שתף קטע נבחר

יועץ פוליטי הוקלט: כך "הולכים חזק על שנאה ופחד"

ילדים קטנים ערבים מרמלה רבו עם נערות יהודיות - מועמד הבית היהודי קידם ברשתות ידיעה שלפיה "זה פיגוע לכל דבר". איך עובדים הדברים מאחורי הקלעים? חלק נוסף בתחקיר על הבחירות המקומיות שיתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"

 

 

מכירים סקרי בחירות באינטרנט, כאלו שמועמדים פוליטיים אוהבים לנפנף בתוצאותיהם? אז עכשיו תכירו את חברת "לואיס אלדו בע"מ", שמוכרת הצבעות לסקרים כאלו. אנחנו מתקשרים לחברה להתעניין כמה זה עולה, והבעלים, אבי שלום, מסביר שהמחיר משתנה: "בין שקל למצביע, לשלושה שקלים.. אם זה רק ללחוץ על כפתור אין בעיה. אם זה להתחיל למלא כתובת מייל, ושם מלא, זה יותר".

 

יש גם מבצעים, ובתמורה ל-1,600 שקלים אפשר לרכוש 5,000 מצביעים.

 

כשאנחנו פונים להתעניין ברכישת הצבעות לטובת מועמד, בצד השני של הקו מנחים אותנו כיצד למלא "הזמנה". "בהערות אתה צריך לציין מי אתה רוצה. אם זה הצבעה אחת, תכתוב. אם זה שתי הצבעות, תצטרך לשלם כפול".

 

זה עובד בבחירות?

"בטח. אני עושה המון כל היום".

 

מדובר בשיטה מפוקפקת נוספת להטיית דעת קהל בעידן החדש. בשבוע שעבר חשף תחקיר "ידיעות אחרונות" כיצד עובד המנגנון המשומן מאחורי הקמפיינים הפוליטיים, הכולל השחרת יריבים והפצת "פייק ניוז".

 

צוות עיתונאי מחלקת התחקירים של "ידיעות אחרונות" הציג את עצמו כשליחיו של מועמד פוליטי מאזור הצפון שמתמודד בבחירות המקומיות הקרובות, ובמשך שבועות נפגש עם יועצים פוליטיים וחברות אסטרטגיה.

 

בין השאר תוארו שיטות מפוקפקות כמו הפעלת צבאות של פרופילים פיקטיביים ברשת, או יצירת עמודי פייסבוק הנחזים להיות כשל היריב ובהם פוסטים "מטומטמים".

 

עוד נחשף כי חלק מהפעילות מתבצעת בעבודה ארוכת טווח, במטרה לאסוף מידע על מצביעים - כולל נטיות מיניות וניתוח פסיכולוגי, כשהתוצאה היא פגיעה בפרטיות, באופן שמזכיר אולי את שערוריית קיימברידג אנליטיקה שהסעירה את העולם.

 

עמיאד טאוב ()
עמיעד טאוב
 

כתבה בערוץ 7 על הטרדה של נערות יהודיות ()

חלקו השני של התחקיר שיתפרסם מחר במוסף "7 ימים" חושף מקרים נוספים של הטיית דעת קהל במערכת בחירות, בין השאר על ידי הפצת שנאה בין אוכלוסיות, ושיטות כמו שימוש ב"מובילי דעת קהל" באינסטגרם.

 

בתחקיר תועד היועץ הפוליטי עמיעד טאוב מסביר ש"גזענות ושנאה הולך הכי טוב", כפי שניתן לראות בכנסת. טאוב סיפר על הייעוץ שהוא מעניק למועמד הבית היהודי ברמלה - כשהאסטרטגיה לדבריו ש"הולכים חזק על הנושא של שנאה ופחד".

 

עם אסטרטגיה כזו, המשרד הפיץ ידיעה בתקשורת ובפייסבוק, שכותרתה "נערות יהודיות הוטרדו: פיגוע לכל דבר". אבל מסתבר שהידיעה מתבססת על טענות ששמע מועמד הבית היהודי, נגד שני ילדים ממשפחה ערבית ברמלה, שגילם לפי הדווח שנמסר לו סביב גילאי גן חובה. זה לא הפריע להפיץ את הידיעה על "פיגוע", וקריאה להתערבות "כוחות הביטחון".

 

נציג הבית היהודי ברמלה, הראל שהם, מסר בתגובה: "הפגיעה הפיזית בילדות הובאה לידיעתנו ע"י ההורים שביקשו עזרה למול התעלמות גורמי האכיפה. לאחר התערבותנו אכן נפתחה חקירה (דובר המשטרה: "המעורבים הינם ילדים שאינם נושאים באחריות, ולכן לא ניתן לפתוח בחקירה") ובוצעו מעצרים. במקביל, הוענק למשפחה סיוע כדי להתמודד עם נזקי האירוע. זהו אחד משרשרת מקרי אלימות בשכונה שלצערנו מושתקים ולא מטופלים, כולל הטרדות מיניות הצתת רכבים וירי שהתרחש לאחרונה. הניסיונות ליפות את המציאות העגומה שבה חיים התושבים לא יצלחו".

 

טאוב מסר בתגובה שמשרדו לא אמור לבצע תחקיר על מידע שמגיע אליו, והוסיף כי "הקמפיין ברמלה אמיתי ומבוסס על מצוקה וכאב אמיתיים של הציבור. לפעמים גם האמת היא אופציה, וכן הטרדה על רקע לאומני היא פיגוע לכל דבר ועניין. 'עט תקשורת ' משרד מוביל הפועל תמיד במסגרת החוק באופן המקצועי ביותר בהתאם למקובל בשוק".

 

אבי שלום, מבעלי לואיס אלדו בע"מ: "זכותי לתת הצבעות. אין שום בעיה. אני חברת קידום למתמודד. זה לגיטימי".

 

הכתבה המלאה - מחר ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"

לוגו תחקירים ידיעות אחרונות ()

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים