שתף קטע נבחר

סוף לפקס בגופים ממשלתיים - כולל קופות החולים

אושר במליאה: סוף סוף אפשר יהיה לשלוח ולקבל טפסים גם במייל - ולא רק בפקס. גם בתי המשפט והעיריות יחויבו לאפשר שליחת מייל. משרדי הממשלה ניסו לשים לחוק רגליים. גורם בכנסת אמר ל-ynet: "עובדי המשרדים פחדו שלא יוכלו לומר עוד: 'הפקס לא הגיע'". נקודת התורפה: החוק לא כולל בנקים וחברות תקשורת

חלום שמתגשם: כל גופי הממשלה, כולל קופות החולים, יחויבו לקבל פניות ומסמכים בדואר אלקטרוני (אימייל), אחרי שהצעת החוק  שיזמו ח"כ שרן השכל וח"כ דויד ביטן, עברה בקריאה שנייה ושלישית ונכנסה כחוק לספר החוקים של מדינת ישראל. הבנקים הצליחו לחמוק מהחובה הזאת ברגע האחרון, כך ששם הסבל עוד צפוי להימשך.

 

הגיע הזמן: המתנה למענה אנושי מקצועי לא תעלה על 6 דקות

 

פקס. יש לכם כזה בבית? (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
פקס. יש לכם כזה בבית?(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

מכניסת החוק "פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים - התשע"ה 2018" לתוקף, פקידים לא יוכלו עוד לומר לצרכנים המומים: "אפשר לשלוח טפסים רק בפקס", משמע היינו בשנת תשנ"ג. הם יצטרכו לספק כתובת מייל, ושליחת פקס באמצעות מכשיר פקסימיליה, שכבר לא נמצא בשימוש בהרבה בתים בישראל, תהווה אופציה נוספת למשלוח - ולא היחידה. הגופים המחוייבים לכך, לפי החוק החדש, יחויבו גם לפרסם את כתובות המייל באתר האינטרנט שלהן, ולאפשר פניות למחלקת פניות הציבור במייל.

 

למי שתוהה מדוע רק ב-2018 תינתן סוף סוף אפשרות לשלוח טפסי תלונות והפניות לטיפול רפואי במייל ולא רק בפקס, הנה הסיבה: הצעת החוק הזו נגררת כבר שנתיים, ונתקלה בהתנגדויות רבות מכמה משרדים ממשלתיים שהציגו סירוב תקיף. "עובדי המשרדים פחדו שיצטרכו לעבוד פתאום, שלא יוכלו לומר עוד: הפקס לא הגיע", אמר ל-ynet גורם בכנסת.

 

הדואר האלקטרוני נכנס לשימוש בארץ ב-1980, וגם הוא כבר נחשב למיושן מעט, כשתקשורת רבה נעשית היום באמצעות תוכנות מסרים מיידיים. מיוזמי הצעת החוק נמסר כי "האבסורד גדול אף יותר, כי היום כמעט בכל משרד ממשלתי ממילא משתמשים בטכנולוגיית fax to mail, וגם כך הפקיד מקבל את כל הפניות ישירות לתיבת המייל שלו".

 

הגופים הציבוריים עליהם חל החוק הם:

משרדי הממשלה, לרבות יחידותיהם ויחידות הסמך שלהם, ולמעט שירות הביטחון הכללי, המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, הוועדה לאנרגיה אטומית, הרשות להגנה על עדים, ויחידות ואגפים של משרד הביטחון ויחידות הסמך שלו שאינם נותנים שירות לציבור

 

בתי-חולים ציבוריים;

 

קופות-חולים;

 

צבא הגנה לישראל – לעניין יחידות שנותנות שירות לציבור;

 

לשכת נשיא המדינה;

 

מינהל הכנסת;

 

משרד מבקר המדינה;

 

בתי המשפט, בתי דין, לשכות הוצאה לפועל, המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות וגופים אחרים בעלי סמכות שפיטה על פי דין, והכל בעניינים שאינם הליכים שיפוטיים או מעין שיפוטיים;

 

משטרת ישראל - לעניין יחידות או תחנות משטרה שנותנות שירות לציבור;

 

הרשות הארצית לכבאות והצלה ושירות בתי הסוהר – לעניין יחידות שנותנות שירות לציבור;

 

עירייה, מועצה מקומית או מועצה אזורית;

 

תאגיד מקומי שלפחות מחצית ההון או לפחות מחצית כוח ההצבעה בו מוחזקים, במישרין או בעקיפין, בידי רשות מקומית או בידי תאגיד מקומי אחר;

 

חברות ממשלתיות;

 

דואר ישראל.

 

החוק לא חל על

בנקים;

 

חברות אשראי;

 

חברות התקשורת.

 

מדובר גם בחיסכון בנייר

ח"כ שרן השכל, מסרה בהודעה לעיתונות: "שירותים ממשלתיים וציבוריים יעילים ואיכותיים, כמו גם ממשל זמין, לא רק מאפשרים פתיחות, צמיחה ושיפור איכות חיים, אלא גם עוזרים לבסס ולחזק את הדמוקרטיה בישראל. ישנו קשר ישיר בין שלטון פקידים הזמין למקורבים או יודעי דבר לבין שחיתות ותיסכול ציבורי, וקשר ישיר בין שירות יעיל, מהיר קל ונוח עבור כולם, לבין אמון הציבור במערכות השלטון.

 

"מעבר לנוחות וליעילות - שימוש בדואר אלקטרוני יאפשר לציבור להעביר ולקבל מסמכים מבלי להדפיס אותם, והחיסכון בנייר הוא הליך סביבתי חשוב מאוד. בישראל משתמשים מדי שנה בלמעלה מ-900 טון של נייר, והליך ייצור הנייר נחשב לאחד מתהליכי הייצור המזהמים ביותר".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים