שתף קטע נבחר

דו גלגלי: למרות ההצהרות, כחלון מייקר את הכלים

הפלא של האוצר: השר כחלון חתם על הטבות מס חדשות לקטנועים ואופנועים, אך רבים מהם יתייקרו דווקא. הסיבה: ביטול כמעט גורף של הטבה למערכת ABS החשובה, והטבות מקוצצות לאביזרי בטיחות אחרים

שר האוצר משה כחלון מייקר רבים מכלי הרכב הדו-גלגליים: דווקא בשנים שבהם זוכים הקטנועים והאופנועים לפופולריות גוברת בגלל משבר הפקקים, משנה המדינה את הטבות המס שהם מקבלים, באופן שיפגע בדגמים רבים.

 

העתיד כבר כאן, והוא ישלם (צילום: ניר עמוס) (צילום: ניר עמוס)
העתיד כבר כאן, והוא ישלם(צילום: ניר עמוס)

 

השר כחלון חתם אתמול על צו שהוכן ברשות המסים, המאריך עד ה-30 ביוני 2020 את שיטת המיסוי הנהוגה כיום על רכב דו-גלגלי, בהתאם לקבוצת הספק ונפח מנוע, שנותרה ללא שינוי. אולם ההתייקרות תגיע בעקבות שינויים שביצעה המדינה בהטבות המס לאביזרי הבטיחות בכלים אלה. המהלך מוצג ככזה שירחיב ויגדיל את ההטבות, אבל מעשית מדובר במהלך הפוך, שיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר.

 

מצד אחד יתווספו תמריצי מס עבור מערכות מתקדמות שונות (לרבות בלימה משולבת, שיכוך היגוי, בקרת יציבות, בקרת משיכה ואחרות). מערכות אלה תורמות, כל אחת בדרכה, ליציבות הכלי הדו-גלגלי בזמן האצה, תנועה ובלימה, ומוכרות ככאלה המסייעות למנוע תאונות.

.

אולם יש מלכוד: משרד האוצר ביטל הטבת מס מרכזית, הנחה עבור מערכות ABS החשובה, לכל הכלים מלבד אלה בנפח 125 סמ"ק והספק של עד 11 קילווואט, הטבה ששווייה עמד על 350 עד 1,700 שקל.

 

זאת לאחר שכיום מחייבת התקינה האירופית את התקנתה בכל כלי בנפח גדול מ-125 סמ"ק, ובהספק גבוה מ-11 קילוואט. אומנם ההטלה לכלים הבסיסיים עלתה מ-350 ל-500 שקל, אולם לביטול ההטבה על שאר הכלים תהיה השפעה רבה על מחירם.

 

שכן ההטבה על בקרת משיכה, שהופכת נפוצה יותר ויותר, תהיה כמחצית משווי ההטבה המבוטלת על ABS. בנוסף הוגבלה ההנחה המירבית שיכולים לקבל הכלים על מספר מערכות בטיחות המותקנות בהם, לאחר שנקבע שסכום ההפחתות המצטבר לא יעלה על מחצית סכום המס שחושב לפני ההפחתות.

 

בנוסף הוקטנה משמעותית ההטבה לכלים תלת-גלגליים הנחשבים לבטוחים יותר, בעיקר לרוכבים צעירים ולא מנוסים. כך שגם כלי שאיבד את הטבת ה-ABS שלו ומותקנות בו מערכות אחרות, מחירו כמעט ולא יוזל. מבדיקות ראשונות שערכו יבואני הרכב הדו-גלגלי עולה כי לכל היותר יוזלו אותם כלים בכ-100 שקל. זאת לעומת כלים שיש להם ABS אבל לא מערכות אחרות, והמס עליהם יגדל כעת בעד 1,700 שקל.

 

יצוין כי בחודשים האחרונים התגבש בועדת הכספים רוב למען הפחתת המס על אופנועים וקטנועים בינוניים, כאלטרנטיבה למכוניות התקועות בפקקים. נציגי רשות המסים הבטיחו ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי יציגו לוועדה בספטמבר מתווה כזה. אולם כעת, למרות הסיכום, הגישה רשות המסים לשר האוצר מתווה שונה עליו חתם, והוא יכנס לתוקף עוד לפני הדיון המתוכנן בוועדה.

 

בשנים האחרונות עוברים יותר ויותר נהגים לרכב דו-גלגלי, בעקבות התארכות זמני הנסיעה בכבישים, וחוסר יכולתה של מערכת התחבורה הציבורית הכושלת להוות אלטרנטיבה תחבורתית מוצלחת. כך למשל, בששת החודשים הראשונים של 2018 נמכרו בישראל 10,162 אופנועים וקטנועים חדשים, לפי דו"ח איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי.

 

הצמיחה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בה נמכרו 9,870 כלים דו-גלגליים, עומדת לכן על מעט פחות מ-3%. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2016 נמכרו 8,951 כלים, נתון בעצמו היווה שיפור לעומת השנים בתחילת העשור שבהן נמכרו בסביבות ה-7,000 כלים במחצית הראשונה של השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות עיריית כרמיאל
רוכבים ביוקר
צילום: דוברות עיריית כרמיאל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים