שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    כך מחסלים מועמד: הצצה לתעשיית ההכפשות ברשת
    פייק ניוז, "אוואטרים" מכפישים ועמודי פייסבוק מניפולטיביים - תחקיר חושף איך הדרך לראשות העיר עוברת במקום הכי נמוך. התחקיר המלא - ביום שישי ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"

     

    קמפיין שלילי ואגרסיבי

    קמפיין שלילי ואגרסיבי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    קמפיינים מלוכלכים להשחרת מועמדים, "טרולים" להשמצות אנונימיות ברשת, תרגילים להפצת "פייק ניוז", "אוואטרים" לניתוח פסיכולוגי של גולשים והטיית דעת קהל: תחקיר "ידיעות אחרונות" שיפורסם ביום שישי במוסף "7 ימים" חושף כיצד משנים תודעה פוליטית בעידן הדיגיטלי בישראל.

     

    בארץ פועלות חברות אסטרטגיה שמתמחות בהתוויית קמפיינים פוליטיים בטקטיקות מפוקפקות. צוות עיתונאים הציג את עצמו כשליחו של מועמד מאזור הצפון שמתמודד בבחירות המקומיות הקרובות, ובמשך שבועות נפגש עם יועצים פוליטיים וחברות אסטרטגיה. המטרה: לשמוע מהם איך לגרום לבוחרים כביכול להצביע למועמד "שלהם" - ולפגוע באחרים.  

    רן טננבאום מנכל מדיה גרופ ()
    רן טננבאום, מנכ"ל "מדיה גרופ"

    מיכל אדר יועצת תקשורת קמפיין פוליטי ()
    מיכל אדר, יועצת תקשורת

    כמה מהשיטות שהוצגו היו מפוקפקות מאוד: שקרים, טרולים, השמצות, אינסוף ידיעות פייק ניוז - וכל מה שממוקם מתחת לחגורה. בין השאר תוארו שיטות כמו הפעלת "צבאות" של פרופילים פיקטיביים; יצירת דפי פייסבוק הנחזים כשייכים ליריב ובהם פוסטים "מטומטמים"; גדודי "אוואטרים" (ישויות וירטואליות) שתפקידם לאסוף מידע על גולשים למטרות פוליטיות; או הקמת קבוצות פייסבוק שנראות תמימות, שצוברות אלפי חברים ומטרתן להריץ פוליטיקאים. 

     

    רן טננבאום, מנכ"ל "מדיה גרופ", תועד מסביר איך החברה שלו מתחזקת 120 "אוואטרים": "היום יש פעולות הרבה יותר חודרניות ואגרסיביות", סיפר, "אפשר לנטר ולזהות דעות פוליטיות, למצוא את הפרופיל הפסיכולוגי שלך ולהשפיע. מי שיש לו את האמצעים, יכול להזיז קבוצות שלמות".  

     

    מיכל אדר, יועצת תקשורת שמתמחה בקמפיינים פוליטיים, אמרה: "אל תצטט אותי בחיים, כי אני אגיד שאני לא מכירה אותך. אני שמה לך המון לכלוך על השולחן ואני מתנצלת מראש". לדבריה, "צריך לחפש כל בעיה או לכלוך. יש דברים שאנחנו מוציאים בסוף, שזה פצצות. חולשות של בני אדם, מהמר בסתר. זה צריך להיות אמין. בעיות עם אשתו, הייתה לו חברה במועצה. בעברית פשוטה ‑ לכלוך".  

     

    איש הדיגיטל משה אסולין שמייצג פוליטיקאים הציג דרך יצירתית ל"לוחמת פייסבוק": "אני עכשיו פותח דפים של המתחרה שלכם, ומתחיל לפרסם פוסטים. פוסטים הכי הזויים, הכי מטומטמים, ומפרסם שהתפרסם בדף שלו כך וכך. הדף של המתחרה יהפוך להיות לא אמין". 

     

    מיכל אדר מסרה בתגובה: "כשיש עניין לציבור המידע צריך להיות אמין, בדוק וחוקי. בשיחה נאמר שיש תעדוף, הכוונה שהמידע יעבוד בסטנדרטים של הקמפיין". 

     

    מהחברה של משה אסולין נמסר כי "בשיחה שבה תועד הובהר היטב שמשרדנו לא עוסק בקמפיין נגטיבי ובדפים פיקטיביים. הועלתה אפשרות תאורטית בלבד, תוך אזהרה שמדובר בחרב פיפיות והמלצה להימנע מכך". טננבאום נמנע מלהגיב.  

     

    התחקיר המלא - ביום שישי במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים