שתף קטע נבחר

פייסבוק מדרגת את מהימנות המשתמשים

סולם צוקרברג: כחלק ממאבקה בתופעת הפייק ניוז, הרשת החברתית פיתחה שיטה לדירוג מידת האמינות של המשתמשים על סולם שבין 0 ל-1. בתוך כך, מחקה הרשת 652 חשבונות מזויפים שניסו להשפיע פוליטית בכמה מוקדים בעולם

הרשת החברתית שהמציאה את ה"לייק" תחליט מעכשיו אם לתת לנו אחד בחזרה: על פי דיווח של ה"וושינגטון פוסט", פייסבוק החלה לדרג את מידת מהימנות המשתמשים על סולם שבין 0 ל-1. זאת כחלק ממאבקה בתופעת הפייק ניוז, ובניסיון לזהות בצורה טובה יותר את מי שהיא מכנה "שחקנים רעים".

 

 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול (צילום: AFP)
לדרג את המשתמשים. מארק צוקרברג(צילום: AFP)

 

על פי הדיווח, במהלך השנה האחרונה עמלו ברשת החברתית על פיתוח שיטת הדירוג, שתאפשר לאנשיה להתמודד בצורה טובה יותר עם תפוצה של פייק ניוז על גבי הפלטפורמה. זאת בייחוד לאור הביקורת הציבורית הנרחבת שפייסבוק ממשיכה לספוג בעקבות חשיפת המעורבות הרוסית בבחירות 2016 לנשיאות ארה"ב. אולם, עדיין לא ברור באיזה אופן בדיוק נעשה שימוש במדרג הזה, והאם כלל המשתמשים חשופים אליו.

 

בריאיון ל"וושינגטון פוסט" אמרה טס ליונס, מנהלת המוצר האחראית על טיפול בפייק ניוז בפייסבוק, כי מדובר באמת מידה אחת שמצטרפת לאלפי פרטי מידע בנוגע למשתמשים, ושאמורה להקל על תהליך הזיהוי שלהם כ"שחקנים רעים". היא הדגישה, כי דירוג המשתמשים רלוונטי אך ורק לשימוש בפלטפורמה, וכי אין הוא מעיד דבר על אישיותם ואמינותם הכללית.

 

הצורך של פייסבוק לפתח שיטת מדרוג עבור המשתמשים שלה, נובע, כך על פי החברה, מתופעה של דיווחים שגויים בכוונה תחילה. רשתות חברתיות נסמכות לרוב על שיטת הדיווח (Reporting) של משתמשים: תכנים שמדווחים כבלתי הולמים, שקריים או כאלה שמפרים את כללי הקהילה, מגיעים אל מערך הניטור של פייסבוק לבדיקה שבמהלכה יוחלט האם להשאיר או להסיר אותם.

 

אלא שהשיטה הזאת לא תמיד עובדת: במקרים רבים, משתמשים מדווחים על תכנים בלתי ראויים - גם כשמדובר בדעות לגיטימיות שפשוט אינן תואמות את שלהם. דיווחי השווא האלה מובילים לעיתים להסרת תכנים לגיטימיים, ומקשים על היכולת לבודד פייק ניוז אמיתי. משתמשים שנוטים לדיווחי שווא, מסומנים על ידי פייסבוק, כמו גם גופים אשר משתמשים מדווחים עליהם כמפיצי פייק ניוז.

 

 

אמש הגיעה תזכורת נוספת לאתגר הפייק ניוז שאיתו מתמודדת הרשת החברתית. פייסבוק מחקה 652 חשבונות מזויפים שניסו להשפיע פוליטית בארה"ב, בריטניה, המזרח התיכון ואמריקה הלטינית. החשבונות הללו, הקשורים לרוסיה ואיראן, התגלו על-ידי חברת אבטחת הסייבר FireEye.

"הרשתות שמאחורי החשבונות האלה הטעו אנשים לגבי מי הם ומה הם עושים", הסביר המנכ"ל מארק צוקרברג, "אנחנו אוסרים על פעילות כזאת בגלל שאותנטיות היא דבר חשוב. אנשים צריכים לסמוך על הקשרים שהם יוצרים בפייסבוק".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה: Shutterstock
פייסבוק
אילוסטרציה: Shutterstock
מומלצים