שתף קטע נבחר

נשים על מפת הסטארטאפ

תחום ההייטק הוא אחד הגבריים ביותר במקצועות הנחשבים של המאה ה-21, אבל אנחנו בשנת 2018 ודברים מתחילים להשתנות. עד כדי כך שגיא פרנקלין, מייסד מפת הסטארטאפים הישראליים בניו יורק, השיק השבוע מפה שמוקדשת רק לנשים בעיר. גו גירלז!

שנת 2018 עושה רושם של שנה שבה אישה יכולה להיות בדיוק מי שהיא, להגיע רחוק ולא להיכנע לסטריאוטיפים. נשים מובילות מחאות, מגמות, עסקים ויוזמות וניכר שגם בניו יורק, יותר ויותר נשים מגיעות לעמדות מפתח בעולם הסטארטאפים ומתחילים לזהות שינוי.

 

גיא פרנקלין, מייסד מפת הסטארטאפים הישראליים בניו יורק, השיק השבוע מפה שמוקדשת רק לנשים בניו יורק. המפה מכילה כעת 30 חברות, מתוך 350 חברות ישראליות בניו יורק. "בשנה האחרונה זיהיתי מגמה של יותר ויותר יזמיות שמקימות חברות בניו יורק או עברו לניו יורק עם חברה שהקימו. כשהמספר הגיע לשלושים חשבתי שיש מקום לייצר מפה אחת נפרדת שתחשוף אותן ותשים עליהן את הזרקור הנדרש לקידום בשוק המקומי", הוא מסביר.

 

בפאנלים מקומיים, כנסים, אפילו גיוסים, קשה מאוד להבחין במייסדות, שמפלסות את דרכן בעולם המהפכנות שמאז ומעולם נחשב גברי. כיום, רק 8% מהחברות בניו יורק ובישראל הוקמו על ידי נשים. "אחוז הנשים, גם בקרנות הון סיכון וגם סטארטאפים, היה נמוך מאז ומעולם. עם המגמות האחרונות, אנחנו רואים שיש יותר נשים בראש חברות ולמעשה עולם שלם של יוזמות שנועדו לקדם נשים בתחום הסטארטאפ”. פרנקלין מציין בין השאר את חברת 'גולדן סידס' האמריקאית, שחרטה על דגלה השקעה רק בחברות שבראש עומדות נשים. "זו גם הסיבה שייצרנו את המפה. אנחנו רוצים לשים אותן בפרונט ולעודד את המגמה שצריכה להתרחב".

 

- ()
מפת הסטארטאפים של הנשים בניו יורק. "מגמה שצריכה להתרחב"

 

במחקר שהתפרסם לאחרונה, נחשפו פערים משמעותיים באפשרות של נשים לעומת גברים לגייס מימון לסטארטאפ שייסדו. חברת IVC בחנה למעלה מ- 13 אלף סבבי גיוס וגילתה כי הסכום שגוייס על ידי יזמים גברים בכל סבב עמד על 2 מיליון דולר, לעומת מיליון בלבד אצל נשים."לנשים הרבה יותר קשה לגייס כסף ממשקיעים", מסביר פרנקלין ומזהה תופעה שנשים בהייטק מתריעות עליה כבר שנים ארוכות. "נשים, לאו דווקא ישראליות, הרבה פעמים נשאלות שאלות סטריאוטיפיות, מהסוג שאף גבר כנראה לא ישאל במעמד כזה”.

 

חוקרים באוניברסיטת הרווארד חקרו התנהגות של משקיעים בתחום הסטארטאפים, וגילו שבעוד משקיעים שאלו מייסדי חברות גברים שאלות שנעו סעיקר סביב רווחים פוטנציאליות, השאלות לנשים התמקדו דווקא בהפסד הפוטנציאלי.

 

"גם בקרנות הון סיכון, רובהשותפים המובילים ומנהלים את הקרנות הם גברים. הסיבה לכך היא שהם מחפשים מועמדים אידיאלים שיכולים להוסיף ערך לפרוטפוליו של החברה. בדרך כלל זה מישהו שיש לו ניסיון כיזם או מנהל בכיר עם ניסיון בהצמחת חברה. לקרנות קשה לאתר אישה עם ניסיון מהסוג הזה, בעיקר כי מרביתן לא מקבלות את ההזדמנות להגיע לאותן משרות. יש 30% של העסקת נשים בסטארטאפ, אבל הנתונים צונחים כשמגיעים להנהלה".

 

- ()
גיא פרנקלין. "מאופנה ועד סייבר, נשים מובילות חברות מכל הסוגים"

שרון מירסקי, מייסדת firedome, מתארת את החיים כיזמית ישראלית בניו יורק. "להיות אישה יזמית זה לברוא לעצמי מציאות ואת העתיד. עולם ההיי-טק בכלל והסייבר בפרט הוא מאוד גברי, ודורש ממך להילחם על הזכות, המקום שלך ולהוכיח שאת ראויה", היא מסבירה. "הרבה פעמים אני מרגישה שדווקא תכונות המאפיינות נשים, ושבדרך כלל נתפסות כפחות נחוצות ליזם הטיפוסי, מעניקות לי יתרון כשאני מגיעה לשחק במגרש שבו אני מיעוט. לשמחתי, לאחרונה אפשר לראות יותר ויותר נשים מוכשרות בתעשייה ואני מקווה שהמגמה הזו תמשיך”. מירסקי עומדת מאחורי פתרון סייבר חדשני עבור חברות IoT המייצרות מוצרים לבתים חכמים. "שוק ה-IoT כולל היום מיליוני מכשירים, ממנעולים חכמים לצעצועים, וסובל מפריצות אבטחה חמורות, הפתרון שאנחנו מציעים הוא ייחודי ומותאם לעולם הדינאמי בו אנו חיים”.

 

חני גולדשטיין, מייסדת חברת סנאפי, מוסיפה: "להיות יזמית זה בדיוק כמו להיות יזם בעיניי, קשה ומאתגר אבל כשדברים מסתדרים ורואים צמיחה מהירה, זה מספק ואפילו כיף מאוד. לפעמים מתייחסים ליזמיות באופן קצת שונה", היא מודה, "אבל ברוב האינטראקציות אין באמת הבדל והגישה שלי היא פשוט להתעלם מהכל ולהתרכז במה שחשוב באמת שזה הלקוחות, המוצר והצוות שבניתם".

 

גולדשטיין מוסיפה וטוענת שכל אותן דעות קדומות שלא קשה לזהות לאורך הדרך, לא אמורות להפריע ליזמיות בדרך למטרה. "כדי באמת להצליח צריך לעבור הרבה משברים, הצלחות ואכזבות, ככה שחשוב להיות עקשנים ולא לוותר גם כשכלום לא מסתדר, להאמין בעצמך ובמי שלקחת איתך לדרך וכמובן גם ללמוד מפידבק וכל הזמן לחפש איך להשתפר”.

 


- ()
"דורש ממך להילחם על הזכות, המקום שלך ולהוכיח שאת ראויה". מירסקי

סנאפי, החברה שהקימה גולדשטיין, היא פלטפורמה לשליחת מתנות שמאפשרת למקבל המתנה לבחור את המתנה האהובה עליו מבין אופציות שמותאמות אליו אישית, בצורה כייפית ודרך חווית משתמש ייחודית. "אנחנו עובדים עם חברות גדולות ועוזרים להם לבנות תוכניות לתמרץ את העובדים שלהם בקלות וביעילות על ידי שימוש בפלטפורמה”.

 


- ()
מספק וכיף. גולדשטיין

 

 

התחומים שמובילות נשים, כפי שניתן להבחין על המפה החדשה, מגוונים להפליא. "מאופנה ועד סייבר, נשים מובילות חברות מכל הסוגים. אולי בעבר", טוען פרנקלין, "רבים ראו בתחומים כמו פינטק וסייבר תחומים יותר גבריים בעיקר בגלל יוצאי יחידות מיוחדות בצבא, אבל היום אנחנו רואים שהדברים מתחילים לאט לאט להתאזן”.

 

לדעתו, הדרך הטובה ביותר לשנות את המגמה, היא דווקא לעשות את זה כאן בניו יורק. "כעיר שמהווה מרכז תרבות ואמנות יש כאן קבלה של שונות וקבלת האחר. נשים, כמי שעדיין לא לגמרי מזוהות בנוף הזה, עדיין שייכות לקטגוריה הזו בתחום ההיי טק והפתיחות שיש כאן תוביל, כפי שאנחנו רואים כבר היום, לשיוויון המיוחל”.

 

"אני חושבת שזה היה נחמד מאוד לראות יותר בנות מגישות מועמדות לתפקידי מפתח", מוסיפה גולדשטיין. "הפער הכי גדול הוא שם לדעתי ותלוי רק בנו, אז אל תפחדו - מקסימום תצליחו”.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מקווה שהמגמה תמשיך". מירסקי
מומלצים