שתף קטע נבחר

שלום באריתריאה? מבקשי המקלט נשארים כאן

גם הפוליטיקאים שמיהרו להצהיר שאין סכנה לאריתריאים בארצם יודעים שמדובר בספין ציני למטרות פוליטיות. הפתרון היחיד הוא פיזור גיאוגרפי

 

מנהיגי אתיופיה אריתריאה אריתראה פגישה היסטורית הסכם שלום (צילום: AP)
החיבוק בין מנהיגי אתיופיה ואריתריאה(צילום: AP)

אתיופיה ואריתריאה חתמו על הסכם פיוס היסטורי, ומאורע דרמטי זה גרם לשרים בממשלה לקפוץ למסקנה המיידית שעכשיו ניתן לגרש את מבקשי המקלט מישראל חזרה לאריתריאה. זוהי אחיזת עיניים והצעה שלא רק שאינה בת ביצוע, בוודאי לא באופן מיידי, אלא שהיא גם לא תהווה פתרון אמיתי לבעיית הפליטים בישראל ולא תשפר במאום את המצב של דרום תל אביב.

 

 

לפנינו, ספין נוסף במערכה המסובסבת גם כך של הטיפול במבקשי המקלט בישראל. השרים יודעים היטב שההסכם, בוודאי בשלב זה, לא מהווה ערובה לביטחונם של מבקשי המקלט מאריתריאה שברחו מהשלטונות – דבר שייקבע על ידי המוסדות הבינלאומיים שאליהם ישראל מחויבת. שוב אין גבול למידת הציניות והאכזריות של המדינה בכל הקשור לטיפול במבקשי המקלט. הפתרונות שהיא חוזרת ומציעה רחוקים מלהיות עניינים ואנושיים, אלא בעיקר מבקשים להראות כיצד ניתן לעשות רווח פוליטי מהמצב הכואב.

 

אחרי יותר מעשור של כישלון בהתמודדות עם סוגיית מבקשי המקלט, הגיע הזמן להגיד את האמת לציבור: הבעיה כנראה לא תיפתר על ידי גירוש. אי אפשר לבנות על ההתפתחויות הפנימיות במדינות שמהן הם הגיעו ולא תהיה מדינה שלישית שתקלוט אותם. הפתרון הריאלי היחיד שישים סוף לסבלם ולסבל של תושבי דרום תל אביב הוא פיזור גיאוגרפי שיתבצע באופן הומאני, מוגבל בזמן ויכלול תמריצים.

 

אין מנוס מלפעול בערוץ זה, כפי שעושות מדינות רבות בעולם בהן אוסטריה, גרמניה, שוויץ, אנגליה, ספרד ובמקרים מסוימים גם בלגיה ושבדיה, אשר מטילות מגבלות גיאוגרפיות על מבקשי מקלט הנמצאים בשטחן, על פי רוב באמצעות תמריצים כלכליים המעודדים את הישארותם באזור שנקבע על פי מפתח חלוקה סדור ונרשם בכל אשרת שהייה.

 

 

בניגוד לרובן, למבקשי המקלט בישראל אין היתרי עבודה רשמיים, אין זכויות סוציאליות מוסדרות ואין סיוע רווחתי בסיסי. יש יסוד סביר להניח כי מתן זכויות מעין אלה, תוך התניה במעבר לאזור מסוים, יביא לעזיבת מבקשי המקלט החוצה מדרום תל אביב.

 

קשה להתעלם מהתועלת הכלכלית שתהיה למהלך כזה. פיזור גיאוגרפי יאפשר למבקשי המקלט לסייע לכוח העבודה הנדרש בישראל ממילא - בבניין, במסעדות, במלונות - מבלי שהדבר יהפוך לנטל על רשות זו או אחרת. ולא פחות חשוב, הוא יחזיר לאותם אנשים את הערך העצמי והיכולת להשתכר ולכלכל את עצמם ובני משפחותיהם בכבוד.

אלונה וינוגרד ועודד רון המכון הישראלי לדמוקרטיה ()
אלונה וינוגרד ועודד רון

פיזור מבקשי המקלט לא דורש הקצאת משאבים בלתי סבירה, אלא בעיקר תיאום ושיתוף פעולה בין גורמים בשלטון המרכזי והמקומי. הוא דורש להסתכל על מבקשי המקלט כבני אדם, בעלי זכויות, שנמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית ומהווים כיום נטל על החברה שלא באשמתם, אלא כתוצאה מהזנחה מכוונת.

 

בסופו של יום השאלה היא האם ראש הממשלה, שר הפנים ושאר הגורמים הרלבנטיים אכן רוצים לפתור את הבעיה או להמשיך להשתמש במבקשי המקלט כשק חבטות והמקור לכל תחלואי המדינה. הרי ברור לכל, גם לתושבי דרום תל אביב עצמם, שהפתרונות שהציעה המדינה עד כה לא יסייעו לסיים את מצוקתם, ומינהלת שתשקם את דרום תל אביב בתקציב זעום של 28 מיליון שקל לשלוש שנים לא תשנה את המציאות של האזור.

 

אסור להיכנע לדמגוגיה. צריך להישיר מבט אל המציאות ולהבין שלא סביר שנוכל לגרש בקרוב את מבקשי המקלט. הגיע הזמן לאמץ פתרון אמיתי שיסייע לכלכלת המדינה, יפתור את מצוקת תושבי דרום תל אביב, ישמור על מעמדנו הבינלאומי ועל אופייה של המדינה גם כיהודית וגם כדמוקרטית. ולא פחות חשוב, כאשר ההיסטוריה תשפוט אותנו על תקופה זו, נוכל לומר לעצמנו שכאשר אוכלוסייה נרדפת באה לבקש אצלנו מקלט, ראינו בהם בני אדם ודאגנו לשלומם ולרווחתם.

 

  • עו"ד אלונה וינוגרד היא מנהלת המרכז לערכים ומוסדות דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה. עו"ד עודד רון הוא חוקר בתוכנית

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עו"ד אלונה וינוגרד ועו"ד עודד רון
מומלצים