שתף קטע נבחר

שינויים בהרגלי הקריאה: האם ספרי הדיגיטל הופכים פופולריים יותר בארץ?

לעומת המתרחש בעולם, בישראל מרבית קוראי הספרים לא מעוניינים בגרסת המסך - אך סקר חדש מציג תחילתו של שינוי אפשרי. איך הוא קשור לעליית הז'אנר האירוטי-רומנטי ומי קונה ספרים רק כדי להציגם על המדף?

ספריות נחשבות למקום שקט, אך בשבוע שעבר הוכיחו הספרניות, הספרנים וכל מי שפוקד את המקומות הללו, שהם יודעים לצעוק די חזק. חזק מספיק בשביל לגרום למגזין האמריקני "פורבס" להסיר מאמר מהאינטרנט כמה ימים לאחר פרסומו. במאמר, שכתב פרופסור לכלכלה בשם פאנוס מורדוקוטאס, הוא טען שצריך לסגור את הספריות הציבוריות ולהחליפן בחנויות של ענקית המכירות האינטרנטית אמזון. הנימוק העיקרי שלו: "אמזון מספקת דבר טוב יותר מהספרייה המקומית - ללא כספי המיסים".

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תגובת אנשי הספריות הדהדה ברחבי הרשתות החברתיות. "בלי להעליב אף אחד מכם שם ב'פורבס', אבל אולי מחקר קטן היה מונע מכם לפרסם שטויות כאלה", נכתב בפוסט מטעם ספרייה בטקסס. "אולי בעתיד תוכלו לבקש עזרה מספרן. מחקרים רבים מראים שספריות מממנות את עצמן. בטקסס למשל על כל דולר שמבוזבז מכספי מיסים על ספריות, הן מחזירות 4.64 דולר לכלכלה". התגובות לא ביקרו רק את הנימוק הכלכלי בטענת מורדוקוטאס. רובן התייחסו להבדל התהומי בין חנות אמזון לספרייה ציבורית - שאיכויותיה לא ניתנות להחלפה.

 

על אף המאמר הגנוז, אפשר להניח שלא ניפרד מהספריות בזמן הקרוב. עם זאת, תהליכים אחרים משפיעים בשנים האחרונות על האופן שבו אנו צורכים וקוראים ספרים. אמזון ידועה בתור אחת החנויות הגדולות בעולם לספרי דיגיטל. הקוראים בארץ מעולם לא היו חובבים גדולים של צורת הקריאה הזו בהשוואה למתרחש בעולם, אולם נדמה שלאחרונה התמונה מתחילה להשתנות.

  

 

סקר שערכה חנות ספרי הדיגיטל "עברית" לקבוצת מיקוד בת 45 חובבי קריאה, העלה כמה נתונים מעניינים. 14 מתוך הנשאלים סיפרו שהם מעדיפים ספרים דיגיטליים, שמונה שומרים אמונים לספרים המודפסים, ומרביתם - 23 - משלבים קריאה בספרים דיגיטליים ובספרים מודפסים.

 

הסיבות לשילוב שתי דרכי הקריאה מעניינות. שמונה מהנשאלים הודו שיש ספרים שהם קוראים בגרסתם הדיגיטלית משום שהם מתביישים להיראות קוראים עותק מודפס שלהם. הכוונה בעיקר לספרים בז'אנר האירוטי-רומנטי (כמו למשל "חמישים גוונים של אפור") - שזוכה להצלחה גדולה באפליקציית הקריאה הדיגיטלית, לצד הז'אנר הפופולרי ביותר בה - מתח. 14 מהנשאלים לא התביישו לומר שהם קונים ספרים מסוימים בגרסתם המודפסת כדי להציג אותם לראווה על מדפי הספרים בביתם.

 

השקת קינדל פייר ב"אמזון" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
השקת קינדל פייר ב"אמזון"(צילום: רויטרס)

עליית כוחה של הספרות הדיגיטלית קשורה בין היתר גם לזמן הרב שאנחנו מעבירים מול המסך ביומיום. המשתתפים במחקר דיווחו על ממוצע של 100 דקות גלישה ברשתות חברתיות ביום ורובם גם קוראים מהמסך במסגרת עבודתם. "קריאה ממסך הפכה לצורת הקריאה התכופה והנפוצה ביותר של דורנו", קובע מנכ"ל עברית גיא בן-נון. "העיניים שלנו התרגלו לקרוא ממסכים וגם התרגלנו להתאים את מה שאנחנו קוראים לצרכים שלנו במקום שהספר יכתיב לנו את הפונט וגודל האותיות.

 

"אנחנו חווים צמיחה משמעותית במנויים בשלוש השנים האחרונות, בעשרות אחוזים משנה לשנה", מבהיר בן-נון. "הסטיגמות על קשיי קריאת ספר בנייד או בטאבלט נשברות. לצד זה מה שמביא קהלים חדשים הוא אותם אנשים שמחפשים תחליף נקודתי, למשל במהלך נסיעה לחו"ל, מתנסים בספר הראשון ואז נשבים בפורמט".

 

לצד אפליקציית "עברית" שהוקמה לפני עשר שנים - החנויות המרכזיות בתחום ספרות הדיגיטל בארץ הן GetBooks, בוקסילה ואינדיבוק. רובן עובדות עם מכשירי אייפד וטאבלט. בקינדל של אמזון, שנחשב למכשיר הפופולרי לקריאת ספרים דיגיטליים בעולם - כמעט שאין שימוש בארץ בשל ההיצע הדל של ספרים בעברית המותאמים למכשיר. העובדה הזו עלולה להשתנות עם כניסתה של אמזון לשוק הישראלי, אולם בן-נון לא מודאג מכך. "עברית היא שפה קשה והידע שהתמקצענו בו לעקיפת הבעיות הטכניות הוא אדיר", הוא מסביר.

 

כדי לרענן את חוויית הקריאה שלהם, המשתתפים בסקר הוזמנו לקרוא ספר דיגיטלי במשך 45 דקות ולאחר מכן ספר מודפס במשך 45 דקות. 40 מתוכם התאימו את גודל האותיות וגוון הרקע בזמן קריאת הספר הדיגיטלי. מלבד הנוחות, בן-נון מונה את היתרונות המרכזיים הנוספים של הקריאה הדיגיטלית: "המבחר והזמינות - אפשר לקנות ולקרוא בכל שעה ובכל מקום, והמחיר של ספר דיגיטלי - שעולה כמעט כמחצית מספר מודפס ממוצע".

 

אבל לא כולם התלהבו מהקריאה ממסכים. יש שהתלוננו על אימוץ העיניים במהלך הקריאה ועל החשש שלהם שהקריאה ממסך פחות בריאה. המשתתפים הדתיים הצרו על כך שספרים דיגיטליים אסורים בשבת וחלק מהמשתתפים פשוט התגעגעו לריח ולתחושה של החזקת ספר.  

 

הקריאה הדיגיטלית הממוצעת בקרב הנשאלים היא של 29 ספרים בשנה בעוד קוראי הספרים המודפסים קוראים 69 ספרים בשנה. עם זאת, אלה שמשלבים הודו שהסיכוי שיגיעו לסיומו של ספר דיגיטלי גדול מהסיכוי שיגיעו לסופו של ספר מודפס. זמן קריאת

 הספרים בכל יום היה זהה בין שתי הקבוצות - 55 דקות בממוצע. אחוז הקריאה אצל משתתפי קבוצת המחקר הנבדקת גבוה מהמקובל בישראל, עם ממוצע של ספר בשבוע. הנתונים המוכרים בארץ מצביעים על ממוצע של ארבעה ספרים בשנה לאדם בוגר.

  

לדברי בן-נון, קהל המנויים העיקרי של החנות הן נשים בסביבות גיל 40, "אבל אנחנו פונים גם לקהלים מבוגרים וצעירים יותר. במיוחד קרובה ללבי האוכלוסיה המבוגרת הסובלת מהיחלשות ראייה. עבורם הקריאה הדיגיטלית המותאמת יכולה להיות קרש הצלה,  צוהר לעולם תוכן". מלבד זאת, הוא מציין כי 15 אחוז מלקוחותיהם גרים בחו"ל, ועבורם החנות האינטרנטית היא מקור עיקרי לתכנים בעברית. 

 

"הקהל הישראלי היה במשך שנותיה הראשונות של 'עברית' די קשה לפיצוח, אבל בשנתיים האחרונות אנחנו חווים פריחה אדירה בתחום", הוא מסכם. "את השינוי האמיתי אנחנו רואים בספריות בהן בלי קשר למחיר יותר ויותר אנשים בוחרים להשאיל ספרים באמצעות האפליקציה".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מתחילים לקרוא מהמסך
צילום: shutterstock
לאתר ההטבות
מומלצים