשני לעולם הזה והשוק התנפל עלינו”.

 

בחודש האחרון החברה חתמה הסכם עם יבואנית רכב גדולה בישראל אך גם עם חברת משאיות אירופאית, מה שסייע לזינוק המניה שלה כאן בניו יורק. "יצרן המשאיות מאוד התלהב מהטכנולוגיה. את שם החברה אנחנו לא חושפים כדי שלא יפריעו לנו", הוא מסביר, “יש הרבה זאבים בדרך וככה אנחנו מעדיפים. מצד אחד אנחנו משתפים את השוק שמכרנו, מצד שני צריך לעבוד בשלבים. אני מרגיש בשלב הגמר, עכשיו כשיש חוזים. וכמובן אנחנו בדרך להשלים את הפיתוח”. בינתיים תוציא החברה בשנה הבאה כמה מוצרים נלווים לצרכנים, כשהמסקרן מבינהם הוא מיזם למניעת תאונות על בסיס טלפונים סלולארים שיזהו סכנות ויתריעו בפני הנהג.

 

התנודות במניות בישראל וכאן בניו יורק לא מרגשות ומנגד, עם הירידות התכופות גם לא מדאיגות אותו. "גם כשהתמודדתי מול ענקים כמו רפא"ל ואלביט, באו אלי בשאלות וספקות איך נצליח מול חברות הרבה יותר גדולות מאיתנו, ואנחנו הוכחנו אז שהמערכת שלנו הכי טובה. היום אני נמצא במצב דומה מאוד עם פורסייט, ואני מאמין שגם כאן יבינו שהמערכת שלנו הכי טובה".

 

כיום מובילאיי שולטים בשוק הרכב האוטונומי וחצי אוטונומי בארה"ב וסיבוני משוכנע שזה רק עניין של זמן עד שהמערכת שפיתחו תוביל את השוק בארה"ב. "אף יצרן וגם המובילים בהם, לא מצהירים כמונו הצהרות גדולות והתוצאות שלנו בהשוואה היו טובות משמעותית"

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"יש הרבה זאבים בדרך". סיבוני
מומלצים