שתף קטע נבחר

מלחמה מתקרבת בין שופרסל לסופר-פארם

בקרוב ייפתח קרב צרכני גדול בין שופרסל, שרכשה את ניו פארם, לסופר פארם. שחר חי, צרכנית כבדה של שתי הרשתות, חושבת שהתחרות תעשה טוב לצרכן ושכדאי להרחיב אותה למזון

 

ארכיון ()
ארכיון

אני מודה: אני צרכנית של מבצעים. מאלה שבודקות את עיתון המבצעים של סופר-פארם ועוקבות אחרי שופרסל בפייסבוק. לא כל כך אכפת לי איפה אני קונה את המוצרים שאני צריכה. אכפת לי מה המחיר שלהם. וכן, אני מודה – אני מבלה רבות בסופר-פארם ורבות בשופרסל. הרבה שנים חשבתי לעצמי – כמה חבל ששני הגופים המעולים האלה לא מתחרים אחד בשני. אחרי הכול, תחרות ישירה ביניהן יכולה הייתה לעשות עוד יותר טוב לצרכן. והנה, כמעט בלי ששמנו לב, תיכף זה אמור לקרות.

 

 

בעוד כחודש לערך צפוי להיפתח אחד הקרבות המסקרנים שידע עולם הצרכנות הישראלי. בצד אחד של הזירה ניצבת סופר-פארם, חברה ותיקה ודי אהובה שבמשך שנים ארוכות הפכה לחלק בלתי נפרד מהנוף הישראלי. בצד השני ענקית הקמעונאות שופרסל, שעברה בשנים האחרונות מהפך שקשה לפספס. במסגרת רצונה להתרחב לשווקים נוספים, רכשה שופרסל את ניו-פארם – המתחרה הבלתי מוצלחת של סופר-פארם. בעוד כמה שבועות, לאחר מיצוב ומיתוג מחדש, תצא ניו-פארם המתחדשת, עם שופרסל האימתנית בגבה, לקרב עיקש.

 

זו תהיה כנראה הפעם הראשונה בתולדות סופר-פארם שגוף עוצמתי ואגרסיבי (שגם נמצא בשיאו) יקרא עליה תיגר. רבים ניסו להתמודד עם סופר-פארם לאורך השנים וקרסו בזה אחר זה. המודל שפיתחה, חווית הקנייה, הלוקיישנים והבלעדיים בקניונים הכי שווים בישראל, הסניפים הקרובים לבית - הכריעו את הכף לטובתה.

 

סופר-פארם היא סיפור הצלחה יוצא דופן. היא הפכה לברירת המחדל של הישראלים בכל הנוגע לפארם, קוסמטיקה וכמובן בכל הקשור לבתי מרקחת יעילים, נגישים וזמינים כמעט מסביב לשעון.

 

אבל בשנתיים-שלוש האחרונות נראה שמשהו בתדמית קצת התקלקל. ראשון היה זה שר הכלכלה אלי כהן, שסימן את סופר-פארם כמי שגובה מחירים מופרזים מהציבור הישראלי. סופר-פארם ספגה, אולי בגלל זה, שורת סנקציות רגולטריות שבהן למשל פגיעה בהסדרי הבלעדיות בקניונים.

 

מנגד, שופרסל מגיעה לקרב בשיא כוחה. סביר להניח שניו -פארם החדשה תפעיל נגד סופר-פארם עוצמה כמו ששופרסל יודעת. זה יכלול מבצעים עמוקים, פרסום אגרסיבי והצעות ערך נדיבות לציבור. הקרב המתקרב צפוי לשרת היטב את כיס הצרכנים. אני ממש מחכה שזה כבר יתחיל.

 

לצד זאת עולה השאלה מה תעשה סופר-פארם בתגובה. לשופרסל כוח קניה גדול יותר מול הספקים ולכן סביר שתוכל להשיג לניו-פארם מחירים טובים יותר על המדף. בנוסף, הקרב בין סופר-פארם לשופרסל-ניו פארם אינו סימטרי, מה שמחדד שאלה נוספת: האם לא כדאי לסופר-פארם להגיב למהלכי שופרסל באמצעות צעד מקביל לקראתה? כלומר, אם שופרסל נכנסת לשוק הפארם, צעד מקביל יכול להיחשב כניסה של סופר-פארם כמהלך נגדי לשוק המזון. כך היא תוכל לייצר תחרות סימטרית ולנסות לקבוע מאזן אימה מול שופרסל ("אם שופרסל באה אלינו בפארם, אנחנו נבוא אליה במזון").

 

כניסה לשוק המזון מצד סופר פארם לא דורשת פתיחת 200 סניפי סופרמרקט ברחבי הארץ. בעולם החדש יכולה הייתה סופרפארם לחבור לגופים כגון אמזון ודומיה על מנת לנסות להוציא את שופרסל משיווי משקל. גם הצרכנים היו יוצאים נשכרים ממהלך מסוג זה. ניתן רק לקוות שהתחרות בין שני תאגידי הענק תתרחב ככל שניתן. אנחנו, הצרכנים, נרוויח מזה.

 

  • שחר חי היא עיתונאית ב-ynet

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים