שתף קטע נבחר

עסקאות הטכנולוגיה המוצלחות בהיסטוריה

מרכישת מערכת ההפעלה DOS על־ידי מיקרוסופט ב-75 אלף דולר בלבד ועד מכירת אינסטגרם לפייסבוק במחיר מציאה של מיליארד דולר. אלו הן שש העסקאות המוצלחות ששינו את ענף הטכנולוגיה העולמי

רכישות ומיזוגים הם עניין שבשגרה בענף הטכנולוגיה העולמי. עבור החברות הגדולות, רכישה של חברות קטנות יותר, שפיתחו מוצר או טכנולוגיה מבריקים, היא הדרך המהירה להתרחב במהירות, להיכנס לתחומים חדשים ולחזק את מערך כוח האדם ואת היכולות הטכנולוגיות.

 

 

לאורך השנים נעשו בשוק הטכנולוגיה אינספור רכישות גדולות וקטנות, חלק ניכר מהן נשכחו, חלק אחר נכשל. אך היו כמה רכישות יוצאות דופן, כאלה שהתבררו בדיעבד ככל־כך מוצלחות, עד שהן שינו לחלוטין את החברה הרוכשת ואף זיעזעו תעשיות שלמות - כך שקשה לדמיין איך היה נראה עולם הטכנולוגיה של ימינו לולא התבצעו. הנה שש מהרכישות החשובות והמוצלחות אי פעם בתחום הטכנולוגיה.

 

DOS: הקטנה שהפכה לאימפריה

מיקרוסופט רוכשת את 86-DOS ב־75 אלף דולר (1981)

 

ב-1981 פנתה ענקית המחשבים IBM למיקרוסופט - אז חברת תוכנה קטנה מבלוויו, וושינגטון -בבקשה לספק לה בזריזות מערכת הפעלה למחשבים האישיים שלה. ביל גייטס ופול אלן, מייסדי מיקרוסופט, לא ממש עסקו ברצינות בנושא מערכות הפעלה עד אז, ולכן הלכו על פתרון קל: הם פנו לחברה אחרת, מקומית, בשם "סיאטל קומפיוטר פרודוקטס", ורכשו ממנה רישיון לשימוש במערכת ההפעלה שפיתחה, שנקראה DOS-86 (או QDOS).

 

פייסבוק גוגל אפל ()
ביל גייטס עם דוס ברקע

 

בהמשך גייסה מיקרוסופט גם את המתכנת שפיתח את המערכת, ואחר-כך גם השלימה את רכישת הזכויות הבלעדיות - והכל הכל בסכום כולל של 75 אלף דולר בלבד. לאחר מכן היא סיפקה את תוכנת MS-DOS למחשבי IBM.

 

השאר היסטוריה: בשנות ה-80 וה-90 הפכה DOS, עם ממשק שורות הפקודה הטקסטואלי האייקוני, למערכת ההפעלה הפופולרית בעולם המחשבים. DOS הפכה את מיקרוסופט למעצמת-על בתחום מערכות ההפעלה, והיוותה את הבסיס ל"חלונות" שהחליפה אותה בשנות ה-90. והכל התחיל מאותה עסקת רישוי קטנה.

 

הקאמבק של סטיב ג'ובס

אפל קונה את נקסט ב-400 מיליון דולר (1997)

 

לא כולם מכירים את מקומה הקריטי של חברת נקסט (Next) בהיסטוריה של אפל: סטיב ג'ובס, המייסד השותף של אפל, הקים את נקסט בשנות ה-80 לאחר שנבעט החוצה מאפל על־ידי הדירקטוריון. גם נקסט, כמו אפל, פיתחה מחשבים אישיים בעלי עיצוב יוצא דופן, עם מערכת הפעלה מבוססת ממשק גרפי, אך המחשבים היו יקרים ולא זכו להצלחה רבה.

 

פייסבוק גוגל אפל ()
סטיב ג'ובס

 

ואז, ב-1997, אפל השוקעת והצולעת החליטה לרכוש את נקסט ובעיקר - להחזיר דרכה את ג'ובס הביתה. ההחלטה הזו, להכתיר מחדש את האיש שיצר אותה וקבע למעשה את ה-DNA שלה, הייתה נקודת מפנה היסטורית עבור אפל, ובמידה רבה עבור עולם הטכנולוגיה כולו. בהובלתו של ג'ובס, אפל השיקה סדרה של מוצרים מהפכניים, כמו אייפון, אייפד, אייטיונס ועוד, שהפכו אותה לאימפריה של ימינו.

 

מלכת הסלולר

גוגל רוכשת את אנדרואיד ב-50 מיליון דולר (2005)

 

רכישתה של אנדרואיד על-ידי גוגל כבר הוגדרה פעם כעסקת הרכישה המוצלחת אי-פעם. 50 מיליון דולר בלבד הוציאה גוגל על הסטארט-אפ הקטן של אנדי רובין בשנת 2005, כאשר נקלע לקשיים והיה על סף סגירה. הרעיון המקורי של אנדרואיד היה בכלל ליצור מערכת הפעלה עבור מצלמות דיגיטליות, ורק בהמשך עבר רובין לפתח מערכת הפעלה לטלפונים ניידים. אחרי הרכישה הפרויקט נמשך על מי מנוחות, אבל נראה שרק אחרי שהאייפון יצא לאור הבינה גוגל את הפוטנציאל שלו.

 

מלכת הסלולר: אנדרואיד של גוגל (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
מלכת הסלולר: אנדרואיד של גוגל(צילום: Shutterstock)

 

ב-2008 יצא לאור סמארטפון של HTC, שהיה הראשון עם מערכת הפעלה אנדרואיד. בראשותו של רובין הפכה חטיבת האנדרואיד של גוגל לאימפריה בתוך שנים ספורות. בהדרגה, כל יצרניות הסמארטפונים שאינן אפל, אימצו את אנדרואיד והתבססו עליה. מעל שני מיליארד מכשירים עם אנדרואיד פעילים כיום בעולם, ומערכת ההפעלה הזו אוחזת בכ-80% מנתח שוק הסמארטפונים העולמי.

 

בזכות אנדרואיד, גוגל יכלה למצב את עצמה כאחת השחקניות החשובות של מהפכת הסמארטפונים, בעולם שבו מרכז הכובד של הצרכנים עובר מהמחשב לסמארטפון. הדבר העניק לה אחיזה גם בשוק החיפוש והמודעות הדיגיטליות במובייל (כיום, מודעות במובייל מובילות את הצמיחה של החברה בהכנסות מפרסום). ניתן להניח בזהירות, שבלי אנדרואיד גורלה של גוגל היה דומה לזה של חברות כמו נוקיה, יאהו או בלקברי.

 

הסינית שהפכה לענקית עולמית

לנובו קונה את חטיבת המחשבים האישיים של IBM ב-1.75 מיליארד דולר (2005)

 

לנובו היא כיום אחת משלוש יצרניות המחשבים האישיים המובילות בעולם, אבל אף אחד לא היה מכיר את שמה לולא הייתה רוכשת את חטיבת המחשבים האישיים של IBM ב־2005. לפני כן החברה אמנם עסקה בפיתוח ובייצור מחשבים ניידים, אך לא הייתה מוכרת מחוץ לאסיה.

 

מעצמת מחשוב: Lenovo ()
מעצמת מחשוב: Lenovo

 

רכישת פעילות המחשבים הניידים של IBM, כולל מותג Thinkpad האגדי, איפשרה ללנובו להפוך לשחקנית גלובלית, עם מחשבים שהפכו פופולריים במגזר הפרטי ובמגזר העסקי, ולהגדיל דרמטית את ההכנסות שלה.

 

1.8 מיליארד צופים בחודש

גוגל רוכשת את יוטיוב ב-1.65 מיליארד דולר (2006)

 

יוטיוב היה אתר שיתוף וידיאו שהוקם ב-2005 (הרעיון המקורי, אגב, היה בכלל אתר שידוכים). כשהחל עידן הווידיאו באינטרנט הוא היה בין המובילים, ובתוך שנה צבר 50 מיליון משתמשים בעולם. חברות הטכנולוגיה זיהו את הפוטנציאל וחיזרו אחר יוטיוב, והיא קיבלה הצעות ממיקרוסופט, מיאהו ומחברות מדיה אחרות. אך גוגל היא זו שניצחה, בין השאר בזכות תג המחיר הגבוה וההבטחה לשמור על פעילותה העצמאית של יוטיוב. זה היה שידוך טבעי: שתיהן היו "הילדות החדשות בשכונה" - שתי חברות אינטרנט צעירות ושאפתניות של ימי פוסט־הבועה, שרשמו זינוק מטאורי.

 

ואכן, עם השיפור בתשתיות ובמהירות האינטרנט, הווידיאו המקוון הפך לעסק שמגלגל מיליארדים. מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, אמר לאחרונה, כי יוטיוב רושמת "צמיחה מדהימה". ליוטיוב יש 1.8 מיליארד צופים רשומים פעילים בחודש, מספר עצום, ש"מגרד" את מספר משתמשיה של פייסבוק כולה. הכנסות יוטיוב אינן ידועות, אך לפי הערכות אנליסטים הן יעמדו על 15 מיליארד דולר ב-2018 (מפרסומות כמובן).

 

כיום יוטיוב היא אחד מנקודות החוזק הגדולות ביותר של "אלפבית" (החברה האם של גוגל), מותג רב-עוצמה וללא ספק פלטפורמת הווידיאו החזקה בעולם, המהווה נקודת משיכה ליוצרים, מוזיקאים וסלבריטאים. היא גם הנשק של גוגל בתחומים שבהם התחרות תלך ותחריף בעתיד - כמו שוק הסטרימינג של הווידיאו והמוזיקה (מול ספוטיפיי, אפל, נטפליקס ואחרות).

 

שווה פי 100

פייסבוק קונה את אינסטגרם במיליארד דולר (2012)

 

לא מעט גבות הורמו כשהודיעה פייסבוק על רכישת אינסטגרם, אפליקציית שיתוף תמונות, ב-2012. מיליארד דולר נשמע סכום דמיוני ומופרך עבור אפליקציית תמונות, חביבה ופופולרית ככל שתהיה. לאינסטגרם היו אז 30 מיליון משתמשים, אפס הכנסות ופוטנציאל לא ברור.

 

פייסבוק גוגל אפל ()
המיליארדר הצעיר: מארק צוקרברג

 

היום אינסטגרם היא הנכס החזק ביותר של פייסבוק, בתקופה שבה החברה נמצאת בטלטלה תדמיתית ובצמיחה מזערית. כשמדברים על צעירים ש"נוטשים" את פייסבוק, שוכחים לציין שרבים מהם עוברים לאינסטגרם, שגם היא בבעלות צוקרברג. אינסטגרם היא המפתח של פייסבוק בהתמודדות עם שחקניות שחזקות בקרב בני נוער, כמו אפליקציית סנפצ'אט. לאחרונה, עם השקת אפליקציית הווידיאו IGTV של אינסטגרם, היא הפכה גם לכלי נשק נגד יוטיוב.

 

מיליארד איש משתמשים כיום באינסטגרם, וקצב ההצטרפות אליה עדיין גבוה. לפי הערכה של בלומברג, היא שווה כיום כ-100 מיליארד דולר, פי 100 מהערך שלה בעת הרכישה לפני 6 שנים. וזו רק ההתחלה: לפי הערכות אינסטגרם מהווה רק 10% מההכנסות של פיייסבוק כולה, שיעור שעשוי עוד לגדול אם פייסבוק תמצא דרכים נוספות להכניס כסף מפרסומות בפיד התמונות וב"סטוריז" - אותם אוספי תמונות וסרטונים צבעוניים וקלילים, שנעלמים מעצמם בתוך 24 שעות. אינסטגרם רק מגרדת את הפוטנציאל המלא שלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים