תגלית במערה: אמא ניאנדרטלית, אבא לא

היא מתה לפני 90 אלף שנה, ועכשיו מתברר: הוריה היו משתי קבוצות קדמוניות שונות. חשיפה מרתקת במערה בסיביר

בת כלאיים התגלתה במערה בסיביר, ולא סתם בת כלאיים: מדענים אמרו כי גילו שרידים של אישה פרהיסטורית שאמה הייתה ניאנדרטלית ואביה היה דניסובי, קבוצת אוכלוסייה פרהיסטורית נכחדת של אדם קדום שחיה עד לפני עשרות אלפי שנים.

שברי העצם המתוארכים ללפני 90 אלף שנה נמצאו בדרום סיביר. לפי המחקר, שפורסם אתמול (ד') במגזין המדעי המוערך Nature, זו הפעם הראשונה שהתגלה צאצא ישיר של שתי הקבוצות האלה.

פני האדם הניאנדרטלי (צילום: AFP)
פני האדם הניאנדרטלי, לפחות לפי דגם במוזיאון בפריז(צילום: AFP)

חפירות ארכיאולוגיות (צילום: AP)
החפירות במערה בסיביר(צילום: AP)

שתי הקבוצות - הן הניאנדרטלים והן הדניסובים - נכחדו לפני כ-40 אלף שנה. הניאנדרטלים חיו באירופה ובאסיה, ואילו מאובנים השייכים לדניסובים אותרו רק במערה בסיביר שבה התגלו גם השרידים החדשים.

בדיקות גנטיות קודמות הראו כי הייתה רביית כלאיים (רבייה מינית) בין שתי הקבוצות והן ביניהן לבין המינים שלנו, ונותרו לכך עדויות ב-DNA של בני האדם החיים בימינו אנו. אבל המחקר החדש הוא הראשון לזהות ילד שאחד מהוריו הוא ניאנדרטל והשני דניסובי.

"זה מרתק לזהות עדות ישירה לעירוב שכזה", אמר סבנטה פאבו, ממובילי המחקר. הוא סיפר כי הופתע מהממצא, לנוכח מיעוט השרידים ברחבי העולם של קרובי המשפחה האבולוציוניים שלנו.

שרידים ארכיאולוגים (צילום: AFP)
השרידים שנמצאה במערה(צילום: AFP)

המערה שבה נמצאה העצם, ליד מונגוליה, מכילה שרידים המשויכים גם לניאנדרטלים וגם לדניסובים. "העובדה שנתקלנו בזה גורמת לך לחשוב אם העירוב לא היה למעשה שכיח", אומר פאבו, גנטיקאי במוסד מקס פלנק במכון לאנתרופולוגיה אבולוציונית בלייפציג שבגרמניה.

הממצא לא חושף עד כמה היו נפוצות הזדווגויות שכאלה והיכן, מוסיף רון פנחסי מאוניברסיטת וינה, שלא היה מעורב במחקר. "אבל אם זה היה מתרחש באופן תדיר, לא היינו רואים כזה שוני בין הגנומים של הדניסובים והניאנדרטלים".

החוקרים אמרו כי שבר העצם הקטן הגיע כנראה מזרוע או מרגל של אישה שהייתה לפחות בת 13 ביום מותה. השוואה עם DNA קדומים אחרים הראה כי הגנים שקיבלה מאמה דומים לאלו של ניאנדרטלים שחיו מאוחר יותר באירופה, מה שמרמז על גל הגירה מערבה שהתרחש לאחר מכן.

לצד שרידים קודמים אחרים של הומו סאפיינס שהיה לו אב קדמון ניאנדרטל בין 4 ל-6 דורות לפני כן, פאבו אמר כי הממצא האחרון מחזק את התיאוריה שלפיה שושלות היוחסין הקדמוניות שנכחדו, נעלמו בעקבות רביית כלאיים עם בני האדם המודרניים, ולא עקב לחימה, כמו שסברו בעבר.

צילום: AFP